کد خبر : 307885
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
-

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

معرفی ۸ سینماگر عضو شورای سیاستگذاری جشنواره سینماحقیقت، اجرای «شفیره» در تئاتر شهر، نمایش رئالیسم مصنوعی در ایرانشهر و… از جمله خبرهای سینما و تئاتر است.

به گزارش عصرقائم، به نقل از واحد ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، با حکم محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، اعضای شورای سیاست‌گذاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران، «سینماحقیقت» منصوب شدند.
محمدرضا اصلانی، دکتر قادر آشنا، سلیم غفوری، مهدی مسعود شاهی، محسن یزدی، محمد حمیدی مقدم، امین قدمی و رضا خوشدل‌راد اعضای شورای سیاست‌گذاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» هستند.
محمدرضا اصلانی فارغ‌التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه هنرهای تزئینی، سینماگر، هنرپژوه، شاعر و نویسنده،دکتر قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی، سید سلیم غفوری قائم مقام معاونت سیما، مهدی مسعودشاهی مدیر فرهنگی، محسن یزدی  مدیر شبکه مستند، محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، رضا خوشدل‌راد مستندساز و نماینده انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند، امین قدمی مستندساز و نماینده انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند با حکم رئیس سازمان سینمایی به عنوان اعضای شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منصوب شده‌اند.
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» آذرماه ۱۴۰۱ به دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود.

«شفیره» در تالار چهارسو تئاتر شهر تماشایی می‌شود
«شفیره» به نویسندگی و کارگردانی مهدی شاه پیری عنوان یکی از تازه ترین نمایش های تئاتر شهر است که از روز دوشنبه چهاردهم شهریو ماه در تالار چهارسوی این مجموعه به صحنه خواهد رفت.
نمایش «شفیره» از جمله آثار برگزیده سی هفتمین جشنواره بین المللی تئاترفجر و هفدهمین جشنواره بین المللی عروسکی تهران – مبارک است که در بخش های کارگردانی، طراحی صحنه، طراحی حرکت، طراحی نور، طراحی لباس و موسیقی موفق به دریافت جوایز برگزیده شد.
در این اثر نمایشی که با برداشتی متفاوت از نمایشنامه «مده آ» اوریپید به صحنه می رود، داریوش فائزی، مهرنوش بلمه، حامی علیزاده، سهند جعفری زاد، رویا صدوقی، نگین تقوی راد، وصال امینی به عنوان بازیگر حضور دارند.
بابک نصیری خواه آهنگساز، مهدی شاه پیری – داریوش فائزی – حامی علیزاده طراحان حرکت، علی ذاکری – کتایون رزم حسینی – مهدی شاه پیری طراحان صحنه، مهرنوش بلمه طراح عروسک، طراح لباس، دوخت لباس، ساخت عروسک و آکسسوار، رضا خضرایی طراح و مجری نور، امیر قادری طراح چهره پردازی، غزال بلمه طراح پوستر و بروشور، نوید اکبری مبارکه دستیار کارگردان و برنامه ریز ، نسیم تاجی دستیار دوم کارگردان، علی ذاکری مدیر صحنه ، میلاد گودرزی عکاس و سازنده تیزر، سعید سیادت مجری طرح نیز دیگر عوامل اجرایی نمایش «شفیره» را تشکیل می دهند.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «تنها در صورتی پسر زنده خواهد شد که شاه گلوی دختر را ببرد و خونش را بریزد. پادشاه چنین کرد.»
مهدی شاه پیری از جمله هنرمندان فعال حوزه تئاتر است که تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد کارگردانی نمایش به اتمام رسانده است. این هنرمند که تاکنون در عرصه های مختلف نمایشنامه نویسی، فیلمنامه نویسی، کارگردانی تئاتر، انیمیشن، تئاتر عروسکی ، طراحی حرکت، گویندگی، و تیزر فعالیت های مختلفی را انجام داده است. این در حالی است که بازی و کارگردانی در چندین اثر نمایشی و حضور در جشنواره های مختلف و بین المللی در حوزه تئاتر، سینما و تلویزیون از جمله دیگر فعالیت های شاه پیری محسوب می شود.
«آبجی » یکی از آثاری نمایشی کارگردانی شده توسط مهدی شاه پیری است که سال ۱۳۹۶ در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر با استقبال مخاطبان روی صحنه رفت.
نمایش «شفیره» به نویسندگی و کارگردانی مهدی شاه پیری  از روز دوشنبه چهاردهم شهریو ماه  ،ساعت ۱۹ به مدت زمان  دقیقه و قیمت بلیت۸۰ هزار تومان در تالار چهارسو میزبان علاقه مندان تئاتر است.
لازم به توضیح است هم زمان با اجرای نمایش «شفیره» ، نمایش «سگ ها و استخوان های مادرم» به نویسندگی و کارگردانی مژگان خالقی نیز  از روز چهاردهم شهریور ماه سال جاری در تالار چهارسو پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت.

