کد خبر : 299621
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
-

مذاکرات مصر و ترکیه؛ عادی سازی یا ارتقای روابط ؟

مذاکرات مصر و ترکیه؛ عادی سازی یا ارتقای روابط ؟

یک دیپلمات مصری اعلام کرد که روابط مصر و ترکیه گرچه اخیرا شاهد پیشرفت‌هایی بوده اما این روند همچنان کند و دارای گره‌هایی است که مساله اخوان المسلمین و مخالفان مصری مقیم ترکیه در راس این مسائل قرار دارد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از سایت روزنامه العربی الجدید، این منبع مصری در واکنش به اظهارات مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه که گفته بود به زودی کشورش اقداماتی درباره عادی سازی روابط با مصر اتخاذ می‌کند، اعلام کرد: آنچه امروز حاصل شده عادی سازی روابط نیست بلکه ارتقای روابط دیپلماتیک میان دو کشور یا افزایش سطح نمایندگی دیپلماتیک است.

این منبع اعلام کرد: دو کشور در دوره اخیر درباره پرونده‌هایی از جمله پرونده لیبی، دریای مدیترانه و توزیع انرژی مواضع نزدیکی داشته‌اند و احتمالا به زودی در زمینه دیپلماتیک شاهد ارتقای روابط باشیم اما قاهره همچنان اصرار دارد که آنکارا افراد تحت تعقیب مصری را که در ترکیه زندگی می‌کنند تحویل دهد.

خواسته‌های مصر

منابع دیپلماتیک مصری می‌گویند که تماس‌های کنونی میان دو کشور در زمان کنونی “آزمایشی” است.

به گفته این منابع دوره گذشته شاهد دیدارهایی در سطح امنیتی میان مسئولان دستگاه اطلاعات دو طرف بود اما تماس‌های میان دو کشور تنها به بعد امنیتی منحصر شده است و مصر بارها پاسخ به درخواست ترکیه برای بازگشایی کانال های سیاسی در روابط دوکشور را تا زمان تحقق خواسته‌هایش به تاخیر انداخته است.

مصر خواسته‌هایی را درباره پرونده مخالفان سیسی در خاک ترکیه و در رأس آن اخوان المسلمین مشخص کرده که بسته شدن کامل کانال‌های مخالف و اجتناب از رویکرد منفی به اوضاع مصر از مهم ترین این خواسته ها است؛ چرا که قاهره بیم دارد این کانال‌ها ابزاری در دستان ترکیه در صورت بدتر شدن مجدد روابط یا اعمال فشار باقی بماند. ”

این منابع گفتند: «موضوع دیگر درباره پرونده اخوان المسلمین در ترکیه،  تخلفات در مورد ممانعت از هرگونه ملاقات سران این گروه و اعضای مخالفان مصر در خارج از کشور است».

این منابع خاطرنشان کردند: «در آخرین جلسه که مقامات امنیتی دو کشور حضور داشتند، به این پرونده رسیدگی و بر خواسته مصر مبنی بر توقف کامل هرگونه فعالیت و نشست سران اخوان المسلمین و متحدانشان در خاک ترکیه تاکید شد. ”

این منابع خاطرنشان کردند: از جمله مهمترین دلایلی که رسیدن روابط مصر و ترکیه به سطوح بالاتر را به تعویق می‌اندازد، پرونده مخالفان مصری مقیم ترکیه است. رژیم مصر به خوبی می‌داند که حضور صداهای مخالف خود، به‌ویژه در خارج از کشور، به دور از کنترل بر آنها، خطری برای وی به‌ویژه با توجه به ناتوانی‌اش در مدیریت داخلی امور حاکمیتی و تشدید تنش‌ها است.”

این منابع افزودند: سیسی «به خوبی می‌داند امتناع وی از درخواست استرداد مخالفان به منظور بازگرداندن روابط عادی با ترکیه، ممکن است خطری دائمی برای او ایجاد کند و بنابراین این می‌تواند دلیلی برای به تاخیر انداختن بازگشت به روابط مستحکم بین دو طرف باشد.”

مصر همچنین برای تحقق عادی سازی کامل، خواسته‌هایی دیگری دارد که از جمله این خواسته ها این است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر را به عنوان رئیس جمهور مشروع و منتخب به رسمیت بشناسد.

این منابع چگونگی پاسخ ترکیه به درخواست اردوغان درباره به رسمیت شناختن سیسی را توضیح ندادند اما آنکارا معتقد است که تعیین “صالح موتلوشن” به عنوان کاردار سفارت ترکیه در قاهره با درجه سفیر گامی از طرف ترکیه در این راستا است.

به گفته این منابع دوره گذشته همچنین شاهد مذاکرات امنیتی میان مصر و ترکیه درباره پرونده‌های لیبی، سوریه و غزه به دلیل ماهیت ارتباط آنکارا با این پرونده ها بوده است.

منابع دیپلماتیک در ترکیه میگویند که عادی سازی روابط اگرچه به کندی پیش می‌رود اما این روند شاهد اقدامات مطلوبی بوده است.

اگرچه عادی سازی روابط در سطح رؤسای جمهور دو کشور زمان طولانی‌تری می‌خواهد اما عادی سازی روابط در سطح وزرای خارجه و تعیین سفرا ادامه دارد.

منابع مذکور همچنین تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه را در سایه سیاست جدیدی که آنکارا با همسایگانش در منطقه از جمله مصر، عربستان و امارات در پیش گرفته، یک مسئله طبیعی دانستند.

از سوی دیگر درحالی که اخباری درباره تعیین سفیر از سوی ترکیه در قاهره منتشر شده، وزارت خارجه ترکیه این خبر را تکذیب کرده و وزارت خارجه مصر نیز در این باره سکوت کرده است.

یک منبع اعلام کرد، در صورتی که طرف ترکیه‌ای تمام شروط مصر را بپذیرد موضوع عملیات تبادل سفرا نیز حل می‌شود.

مذاکرات مصر و ترکیه؛ عادی سازی یا ارتقای روابط ؟

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 + نه =