کد خبر : 299807
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
-

سمینار «کارآفرینی و فرصت‌های کسب‌وکار در ایران» برگزار می‌شود

سمینار «کارآفرینی و فرصت‌های کسب‌وکار در ایران» برگزار می‌شود

سمینار «کارآفرینی و فرصت‌های کسب‌وکار در ایران» با هدف ترغیب و تشویق دانشجویان به فعالیت‌های کارآفرینی و آشنایی دانشجویان با مقدمات تشکیل تیم‌های استارت‌آپی در دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

به گزارش عصرقائم، دکتر حسن حاج قاسم، رئیس مرکز توسعه واحدهای فناور پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به برگزاری سمینار کارآفرینی و فرصت‌های کسب‌وکار در ایران، هدف از برگزاری این سمینار را معرفی ظرفیت‌های کارآفرینی در حوزه دانش‌بنیان‌ها و معرفی نمونه‌های موفق در این عرصه عنوان کرد.

وی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱، گفت: وقتی شعار سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» است، قطعاً موضوع دانش‌بنیان به دانشگاه برمی‌گردد؛ یعنی منشأ و مبدا کارهای دانش‌بنیان در دانشگاه است، بنابراین وقتی از شرکت‌های دانش‌بنیان صحبت می‌کنیم، مخاطب دانشگاهیان هستند و به بیان دیگر می‌توانیم بگوییم که امسال سال دانشگاهیان است و این سمینار نیز در این راستا و جهت ترغیب هرچه بیشتر دانشجویان به انجام فعالیت‌های پژوهشی و ایجاد استارت‌آپ‌ها برگزار می‌شود.

دکتر حاج قاسم افزود: امروز با تحولات مهمی که در عرصه تکنولوژی بوجود آمده، بیش از هر زمان دیگری فرصت کارآفرینی برای جوانان فراهم شده است و یک فرصت‌ طلایی بوجود آمده است که جوانان می‌توانند در همه جای دنیا، فعالیت‌های کارآفرینانه خود را در حوزه دانش‌بنیان‌ها و شرکت‌های استارت‌آپی انجام دهند و ما هم در این سمینار می‌خواهیم این فرصت‌ها را به جوانان معرفی کنیم و نشان دهیم که دستیابی به موفقیت‌های بزرگ در تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان امکان‌پذیر است.

رئیس مرکز توسعه واحدهای فناور پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: تحولاتی که طی ۱۰ سال آینده به لحاظ تکنولوژیکی در جهان رخ می‌دهد، منجر به ایجاد فرصت‌های متعدد در همه زمینه‌ها خصوصاً در ایجاد شرکت‌های مبتنی بر خلاقیت و ایده خواهد بود و این فرصت‌های بوجود آمده در این ۱۰ سال طبق برآورد صاحبنظران برابر با تمام موفقیت‌های ۱۰۰ سال اخیر است؛ بخصوص اینکه عمده این فرصت‌ها در زمینه‌های دانش‌بنیان است.

دانشیار دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با بیان اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید و خلق ثروت از علم، گفت: تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و رقابت با کشورهای دیگر به شدت در دسترس ایرانی‌ها قرار دارد و ما باید از این فرصتی که پیش روی ماست، به نحو احسن استفاده کنیم.

وی افزود: در سمینار «کارآفرینی و فرصت‌های کسب‌وکار در ایران» تجربیاتی که به عنوان عضو هیئت علمی دانشکده علوم و فنون و مؤسس چند شرکت دانش‌بنیان داشتم، به دانشجویان ارائه خواهم داد.

دکتر حاج قاسم خاطرنشان کرد: پیشرفت‌های تکنولوژیکی، فرصت و شانس بی‌نظیری را در اختیار جوانان این عصر قرار داده تا بتوانند ایده خود را در هر نقطه از کره زمین به اجرا درآورند، در حالی‌که در گذشته اینگونه نبود و شما برای تحقق یک ایده باید در یک کشور خاصی حضور می‌داشتید؛ ولی این الزام دیگر وجود ندارد و به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژیکی که روی داده است، در همه نقاط کشور ابزار لازم برای پیاده‌سازی ایده‌ها وجود دارد. به این موضوع بطور مبسوط در این سمینار خواهیم پرداخت.

وی گفت: در دو جلسه برگزاری این سمینار درباره تیم‌سازی، تأمین منابع مالی و تهیه اسناد و مدل کسب‌وکار مطالب کاربردی به شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود. همچنین در این سمینار ظرفیت‌هایی که در واحدها و بخش‌های مختلف وجود دارد، به دانشجویان معرفی خواهد شد و در واقع این بخش به صورت عملیاتی‌تر جهت ورود دانشجویان به کسب‌وکار در حوزه دانش‌بنیان‌ها ارائه می‌شود.

دانشیار دانشکده علوم و فنون دانشگاه تهران ادامه داد: در پایان هر سمینار، نماینده یکی از شرکت‌های موفق دانش‌بنیان ضمن معرفی محصولات خود، به توضیح روند موفقیت شرکت خواهد پرداخت.

وی تاکید کرد: سیاست‌های دانشگاه باید به گونه‌ای باشد که دانشجویان کارآفرین تربیت کند تا بتوانند شرکت‌های استارت‌آپی خود را تشکیل دهند و در واقع باید نگاه دانشگاه به موضوع آموزش دانشگاهی (از منظر اعضای هیئت علمی و مسؤولان) این باشد که هر دانشجو در نهایت بتواند قبل از اتمام دوره تحصیلی خود نسبت به تشکیل یک استارت‌آپ اقدام کند یا تیمی از دانشجویان در این کار توانمند شوند. هیچ دانشجویی نباید از این منظر دست خالی از دانشگاه خارج شود.

دکتر حاج قاسم خاطرنشان کرد: تولید مقالات علمی برای تقویت بنیان‌های علمی ضروری است، ولی در کنار این باید دانشجویان تنها هدفشان تولید مقاله صرف نباشد بلکه دانشجویان باید با هدف تبدیل ایده به محصول تجاری و تولید ثروت از علم، وارد دانشگاه شوند.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، سمینار «کارآفرینی و فرصت‌های کسب‌وکار در ایران» در روزهای ۲۴ فروردین و ۷ اردیبهشت در دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران برگزار می‌شود که در جلسه نخست تحولات ایجاد شده در یک دهه گذشته در حوزه اشتغال فارغ‌تحصیلان دانشگاهی، فرصت‌های کارآفرینی در ایران و جهان در پی انقلاب صنعتی چهارم بررسی و همچنین چند الگوی کارآفرینی در ایران و جهان از سوی دکتر حاج قاسم معرفی می‌شود.

در جلسه دوم نیز که هفتم اردیبهشت برگزار می‌شود، موضوعاتی مانند چگونه استارت‌آپ خود را راه‌اندازی کنیم، تشکیل تیم‌های کاری در دانشگاه (ویژگی‌های تیم استارت‌آپی)، تأمین منابع مالی (سرمایه‌گذاران خطرپذیر و صندوق‌های سرمایه‌گذاری)، مدل کسب‌وکار و طرح کسب‌وکار و آشنایی با مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها، پارک‌های علم و فناوری و چگونگی استفاده از این مراکز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سمینار «کارآفرینی و فرصت‌های کسب‌وکار در ایران» برگزار می‌شود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده − 3 =