کد خبر : 305796
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
-

جمع آوری نمونه‌های مریخی به کمک ۲ بالگرد

جمع آوری نمونه‌های مریخی به کمک ۲ بالگرد

ناسا روز گذشته اعلام کرد که در سال ۲۰۲۷ دو بالگرد دیگر را به مریخ خواهد فرستاد تا نمونه‌های سنگ و خاک سیاره سرخ را جمع آوری و تا سال ۲۰۳۳ به زمین بازگردانند.

به گزارش عصرقائم،  ناسا چهارشنبه اعلام کرد که قصد دارد در سال ۲۰۲۷ دو بالگرد (هلی‌کوپتر) کوچک دیگر را به مریخ بفرستد تا نمونه‌هایی از سیاره سرخ جمع‌آوری کنند و به زمین بیاورند. پس از ارسال این نمونه‌ها به زمین، آنها برای بررسی نشانه‌های باستانی حیات، مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند گرفت.

این بالگردها مانند بالگرد مریخی نبوغ (Ingenuity) طراحی خواهند شد، اما دارای چرخ‌ها و بازوهای قدرتمندتری خواهند بود و این امر به آنها کمک می‌کند تا سنگ‌ها و خاک مریخ را جمع‌آوری کنند. سپس نمونه‌ها توسط ماموریت بازگشت نمونه مریخ (MSR) جمع‌آوری می‌شود. اگر مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) خراب شود، این دو بالگرد، نمونه‌ها را روی موشک بازگشتی به زمین حمل خواهند کرد.

جف گراملینگ، مدیر برنامه بازگشت نمونه مریخ ناسا در بیانیه‌ای گفت: ما اطمینان داریم که می‌توانیم برای بازگرداندن نمونه‌ها روی استقامت حساب کنیم و بالگردها را تنها به عنوان یک وسیله پشتیبان اضافه کرده‌ایم.

این نمونه‌ها که تعداد آنها ۳۰ مورد است، قرار است در یک ماموریت مشترک با آژانس فضایی اروپا  به زمین بازگردانده شوند. آژانس فضایی اروپا قصد دارد مدارگرد بازگشتی زمین (Earth Return Orbiter) و سطح‌نشین بازیابی نمونه (Sample Retrieval Lander) را به همراه این بالگردهای جدید در پاییز ۲۰۲۷ به فضا پرتاب کند.

سطح‌نشین بازیابی نمونه، دو بالگرد جدید را همانطور که مریخ‌نورد استقامت، بالگرد مریخی نبوغ را در خود جای داد، با خود حمل خواهد کرد. از آن زمان تاکنون، بالگرد مریخی نبوغ ۲۹ پرواز موفقیت‌آمیز انجام داده است و مریخ‌نورد استقامت نیز ۱۱ نمونه را جمع‌آوری کرده است.

بالگرد مریخی نبوغ

بالگرد مریخی نبوغ بیش از یک سال پیش، نخستین پرواز خود را روی مریخ انجام داد و داستان خود را از آن زمان، به داستان یک بالگرد کوچک در دنیای واقعی تبدیل کرد که توانایی‌های زیادی دارد.

بالگرد مریخی نبوغ به سیاره سرخ سفر کرد، به مریخ‌نورد استقامت ناسا متصل شد و هر دو در فوریه گذشته به “دهانه جیزرو” (Jezero crater) رسیدند. بالگرد نبوغ حدود شش هفته بعد، کاری را آغاز کرد که قرار بود تنها یک نمایش فناوری ۳۰ روزه باشد تا ببیند آیا پرواز کردن در جو مریخ امکان‌پذیر است یا خیر.

جمع آوری نمونه‌های مریخی به کمک ۲ بالگرد

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 − یازده =