پیش‌فروش بلیت‌های سومین نمایش ایمان اسکندری همزمان با رونمایی از پوستر آغاز شد.

ایمان اسکندری پس از پنج سال دوری از مدیوم تئاتر، سومین نمایش خود را با عنوان «رئالیسم مصنوعی» از ۱۴ شهریور در سالن استاد سمندریان تماشاخانه‌ی ایرانشهر به روی صحنه می‌برد.
آزاده صمدی، محمد برهمنی، امیراحمد قزوینی، اسماعیل گرجی، سمانه زارعی و شبنم دادخواه بازیگران نمایش «رئالیسم مصنوعی» هستند.
طراحی پوستر نیز برعهده‌ی سعید رضوانی بوده است.
قابل ذکر است که ایمان اسکندری کارگردانی نمایش‌های موفق و پرمخاطبی با عنوان «بیرون پشت در» و «ماراساد» را در کارنامه‌ی هنری خود دارد.
عوامل نمایش «رئالیسم مصنوعی» عبارتند از:
نویسنده: سمانه زارعی، کارگردان: ایمان اسکندری، مجری طرح: میثم احمدی، آهنگساز و طراح صدا: سعید دهقان، طراح صحنه: امیرحسین دوانی، طراح نور: مرتضی نجفی، طراح لباس: ماهرخ سلیمانی‌پور، طراح گریم: فائزه سلطانی، طراح پوستر و بروشور: سعید رضوانی، طراح آکسسوار: سامان دلشاد، مهندس صدا: علی پیروزی، مدیرتولید: محمد گودرزیانی، مدیر رسانه و مشاور تبلیغات: مهسا همتی، دستیارکارگردان و برنامه‌ریز: ایمان یزدی، دستیاران کارگردان: رضا اسکندری، مهسا زال، منشی صحنه: غزال فرخندی، مدیرصحنه: امیرعلی بنابی، دستیار آهنگساز: امیررضا دلجو، اجرای گریم: فائزه سلطانی، پریا الهی، امیر عباس حاتمی، دستیار گریم: هدی لطیفی، فاطمه سلطانی

پایان تحلیل سینمای رسول ملاقلی پور با نمایش «قارچ سمی» در «سینما پرتره»

چهارمین جلسه از سلسله برنامه‌های «سینما پرتره» بنیاد سینمایی فارابی به بررسی سیر اندیشه «رسول ملاقلی‌پور» و نمایش و تحلیل فیلم سینمایی «قارچ سمی» اختصاص خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، چهارمین جلسه از برنامه «سینما پرتره» به تحلیل سیر اندیشه سینمایی رسول ملاقلی‌پور توسط دکتر امیررضا نوری پرتو و جواد طوسی منتقد، سخنران و کارشناس و نمایش فیلم سینمایی «قارچ سمی» اختصاص خواهد داشت.
برنامه «سینما پرتره» روز سه‌شنبه هشتم شهریور ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در ساختمان شماره ۳ فارابی واقع در خیابان ولیعصر، توانیر، نبش کوچه لنکران (احتشام سابق) برگزار خواهد شد.
نشست‌های «سینما پرتره» از جمله برنامه‌های فرهنگی فارابی با تمرکز بر دانش‌افزایی سینماگران و علاقه‌مندان به سینما است که با همکاری دانشگاه سوره در قالب سلسله نشست‌های «سینما پرتره» به بررسی و تحلیل سیر اندیشه کارگردانان بزرگ سینمای ایران و جهان اختصاص خواهد داشت و سه‌شنبه‌ها در ساختمان شماره سه برگزار می‌شود.
تاکنون سه برنامه «سینما پرتره» با تحلیل «سیر اندیشه سینمایی رسول ملاقلی‌پور» و نمایش سه فیلم سینمایی «پرواز در شب»، «سفر به چزابه» و «مزرعه پدری» در ساختمان شماره ۳ بنیاد سینمایی فارابی برگزار شده است.
این جلسه آخرین جلسه از جلسات تحلیل «سیر اندیشه سینمایی رسول ملاقلی‌پور» در سلسله برنامه‌های «سینما پرتره» خواهد بود.
شرکت در این برنامه برای عموم علاقه‌مندان به سینما آزاد است.

