کد خبر : 307985
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
-

درخواست قانون‌گذاران آمریکایی از بایدن برای اشتراک‌گذاری متن کامل توافق هسته‌ای

درخواست قانون‌گذاران آمریکایی از بایدن برای اشتراک‌گذاری متن کامل توافق هسته‌ای

پنجاه قانون‌گذار آمریکایی روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از وی خواستند تا متن کامل توافق هسته‌ای جهت احیای برجام را با کنگره به اشتراک‌ بگذارد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از العربیه،‌در این نامه که به امضای ۳۴ دموکرات و ۱۶ جمهوری‌خواه رسیده، ادعا شده است: ایران و سپاه پاسداران – که با یک تریلیون دلاری که طی یک دهه از طریق رفع تحریم‌ها دریافت خواهند کرد، تقویت می‌شوند – تهدید عظیمی علیه آمریکایی‌ها در داخل و خارج از وطن و همچنین علیه متحدان‌مان محسوب می‌شوند.

در این نامه نوشته شده است: ما عمیقا درخصوص چندین بند که ممکن است در متن نهایی توافق با ایران گنجانده شود،‌ نگران هستیم.

این قانون‌گذاران در ادامه از بایدن خواستند که تا پیش از به اشتراک‌گذاری متن کامل توافق و هرگونه توافق جانبی با کنگره، به هیچ‌گونه توافقی با ایران بازنگردد.

در این نامه همچنین از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته شد تا اجازه ندهد که روسیه اورانیوم غنی‌سازی شده ایران را دریافت کند و هیچ‌گونه همکاری هسته‌ای با ایران داشته باشند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه هفته گذشته از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

در همین راستا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چندی پیش درباره مذاکرات وین گفت: نظرات ایران و آمریکا را درباره متن پیشنهادی توافق هسته‌ای دریافت کرده‌ام. نظرات تهران و واشنگتن درباره متن منطقی است.

او افزود: زمینه مشترک برای سندی وجود دارد که ملاحظات همه طرفین را دربربگیرد.

بورل در ادامه نسبت به حصول توافق «طی روزهای آتی» ابراز امیدواری کرد.

ایران ماه گذشته جمع‌بندی نهایی خود درباره متن پیش‌نویس توافق احیای برجام را به هماهنگ کننده مذاکرات هسته‌ای تحویل داد تا آمریکا پس از بررسی، پاسخ خود را به آن بدهد.

مقامات ایران بر این نظرند که پاسخ شان به ایده‌های جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آن چه امروز به عنوان متن پیش‌نویس توافق مشخص شده است، راه‌گشا است.

پس از دریافت جمع بندی ایران از سوی اتحادیه اروپا، مقامات اروپایی و نیز فرانسوی واکنش مثبت و رو به جلویی درباره پاسخ نهایی ایران داشتند و بعضا عنوان کردند که پیشنهادات ایران «منطقی»، «سازنده» و «دلگرم کننده» است.

بر اساس آنچه رسانه‌های غربی به نقل از مقامات اروپایی و غربی اعلام کردند، جمع بندی ایران بیشتر روی مسایل باقی مانده مرتبط با تحریم‌ها و تضمین‌ها بر سر تعاملات اقتصادی متمرکز است و درباره سوالات باقی مانده میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تهران پیشنهاد جدیدی مطرح نکرده است. به این معنا که آنچه در پیش نویس تفاهم شده است را قبول دارد.

درخواست قانون‌گذاران آمریکایی از بایدن برای اشتراک‌گذاری متن کامل توافق هسته‌ای
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده + دو =