کد خبر : 304962
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
-

مهلت ۳ ماهه برای ایجاد سازوکارهای پیش‌خرید محصولات فناورانه

مهلت ۳ ماهه برای ایجاد سازوکارهای پیش‌خرید محصولات فناورانه

رئیس کمیته واکسن و مواد بیولوژیک با بیان‌ این‌که درخواست جدی بر روی تضمین خرید محصولات فناورانه به درخواست دولت نیز توصیه شده است، گفت: باید ظرف سه ماه سازوکار پیش‌خرید و قیمت‌گذاری و تعیین دستورالعمل‌های بومی مشخص شود.

به گزارش عصرقائم، دکتر مصطفی قانعی در نشست کمیته واکسن و مواد بیولوژیک، با بیان این‌که وزارت بهداشت وظیفه تامین را بر عهده دارد و مسئولیت تولید با وزارت صنعت، معدن و تجارت است، افزود: در آیین‌نامه حمایت تولید دانش‌بنیان در ماده ۲ تکلیف شده است تا وزارت بهداشت با هدف افزایش سلامت عمومی با وزارت صمت برای به‌روز رسانی سبد واکسن ملی مطابق با سبد واکسن کشورهای پیشرو با تکیه بر توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور همکاری کند؛ هرچند پیشبرد هر صنعتی با وزارت صمت است.

وی افزود: استفاده از تجربیات دوران کرونا از جمله درخواست جدی بر روی تضمین خرید محصولات فناورانه به درخواست دولت نیز توصیه شده است. باید ظرف سه ماه سازوکار پیش‌خرید و قیمت‌گذاری و تعیین دستورالعمل‌های بومی مشخص شود.

دکتر قانعی به روش‌های تامین‌ مالی اشاره کرد و گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری نیز برای تامین مالی مناسب هستند.

دکتر کاغذیان؛ دبیر کمیته واکسن و مواد بیولوژیک نیز در این جلسه به تشریح جزئیات آیین‌نامه حمایت از «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» در حوزه سلامت که در سال جاری به تصویب هیات وزیران رسیده است، پرداخت و چالش‌های رگولاتوری، فنی، اقتصادی و بازار محور و همچنین گلوگاه‌های صنعت دارو و فرآورده‌های بیوتکنولوژی را برشمرد.

به گفته کاغذیان، هدف اصلی کاهش واردات در حوزه سلامت و افزایش میزان صادرات و ارزآوری این حوزه در کشور است.

دکتر محمدرضا منظم، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، به شورای عالی فناوری سلامت اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت سازوکار ویژه‌ای درحوزه فناوری‌ها در نظر گرفته و شورای عالی فناوری سلامت را راه‌اندازی کرده است و تمام مدل‌های حمایت از فناوری نوین از طریق شورا انجام خواهد شد. کمیته‌ها با هدف ارائه مشاوره در کنار شورا خواهند بود.

دکتر منظم افزود: نخستین گام کمیته‌ها تعیین اولویت‌های کشور بر مبنای نیازهای شناسایی‌شده و تعیین مدل‌های حمایتی اعم از مالی، رگولاتوری و زیرساختی است.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در ادامه جلسه، حاضران در نشست به طرح موضوعات و پیشنهادات خود پرداختند؛ دکتر زارع تشکیل ساختاری مشترک متشکل از سرمایه‌گذاران خطرپذیر ‌VC  و PE را خواستار شد. دکتر مهبودی بر تعیین سبد واکسن، عدم ورود بخش دولتی به این حوزه و قیمت‌گذاری مانند برندهای بین‌المللی تاکید کرد. دکتر طبری به مسئله صادرات و توجه به بازارهای بین‌المللی در حوزه واکسن اشاره کرد. دکتر رستگار نیز برخی مشکلات مدیریتی در حوزه دارو و سیاست‌گذاری‌های نامناسب در این حوزه را متذکر شد. دکتر شهیدی پیشنهاد کرد مبحث پلاسما و داروهای مشتق از پلاسما در ماده ۲ سند لحاظ شود که با تایید حاضران به تصویب رسید.

همچنین در این نشست وظایف بین اعضا برای تهیه نقشه راه فناوری واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک مشخص شد.

مهلت ۳ ماهه برای ایجاد سازوکارهای پیش‌خرید محصولات فناورانه
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک + هشت =