دستیار ارشد دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شد

سید مصطفی موتورچی در حکمی از سوی کوروش زارعی دبیر جشنواره به عنوان دستیار ارشد دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر منصوب و معرفی شد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر؛ کوروش زارعی دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در حکمی سید مصطفی موتورچی را به عنوان دستیار ارشد خود منصوب کرد.

در متن این حکم آمده است:
«نظر به تعهد، تخصص و شایستگی جنابعالی در هنرهای نمایشی و امور اجرایی به موجب این حکم شما را به عنوان دستیار ارشد دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر منصوب می‌نمایم. شایسته است در برآورده نمودن انتظارات ذیل تمام اهتمام خود را صرف نمایید:
١-حضورفعال و ارتباط مستمر با هنرمندان و رفع مشکلات آنها
٢- پیگیری تا حصول نتیجه در امور خاص محوله
٣- همکاری مستمر با مسئول دبیرخانه برای پیشبرد اهداف جشنواره
٤- رابط دبیر با مدیران بخش های جشنواره برای هماهنگی های بیشتر و بهتر
٥- رسیدگی به امور محتوایی آثار جشنواره.
توفیق روزافزون شما را در مسیر خدمت به خانواده بزرگ هنرمندان هنرهای نمایشی کشور از خداوند منان خواستارم.

گفتنی است ، سید مصطفی موتورچی نمایشنامه نویس و فیلمنامه نویس است و نویسندگی نمایشنامه های رقص پرچم، پل سیاه، حمام آفتاب در حوالی دشتی پر از ماهی، نازی، مجموعه تله تئاترهای چند قسمتی نقش پنهان ماه، لیمیت مرگ و نویسندگی سریال داستانی ٢٥قسمتی “سنابل ورشن” ویژه ایام ماه مبارک رمضان را در کارنامه خود دارد.
از سوابق اجرایی موتورچی نیز می‌توان به دبیر دو دوره جشنواره نمایشنامه نویسی گلدسته ها، داوری یک دوره جشنواره نمایشنامه نویسی گلدسته ها و دبیری هنری ٣ساله همایش بین المللی تئاتر پیاده روی اربعین “روایت راهیان” اشاره کرد.

جشنواره تئاتر مقاومت اتفاق بزرگ و درخشانی برای نظام اسلامی است 

کاظم‌نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ با حضور در دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت، با مسئولان جشنواره دیدار و از نزدیک در جریان پیشرفتِ فعالیت‌های جشنواره قرار گرفت.
کاظم نظری جشنواره تئاتر مقاومت را با پشتوانه‌ای بی‌سابقه و محلی برای بروز استعدادها و کشف چهره‌های جدید برشمرد و گفت: بسیار جای مسرت و خوشحالی است که این جشنواره با سابقه طولانی و محلی برای ظهور و کشف استعدادهایی بود که در ادوار قبلی در این جشنواره رشد پیدا کردند و اینک جز چهره‌های مطرح و شناخته شده تئاتر کشور در عرصه‌های هنرهای نمایشی هستند. حقیقتاً این جشنواره برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ما با همه امکانات خود پای کار این رویداد مهم فرهنگی هنری هستیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در واقع مسئله مقاومت نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه یک مسئله مهم و حیاتی است که مقام معظم رهبری بارها و بارها در بیانات خود به آن اشاره کرده‌اند. کشورهای همسایه برای تولید آثار هنری-نمایش از کشور ایران انتظار دارند و این وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند. همه ما باید بر اساس یک تفکر و خرد جمعی به سمتی برویم که یک جریان عظیم را هدایت و رهبری کنیم تا در نهایت شاهد رضایت مقام عظمای ولایت باشیم.
من به دست اندرکاران این جشنواره و جناب آقای دکتر نادری خداقوت و خسته نباشید می‌گویم و آرزوی موفقیت برای دوستان دارم.
در ابتدای این جلسه سید وحید فخر موسوی دبیر جشنواره گزارشی از روند برگزاری و بخش بین‌الملل را ارائه کرد و گفت: الحمدلله برنامه های جشنواره چه در بخش بین الملل و چه در بخش داخل کشور، طبق پیش بینی و زمان بندی صورت گرفته در حال انجام است و جریان تازه ای در گروه های نمایشی ایرانی و کشورهای اطراف به واسطه جشنواره هجدهم ایجاد شده است که مایه امیدواری گردیده است.
در این جلسه کریم خوش‌مرام جانشین و معاون هماهنگ کننده بنیاد فرهنگی روایت فتح، دکتر علی ایزدی مدیر دفتر طرح و برنامه اداره کل هنرهای نمایشی، امین اشرفی مدیر بخش بین‌الملل، مهدی کیانی مدیر رابط‌عمومی جشنواره ، محمد کاظم تبار مسئول انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و جواد تمدنی مدیر روابط‌عمومی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس حضور داشتند.

