کد خبر : 300046
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰
-

۳ تاثیر مهم نام‌گذاری روز قدس از سوی امام (ره)

۳ تاثیر مهم نام‌گذاری روز قدس از سوی امام (ره)

به جرات می‌توان گفت رژیم صهیونیستی امروز در شکننده ترین و متزلزل ترین شرایط خود قرار دارد. این شکنندگی را ساکنان سرزمین اشغالی کاملا احساس کرده‌اند تا آنجایی که صدای خود صهیونیست‌ها را نیز در آورده است.

به گزارش عصرقائم، «قدسنا» در ادامه نوشت: در آستانه روز جهانی قدس در نظر داریم با بهره مندی از نظرات کارشناسی شخصیت‌ها و تحلیلگران سیاسی به تبیین هر چه بهتر یکی از مهم‌ترین ابتکارهای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بپردازیم؛ مساله ای که اهمیت آن هر ساله بیش از پیش ادراک می‌شود.

در همین رابطه متن گفت‌وگو با علی متقیان مدیرعامل خبرگزاری ایسنا را می‎خوانید:

به نظر شما استمرار بزرگداشت روز جهانی قدس چه تاثیری در تغییر شرایط معادله در فلسطین داشته است؟

قبل از پاسخ‌دادن به سوال جنابعالی از تلاش‌های خبرگزاری قدس که در تمامی این سال‌ها همراه با رزمندگان فلسطینی بوده که برای دفاع از سرزمین قدس با رژیم شکست‌پذیر صهیونیستی مبارزه می‌کنند، قدردانی می‌کنم. امسال پس از دو سال وقفه بخاطر همه‌گیری ویروس منحوس، در نظر است راهپیمایی بزرگ قدس در روز جمعه پایانی ماه رمضان برگزار شود. پیشرفت و پیروزی‌ها و قدرت‌نمایی‌های مقاومت در سرزمین‌های اشغالی و شکست‌های متعدد صهیونیست‌های مدعی در اختیار داشتن پیشرفته‌ترین سلاح‌های جهان، در برابر دستان خالی و ایمان قوی و روحیه مقاومت و شهادت‌طلبی فلسطینیان در سال‌های اخیر باگذشته قابل مقایسه نیست.

تاثیر نام‌گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس توسط امام خمینی (ره) را در سه محور کلی می‌توان دسته‌بندی کرد:

بُعد اول این نامگذاری حکیمانه از سوی بنیان‌گذار انقلاب اسلامی این است که ملت فلسطین پس از شکست‌های متعدد اعراب و سرخوردگی از عقب‌نشینی حاکمان عرب در حمایت از ملت فلسطین، با این فراخوان جهانی، پشتوانه‌ای عظیم در دفاع از آرمان‌های خود یافتند که این بار تمام جهان اسلام را متوجه قضیه فلسطین کرد.

در واقع فلسطینی‌ها پس از مشاهده سال‌ها سکوت و سکون در مجامع عربی در ارتباط با مساله فلسطین، با اقدام عالمانه امام خمینی (ره) دریافتند که تنها نیستند و با این نام‌گذاری و استمرار خیزش ملت‌های مسلمان در دفاع از فلسطین، آنها حمایت و پشتیبانی‌ای که پیش‌تر از حکام عرب جست‌وجو می‌کردند، با دم مسیحایی رهبر انقلاب اسلامی، در دل امت اسلامی یافتند.

بعد دوم این نامگذاری که یکی از ثمرات بسیار ارزشمند آن نیز هست را بخوبی می‌توان در بیدار کردن ملت‌های مسلمان و نیز ایجاد اتحاد و همبستگی اسلامی یافت که ثمره این آگاهی و اتحاد را اکنون پس از چند دهه در ایجاد گروه‌های متعدد مقاومت از ملیت‌ها و زبان‌های مختلف مشاهده می‌کنیم که هدف همه آنها چیزی جز نابودی اسرائیل و آزادسازی قدس شریف نیست.

بعد سوم این اقدام پسندیده حضرت امام نیز مشخص‌کردن مسیر و ریل‌گذاری برای جریان‌های سیاسی کشور و نیز ملت شریف ایران بود که همه بدانند مساله فلسطین و قطع ید اشغالگران قدس، اولویت اول انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران بوده و هست و هیچگاه سیاست انقلاب اسلامی در دفاع از مردم مظلوم فلسطین و مبارزه آنان به رژیم اشغالگر، تغییر نخواهد کرد.

