کد خبر : 308327
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۵
-

هیئت مصری نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب را ترک کرد

هیئت مصری نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب را ترک کرد

هیئت مصری به ریاست سامح شکری، یکصد و پنجاه و هشتمین نشست عادی وزاری خارجه اتحادیه عرب را که امروز سه‌شنبه در مقر اتحادیه در قاهره برگزار شده است، ترک کرد.

به گزارش عصرقائم، سامح شکری وزیر خارجه مصر و هیئت همراه او در اعتراض به اینکه «نجلاء المنقوش» وزیر خارجه لیبی در دولت عبدالحمید الدبیبه ریاست دوره جدید نشست عادی وزاری خارجه اتحادیه عرب (یکصد و پنجاه و هشتمین) را به جای لبنان بر عهده گرفته است، از این نشست خارج شد.

به گزارش روسیا الیوم، هیئت مصری معتقد است که دوره نخست‌وزیری عبدالحمید الدبیبه (نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی)‌ به پایان رسیده، بنابراین نباید وزیر خارجه دولتی که عمرش به سر آمده است، ریاست دوره جدید این نشست را بر عهده بگیرد.

لیبی دو دولت دارد، دولت تحت ریاست فتحی پاشاغا (مستقر در طرابلس) که از سوی پارلمان لیبی انتخاب شده است و دولت وحدت ملی به ریاست عبدالحمید الدبیبه (مستقر در شرق لیبی) که خروجی توافقات احزاب سیاسی است.

وزارت خارجه مصر که طرفدار دولت پاشاغا است، پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که «ما از اقدام مجلس لیبی در معرفی فتحی باشاغا به عنوان نخست‌وزیر جدید حمایت می‌کنیم».

انتخابات ریاست جمهوری لیبی قرار بود در ۲۴ دسامبر ۲۰۲۱ برگزار شود اما به دلیل بروز اختلاف نظر میان نمایندگان مجلس طبرق و شورای عالی دولت لیبی در مورد قانون انتخابات به تعویق افتاد.

در پی تعویق انتخابات، اعضای مجلس نمایندگان در طبرق واقع در شرق لیبی طی نشستی به ریاست عقیله صالح، فتحی باشاغا وزیر کشور سابق لیبی را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کردند.

سپس عبدالحمید الدبیبه نخست‌وزیر دولت وحدت ملی لیبی، مجلس نمایندگان را به خروج از نقشه راه تعیین شده در توافق‌نامه ژنو متهم و اعلام کرد که در مسئولیت خود باقی مانده و آن را تنها به یک دولت منتخب واگذار خواهد کرد.

بیش از ۷ ماه است که دو دولت جداگانه به رهبری الدبیبه و باشاغا در لیبی وجود دارد که این وضعیت بر نگرانی‌ها از تشدید خشونت در این کشور بیش از پیش افزوده است.

هیئت مصری نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب را ترک کرد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × یک =