کد خبر : 301670
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
-

فرانسه: اقدام مالی در لغو معاهدات نظامی مشترک “توجیه ناپذیر” است

فرانسه: اقدام مالی در لغو معاهدات نظامی مشترک “توجیه ناپذیر” است

وزارت خارجه فرانسه روز سه‌شنبه تصمیم حاکمان نظامی مالی در لغو توافق‌نامه‌های دفاعی با پاریس را محکوم و تصریح کرد که فرانسه طبق برنامه‌ریزی در ماه‌های آینده به عقب‌نشینی نظامی خود با نظم ادامه می‌دهد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از فرانس ۲۴، سخنگوی این وزارت خانه، تصمیم مالی را “غیرقابل توجیه” خواند و رسماً هرگونه نقض چارچوب حقوقی دوجانبه که به نیروی عملیات برخان نسبت داده شده است، رد کرد.

حکومت نظامی حاکم در مالی شامگاه دوشنبه معاهده همکاری دفاعی با فرانسه را به دلیل نقض‌های مستمر حاکمیت این کشور توسط پاریس و تعلل فرانسه در بررسی معاهده دفاعی متقابل با باماکو، فسخ کرده است.

در بیانیه‌ دولت مالی آمده که باماکو با تأسف وخامت قابل توجه همکاری‌های نظامی با فرانسه در دوره گذشته را دنبال کرده است کما این که طرف فرانسوی در ۳ و ۷ ژوئن ۲۰۲۱ در یک اقدام یکجانبه تصمیم به تعلیق عملیات مشترک با ارتش مالی و پایان دادن به عملیات برخان، بدون مشورت با دولت این کشور گرفت.

این بیانیه افزود: هواپیماهای نظامی فرانسه به رغم اعلام ایجاد منطقه پرواز ممنوع موقت، بارها حریم هوایی این کشور را نقض کردند و دولت مالی، با توجه به این رویدادها، تصمیم به فسخ معاهده همکاری دفاعی امضا شده با فرانسه گرفته است.

دولت مالی همچنین توافقنامه مربوط به عملیات برخان را که در ۱ و ۸ مارس ۲۰۱۳ امضا شده بود، و پروتکل الحاقی امضا شده در ۶ و ۱۰ مارس ۲۰۲۰ را فسخ کرد.

پیش از این نیز مالی فرانسه را به جاسوسی از پایگاه‌های نظامی خود متهم کرده بود.

فرانسه: اقدام مالی در لغو معاهدات نظامی مشترک "توجیه ناپذیر" است
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − 12 =