شرایط امروز رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به جرات می‌توان گفت رژیم صهیونیستی امروز در شکننده‌ترین و متزلزل ترین شرایط خود قرار دارد. این شکنندگی را ساکنان سرزمین اشغالی کاملا احساس کرده‌اند تا آنجایی که صدای خود صهیونیست‌ها را نیز در آورده است. حملات شهادت‌طلبانه جوانان فلسطینی که امروزه به کرانه باختری کشیده شده است و در چند مورد اخیر دیدیم که چگونه لرزه بر کیان صهیونیست‌ها در قلب تل‌آویو انداخت، درگیری‌های داخلی و استیصال جبهه داخلی رژیم در کنترل هرج و مرج و تنش، افزایش چند برابری قدرت جریان‌های مقاومت بویژه حزب‌الله لبنان، جهاد اسلامی و حماس، قدرت‌گرفتن مقاومت یمن که همواره نابودی اسرائیل از شعارهای اصلی آنها بوده، ظهور گروه‌های جدید مقاومت در عراق و سوریه که باعث بازشدن جبهه‌های جدیدی در مقابل رژیم جعلی صهیونیستی شده و … همه و همه نشانه‌های متقنی برای آغاز روند اضمحلال صهیونیست‌هاست و بارقه‌های این امید در دل رزمندگان فلسطین و مسلمانان منطقه پدید آمده و بیش از گذشته به حمایت از این مردم مظلوم‌ پرداخته‌اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی حدود ۶ سال پیش صراحتا بر ضرورت تسلیح کرانه باختری تاکید کردند. به نظر شما این امر تا چه حد محقق شده است و چرا؟

عمق این خواسته راهبردی رهبر انقلاب اسلامی پس از شش سال، امروز به خوبی در حال نمود یافتن است. در طول سال‌ها رژیم صهیونیستی و ایادی رسانه‌ای و امنیتی آنها به شدت تلاش کرده‌اند که میان ملت فلسطین در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه اختلاف بیندازند و از این اختلاف به نفع خود و در جهت سرکوب مقاومت بهره ببرند که در این کار متاسفانه تا حدودی موفق شدند و تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با این توطئه همراهی کرده است. رهبر انقلاب اسلامی با نگاه آینده‌نگر خود با این پیام داهیانه در واقع این ذهنیت و شکاف تصنعی ساخته صهیونیست‌ها را بر هم زد و به حمدالله امروز شاهد ثمرات آن هستیم. جوانان فلسطینی امروزه با طراحی عملیات‌های استشهادی موفق از جمله در مرکز تل‌آویو بخوبی این پیام را منتقل کرده‌اند که ملت فلسطین ید واحده است و کرانه باختری و غزه هم یکی هستند. علاوه بر این موضوع، همه می‌دانیم که غزه و جریان‌های مقاومت در باریکه غزه تحت شدیدترین محاصره‌ها هستند و معمولا جز در جریان جنگ‌های فراگیر، امکان تحرک علیه صهیونیست‌ها از این منطقه برای فلسطینیان فراهم نیست اما موضوع برای کرانه باختری کاملا متفاوت است. جوانان فلسطینی در کرانه باختری بخاطر آزادی تحرک و دسترسی بیشتر به مناطق صهیونیست‌نشین، این امکان برایشان فراهم است که دست به عملیات‌های انفرادی بزنند و در واقع رژیم صهیونیستی را در عمق استراتژیک خود زیر ضربه ببرند که هم باعث ایجاد هراس و وحشت در محافل صهیونیستی شده و هم پوشالی‌بودن ادعاهای نهادهای امنیتی این رژیم را بخوبی آشکار کرده که این خود باعث روحیه روزافزون جوانان فلسطینی برای ادامه مقاومت شده است.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که فروپاشی رژیم صهیونیستی کلید خورده و این رژیم بسرعت به پایان خود نزدیک می‌شود و ان‌شاءالله مردم مظلوم فلسطین و مسلمانان جهان شاهد نابودی رژیم اشغالگر خواهند بود و سرزمین مقدس و قبله اول مسلمانان بدست مسلمانان خواهد افتاد. لطفا شاخصه‌های این مسئله را تبیین بفرمایید.