چهار فیلم کوتاه تولید می شود

چهار فیلم کوتاه با مشارکت انجمن سینمای جوانان ایران و باشگاه فیلم سوره تولید می‌شود.
به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، با هدف گسترش همکاری میان نهادهای فرهنگی و هم‌افزایی ظرفیت‌ تولید فیلم‌های کوتاه، باشگاه فیلم سوره حوزه هنری و انجمن سینمای جوانان ایران تفاهمنامه تولید مشترک ۴ فیلم کوتاه را امضا کردند.
بر این اساس، ساخت فیلم‌های کوتاه: «ناگرا» به کارگردانی امید میرزایی، «کهورک» به کارگردانی علیرضا خالدی، « یک به توان بی‌نهایت» به کارگردانی علیرضا صادقی و « دیوار یخی» به کارگردانی محمد باقری در دستور کار قرار گرفته است.

فیلمبرداری فیلم کوتاه «اینجا خونمونه» به پایان رسید

فیلمبرداری فیلم کوتاه «اینجا خونمونه» با نگاهی به معضلی اجتماعی به پایان رسید و به زودی آماده حضور در جشنواره‌های بین المللی خواهد شد.

به گزارش مشاور رسانه‌ای پروژه؛ فیلمبرداری فیلم کوتاه «اینجا خونمونه» به کارگردانی ایمان برات پور و تهیه کنندگی مونا نجفی با پرداختی متفاوت به موضوعی اجتماعی در راستای معضل رفتن دختران ایرانی به ورزشگاه، به پایان رسید.

این فیلم کوتاه که هم اکنون مراحل تدوین خود را برای حضور در جشنواره‌های بین المللی سپری ‌می‌کند؛ اولین تجربه کارگردانی ایمان برات‌پور بازیگر سینما و تلویزیون است که به تازگی نیز در فیلم سینمایی «شادروان» به عنوان بازیگر نقش‌آفرینی کرده بود.

او در اولین تجربه کارگردانی خود به سراغ سوژه داغ این روزهای جامعه، هویت دخترانه و چالش‌های حضور آن‌ها در استادیوم رفته است.

بازیگران این فیلم کوتاه عبارتند از:فرید سجادی حسینی، سیاوش چراغی پور، مهیار راحت طلب، محمد حسین سپنج، فاطمه توکلی و آذرخش فراهانی.
در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: فِری، امروز طَعم رویای خودش را چِشید و آرزویش برآورده شد. او شب سختی را پیشِ رو دارد، باید خودش و خانه اش را اِحیا کند….

همزمان هفته دولت مدیر کل هنرهای نمایشی روز گذشته یکشنبه ششم شهریور با خانواده شهید حسین قشقایی دیدار کرد.

کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی در ادامه دیدار از هنرمندان عرصه تئاتر، همزمان با هفته دولت، روز گذشته یکشنبه ششم شهریور با حضور در منزل پدر شهید حسین قشقایی یاد و خاطره این شهید هنرمند را زنده کرد.

