کد خبر : 302913
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
-

در دانشگاه به جریان اپوزسیون نیاز داریم

در دانشگاه به جریان اپوزسیون نیاز داریم

رییس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: اگر داخل دانشگاه اپوزسیون نداشته باشیم روزی خودمان علیه دیگری همین کارکرد را پیدا می‌کنیم

به گزارش عصرقائم، ابراهیم متقی، رییس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران طی سخنانی با موضوع «تحرک دانشجویی، قانونگرایی و نگاه ساختاری» در مراسم امتداد راه امام که با حضور جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در جماران برگزار شد، با طرح این پرسش که کنش دانشجویی در دوران فعلی باید چگونه باشد تا با میراث امام و سنتهای انقلاب اسلامی پیوند داشته باشد؟ اظهار کرد: دانشجو باید هویت دانشجویی داشته باشد. هویت دانشجویی یعنی دانشجو احساس کند اوست که باید تلاش علمی کند و احساس کند می‌تواند خودش را برای اداره آینده کشور آماده کند. دانشجویان در فضای دانشگاه ساخته می‌شوند و محیط دانشگاه با کنش خودشان تحت تاثیر قرار می دهند بنابراین قالب هویتی دانشجو متشکل از برساختگی، تحرک، فعالیت، نقش آفرینی و مرزبندی است.

رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: دانشجو اگر مرزبندی نداشته باشد دیگر دانشجو نیست بلکه یک فعال سیاسی محافظه‌کار است. این مرزبندی باید ماهیت قانونی و هنجاری داشته باشد. در فضای دانشگاه عموما نیروهای مستعد ظهور پیدا می‌کنند و نتیجه عمل و عاقبت بخیری آن‌ها به این است که چقدر تحرک دارند، چقدر سازنده هستند، چقدر اعتدال دارند و چقدر قانونی و هنجاری عمل می‌کنند.

وی با طرح این پرسش که آیا در دانشگاه به اپوزیسیون نیاز داریم یا خیر؟ در پاسخ آورد: اگر داخل دانشگاه اپوزسیون نداشته باشیم روزی خودمان علیه دیگری همین کارکرد را پیدا می‌کنیم. فلسفه امام(ره) و انقلاب اسلامی را می‌توان در اندیشه شهید مطهری در کتاب انقلاب اسلامی دید. او در این کتاب معتقد است «در دانشکده الهیات باید کرسی مارکسیسم داشته باشیم و یک استاد مارکسیست این کرسی را تدریس کند.» به نظر بنده انقلاب اسلامی وقتی تقویت می‌شود که یک «دیگری» وجود داشته باشد وگرنه این انقلاب فرو می‌پاشد. بزرگ‌ترین خسارتی که ما به خودمان می‌زنیم تلاش برای حذف دیگری است. برای ارتقای خود نباید دیگری را پایین کشید یا از رانت استفاده کرد. استفاده همیشگی از رانت قابلیت‌ها را کاهش می‌دهد.

متقی گفت: دانشگاه قوی دانشگاهی است که احساس کند علم امروزش به درد نمی‌خورد و تئوری‌های تا به امروز کفایت نمی‌کند. دانشجویی که در دانشگاه زندگی می‌کند چقدر برای ارتقای آن تلاش و کار می‌کند؟ مسئولیت اجتماعی براساس میزان حس تعلق ایجاد می‌شود. بدون داشتن رقیب و دیگری، مجموعه در حالت انفعال قرار می‌گیرد و امروز دانشجو در حالت انفعال قرار دارد چون احساس می‌کند گروه یا مجموعه رقیبی وجود ندارد.

رییس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهار کرد: جنبش امام یک جنبش اجتماعی بود که مخاطبش جوانان و دانشجویان بودند. رهبری همیشه در دیدار با مقامات دولتی نگران آمارسازی‌ها در گزارش‌ها هستند اما وقتی با دانشجویان دیدار دارند با وجود انتقادات دانشجویان، احساس رضایت دارند چون دوست دارند احساس و ادراک دانشجویی را بدانند. دانشجو باید خودش را برای مسولیت‌های آینده آماده کند. اگر خواسته باشید در قالب دانشجویی عمل کنید الگوی رفتاری شما یک الگوی انتقادی غیر مسولانه خواهد بود؛ لذا شرایطی را در نظر بگیرید که خودتان را کمتر از یک مدیر کل، معاون وزیر و نماینده مجلس ندانید. پس باید اخلاق علمی، مدیریتی و کنش ارتباطی داشته باشید.

وی گفت: تفکر امام(ره) این بود که دانشجو می‌تواند رهبر کشور باشد. تفکر امام یک تفکر پست مدرن بود.

متقی گفت: رویکرد رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم این است که علم مبنای اصلی رسیدن به یک جایگاه تمدنی است؛ بنابراین اینجاست که دانشجو علاوه بر مسئولیت اجتماعی، یک مسئولیت سازمانی و علمی هم برعهده دارد.

در دانشگاه به جریان اپوزسیون نیاز داریم
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × پنج =