همان طور که پیش‌تر هم اشاره شد، حملات شهادت‌طلبانه جوانان فلسطینی که دیگر به شکل کامل از کنترل نهادهای امنیتی رژیم خارج شده و لرزه بر کیان صهیونیست‌ها انداخته است، درگیری‌های داخلی و استیصال جبهه داخلی رژیم در کنترل آن که زمینه ایجاد نارضایتی‌های گسترده داخلی را فراهم کرده، افزایش چند برابری قدرت جریان‌های مقاومت بویژه حزب‌الله‌ لبنان، جهاد اسلامی و حماس که به هیچ‌وجه با چند سال قبل قابل قیاس نیست، ظهور گروه‌های جدید مقاومت در عراق، یمن و سوریه که باعث بازشدن جبهه‌های جدیدی در مقابله با رژیم جعلی صهیونیستی شده، مشکلات عدیده اقتصادی و نیز بحران‌های اخلاقی در جامعه صهیونیستی همه و همه نشانه‌های سرعت‌گرفتن روند نابودی صهیونیست‌هاست که ان‌شاءالله حتی زودتر از موعدی که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، محقق خواهد شد. نکته دیگری که نباید آن را فراموش کنیم و این پیروزی را نزدیک خواهد کرد، تفاوت نگاه صهیونیست‌ها به مرگ و شهادت‌طلبی فلسطینیان است. صهیونیست‌ها باتمام ادعاها و قدرت‌نمایی خود، توخالی هستند و هنگام نبرد در میدان، سستی و هراسی که بر آنها مستولی می‌شود، بخوبی قابل مشاهده است. در مقابل مسلمانان فلسطینی مبارزه با صهیونیست‌ها را جهاد مقدس دانسته و علیرغم تمام محدودیت‌ها با داشتن ایمان قوی و خوف نداشتن از مرگ به استقبال شهادت رفته و از دادن جان و مال در راه خدا دریغ نمی‌کنند. این خود رمز پیروزی فلسطینیان است از ابتدای مبارزه که با سنگ با دشمن اشغال‌گر مبارزه می‌کردند تا به امروز که با شجاعت تمام خواب را از چشمان دارندگان پیشرفته‌ترین سلاح جنگی ربوده‌اند.

برخی با شروع آشکارسازی روابط رژیم‌های عربی با رژیم صهیونیستی، این احتمال را دادند که مقاومت هم در حوزه فلسطین و هم در سطح منطقه تضعیف خواهد شد. اما امروز مشاهده می‌شود مقاومت پس از دو سال از خیانت رژیم‌های عربی، شاداب‌تر و قوی‌تر از گذشته است. علت آن را در چه می‌دانید؟

علت اصلی این امر جعلی‌بودن و حکومتی‌بودن و غیرمردمی‌بودن این عادی‌سازی‌هاست. به این معنی که این عادی‌سازی‌ها، مورد تایید ملت‌های منطقه به شکل خاص و امت اسلامی به شکل عام نیست و تنها این حکام خودکامه منطقه‌اند که به ظن خود برای تحکیم موقعیت و جایگاهشان به ریسمان پوسیده عادی‌سازی چنگ می‌زنند. ملت فلسطین نیز بخوبی از این امر آگاه است و نه‌تنها از این اقدام سرخورده نشده، بلکه با علم به پشتوانه ملت‌های منطقه و آزادگان جهان در نیل به اهداف خود راسخ‌تر هم شده است. نکته مهم این روابط ساختگی، تصمیماتی است که از جانب قدرت‌های جهانی بر حاکمانی دیکته شده که ادامه حیات خود را متکی به آن قدرت‌ها می‌دانند و این حاکمان خود می‌دانند که دست‌دادن به رژیم نامشروع صهیونیستی جز شکست و از دست‌دادن جایگاه خود در میان مردم سودی ندارد. بر این اساس است که برقراری این ارتباطات تصنعی نه‌تنها بر عزم و اراده مردم فلسطین اثرگذار نخواهد بود، بلکه مردم این کشورها را بدلیل مخالف با تصمیمات فرمایشی حاکمان خود به سمت حمایت بیشتر از مردم فلسطین هدایت خواهد کرد. در کنار این موضوع البته همراهی و پشتیبانی همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران بعنوان قدرت سیاسی و نظامی منطقه‌ای از مقاومت فلسطین و مقابله با عادی‌سازی روابط در محافل منطقه‌ای و بین‌المللی در بالابردن روحیه مبارزان و ملت فلسطین تاثیر عمیق داشته است. در پایان با اطمینان می‌توان گفت امروز بیش از هر زمان دیگری صدای شکستن استخوان‌های رژیم پوشالی صهیونیستی به گوش می‌رسد و این نویدبخش فتح قدس در آینده نزدیک است.

۳ تاثیر مهم نام‌گذاری روز قدس از سوی امام (ره)
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 2 =