کد خبر : 304949
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
-

وانگ یی: کشورهای آسیایی مهره‌ شطرنج قدرت‌های بزرگ نشوند

وانگ یی: کشورهای آسیایی مهره‌ شطرنج قدرت‌های بزرگ نشوند

وزیر امور خارجه چین امروز (دوشنبه) هشدار داد که کشورها باید مراقب باشند تا در منطقه‌ای که خطر تغییر شکل آن توسط عوامل ژئوپلتیک وجود دارد، «مهره‌های شطرنج» قدرت‌های بزرگ نشوند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری رویترز، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین امروز دبیرخانه مجمع کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) را خطاب قرار داده و گفت، بسیاری از کشورهای منطقه وادار به جهت‌گیری می‌شوند.

او گفت: ما باید این منطقه را از محاسبات ژئوپلتیک مصون نگاه داریم، از اجبار و از اینکه توسط رقابت قدرت‌های بزرگ به عنوان مهره‌های شطرنج مورد استفاده قرار بگیرند. آینده منطقه‌مان باید در دستان خودمان باشد.

جنوب شرقی آسیا با توجه به اهمیت استراتژیک آن، از دیرباز محل تقابل ژئوپلتیک قدرت‌های بزرگ بوده و کشورهای این منطقه امروزه نگران آن هستند که رقابت آمریکا و چین دامن‌گیر آن‌ها هم بشود.

پکن تنش‌ها را تشدید کرده و با استناد به نقشه‌های تاریخی مدعی است که تقریبا تمامی دریای چین جنوبی متعلق به چین است. این در حالیست که برخی از کشورهای عضو آسه‌آن این ادعا را نقض‌کننده قوانین بین‌المللی می‌دانند.

این سخنان وانگ تنها چند روز پس از حضور وی در اجلاس وزرای خارجه گروه ۲۰ در اندونزی مطرح می‌شود. چین در هفته‌های اخیر شدیدا درگیر دیپلماسی بوده و وانگ یی به چندین کشور منطقه سفر کرده است.

در حاشیه اجلاس گروه ۲۰، وانگ گفت‌وگویی پنج ساعته با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا داشت و هر دو این دیدار را شفاف و بی‌پرده توصیف کردند.

وانگ امروز بیان کرد که در گفت‌وگو با بلینکن تاکید کرده است که طرفین باید وضع قوانین برای تعامل مثبت را به بحث گذاشته و در کنار هم از منطقه‌گرایی در آسیا-اقیانوس آرام حمایت کنند.

به گفته وانگ یی عناصر اصلی این‌ها هستند: حمایت از مرکزیت آسه‌آن، حمایت از چهارچوب همکاری منطقه‌ای موجود، احترام به منافع و حقوق قانونی یکدیگر در آسیا-اقیانوس آرام به‌جای دشمن‌تراشی یا مهار طرف مقابل.

او درباره مسئله تایوان – جزیره‌ای خودمختار که چین آن را بخشی از خاک خود می‌داند – گفت: آمریکا با تحریف و تضعیف سیاست چین واحد سعی دارد با استفاده از کارت تایوان، توسعه چین را مهار کرده و مختل کند.

واشنگتن می‌گوید که به سیاست چین واحد متعهد بوده و از استقلال تایوان استقبال نمی‌کند، اما تحت پیمان روابط آمریکا-تایوان، واشنگتن باید تجهیزاتی که این جزیره خودمختار برای دفاع از خود نیاز دارد را در اختیارش قرار دهد.

وانگ یی گفت: دو طرف تنگه تایوان از توسعه صلح‌آمیز بهره‌مند خواهند برد، اما وقتی اصل چین واحد به شکلی خودسرانه به چالش کشیده شده یا حتی تخریب شود، ابرهایی تیره و حتی طوفان‌هایی درنده بر فراز این تنگه سایه خواهد افکند.

وانگ یی: کشورهای آسیایی مهره‌ شطرنج قدرت‌های بزرگ نشوند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 − هفت =