کاظم نظری در ابتدای این نشست گفت: «در ادامه دیدار با هنرمندان و نام آوران عرصه تئاتر و با توجه به بزرگداشت هفته دولت تصمیم گرفتیم تا یاد و خاطره عزیزانی که جانشان را برای فرهنگ و هنر این کشور فدا کردند، زنده نگه داریم و یادآور شویم که یاد و خاطره این عزیزان همیشه در ذهن و قلب ما هست.»

او با اشاره به نامگذاری تالار قشقایی در مجموعه تئاتر شهر ادامه داد: «از زمان دانشجویی و شروع فعالیت هنری خود در تئاتر که متوجه شدم سالن قشقایی براساس نام شهید بزرگوار حسین قشقایی است با حس خاصی وارد این سالن می شوم. این سالن حسی مقدس و قابل احترام برای ما دارد. هنوز هم عزیزانی که در این سالن روی صحنه می روند، با حال خوب وارد این سالن می شوند.»

نظری ضمن اعلام آمادگی انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی برای چاپ یادداشت یا خاطرات باقی مانده از شهید حسین قشقایی افزود: «حفظ خاطره عزیزان هنرمند به ویژه شهید حسین قشقایی برای ما مغتنم است.
شهید قشقایی ازجمله هنرمندان شهید ماست که تمامی جامعه هنری به او افتخار می کنند.»

پدر شهید حسین قشقایی در پایان این دیدار گفت: «شهدا دیدشان با دید ما متفاوت بود، نگاه ما زمینی بود و شهدا نگاه آسمانی داشتند.»

همسر شهید قشقایی در ادامه ضمن ابزار خوشحالی از حضور کاظم نظری در این دیدار بیان کرد: «بسیار خوشحال هستم که بعد از چنین سال یکی از مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جایگاه مدیرکل هنرهای نمایشی به دیدار ما آمدند. این دیدار نشان از زنده بودن نام و یاد شهدای هنرمند دارد.»

خانواده شهید هنرمند حسین قشقایی به بیان تلاش‌های ندا ثابتی در پژوهش درباره زندگی این شهید و انتشار نمایشنامه این نویسنده در کتاب «در پی عشق دویدن» پرداختند.

شهید حسین قشقایی کارشناس تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک بود. او پس از اخذ مدرک کارشناسی در سال ۱۳۵۲، حدود یک سال به‌صورت قراردادی در اداره تئاتر فعال بود و از طرف آن اداره به تدریس تئاتر در شهرستان‌های مختلف پرداخت تا زمانی که به دلیل بروز مشکلات بر سر مسائل اعتقادی از اداره تئاتر اخراج شد. او تا زمان شهادتش همچنان به فعالیت‌های انقلابی خود ادامه داد تا اینکه در تاریخ ششم دی‌ماه سال ۱۳۵۷، هنگام تشییع پیکر شهید کامران نجات‌اللهی در خیابان امیرآباد (کارگرشمالی) مورد اصابت گلوله قرار گرفت و شهید شد.
او در دوران حیات خود چندین نمایشنامه، تحقیق و گزارش به رشته تحریر درآورده است که از آن جمله می‌توان به نمایشنامه «نهضت حروفیه»، نمایشنامه «نفت»، تحقیق در نمایش سنتی ترکیه (قراگز)، رساله پایان‌نامه تحصیلی، مقاله «فصل رسوایی» در بیان رسالت واقعی هنر و هنرمند و… اشاره کرد.
پس از شهادت حسین قشقایی و پیروزی انقلاب، نمایش «نهضت حروفیه» نوشته این هنرمند با کارگردانی داوود دانشور، طراحی فریدون علیاری و بازی تاجبخش فنائیان، سعید کشن‌فلاح، محمود هندیانی، سیاوش هاشمیان، محمد کاسبی، کاظم بلوچی، جلیل فرجاد، یدالله وفاداری در تاریخ یازدهم فروردین‌ماه سال ۱۳۵۸ در مجموعه تئاتر شهر اجرا شد و نام سالن اجرای این نمایش به نام این شهید هنرمند مزین شد.
در پایان این دیدار با اهدای لوح تقدیر توسط مدیرکل هنرهای نمایشی از خانواده شهید هنرمند حسین قشقایی تجلیل شد.

/ در سینما و تئاتر چه خبر است؟/

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده − یازده =