کد خبر : 305464
تاریخ انتشار : شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
-

داستان کادیلاک در ایران

داستان کادیلاک در ایران

بعد از دهه ۸۰ و ۹۰ قرن گذشته میلادی که دوران نزولی صنعت خودرو آمریکا بود، هر خودرویی توسط کادیلاک به بازار عرضه شد، توانست قله موفقیت در فروش را فتح کند.

به گزارش عصرقائم، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «خودروسازی کادیلاک همواره علاوه بر رقیبان داخلی با رقیبان خارجی نیز دست‌وپنجه نرم کرده است و به همین دلیل حالا برای طراحی و تولید یک خودرو بی‌گدار به آب نمی‌زند. بعد از دهه ۸۰ و ۹۰ قرن گذشته میلادی که دوران نزولی صنعت خودرو آمریکا بود، هر خودرویی توسط کادیلاک به بازار عرضه شد، توانست قله موفقیت در فروش را فتح کند.

هر چند در سال‌های دهه ۸۰ و ۹۰ تقریبا بازار خودروهای لوکس توسط اروپایی‌ها قبضه شده بود اما با عبور از قرن بیستم برندهای لوکس آمریکایی دوباره با پوست‌اندازی وارد کارزار شدند. در دهه ۵۰ تا ۷۰ میلادی می‌توان گفت خودروهای لوکس آمریکایی در بهترین دوران خود قرار داشتند. در آن دوران رولزرویس به‌ عنوان نماد خودروهای تشریفاتی و لوکس، مرسدس‌ بنز با کلاس S و اتاق رویایی W100، بنتلی و گربه انگلیسی یعنی جگوار در بسیاری از بازارهای جهان رقابتی سخت داشتند اما در اروپا حضور خودروهای عریض و طویل لوکس آمریکایی کمتر بود.

بیشتر خودروهای لوکس‌آمریکایی یا متعلق به کلکسیونرها بود یا به‌ عنوان خودروهای تشریفات توسط مقامات کشورها مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما در بازار آمریکا شرایط فرق می‌کرد. همه برندهای معروف جهان که توان ساخت خودروهای لوکس را داشتند، در بازار آمریکا با حریفان آمریکایی مبارزه می‌کردند. اما در بازار ایران شرایط کمی فرق داشت زیرا بنتلی و رولزرویس در ایران تقریبا حضور نداشتند و لینکلن نیز جزو خودروهای پرشمار نبود. جگوار هم خیلی جدی در ایران نقش‌آفرینی نمی‌کرد، به همین دلیل بازار خودروهای لوکس بیشتر بین مرسدس‌ بنز و کادیلاک تقسیم شده بود. در دوران دهه ۴۰ و ۵۰ تقریبا می‌توانستید همه مدل‌های تولیدشده توسط این دو برند را در ایران ببینید. اما با آغاز دهه ۵۰ و تولید مدل W166 کلاس S توسط ستاره آلمانی، ورق برگشت و فروش بالای این خودرو در ایران گوی سبقت را از کادیلاک ربود.

محبوبیت کادیلاک در ایران و بازاریابی درست مدیران آن روزگار جنرال‌موتورز ایران باعث شد آنها به فکر تولید یک رقیب جدی برای مرسدس‌ بنز باشند. رقیبی که بتواند سود بالای عرضه خودرو در این بخش از بازار را راهی کیلومتر ۹جاده مخصوص تهران – کرج (محل کارخانه جنرال‌موتورز ایران و پارس‌خودرو فعلی) کند. پس بدون شک برای رقابت با مرسدس‌ بنز باید به سراغ کادیلاک می‌رفتند، زیرا این خودرو در میان محصولات جنرال‌موتورز توان رقابت با ستاره آلمانی را داشت و این موضوع قبلا در بازار ایران ثابت شده بود. اما مگر می‌شود کادیلاک را در جایی غیر از آمریکا ساخت؟ در آن دوران پاسخ این سوال خیر بود. اما تلاش‌های جعفر اخوان، موسس جنرال‌موتورز ایران و سرمایه‌گذاری GM در ایران باعث شد در تصمیمی بزرگ نگین درخشان تاج جنرال‌موتورز راهی ایران شود. در پس این تصمیم نیز کادیلاک مدل Seville که در سال ۱۹۷۷ به‌تازگی معرفی شده بود و مدل روز این خودروساز به‌ شمار می‌رفت، سر از ایران درآورد.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 + شانزده =