کد خبر : 299247
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
-

برنامه‌های جدید توسعه فناوری در پژوهشگاه شیمی تشریح شد

برنامه‌های جدید توسعه فناوری در پژوهشگاه شیمی تشریح شد

رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی، ضرورت توجه به تولید مواد اولیه و مؤثره سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی، استخراج و تولید مواد مؤثره و اسانس‌ها از گیاهان دارویی، برنامه‌ریزی برای رفع چالش‌های حوزه تولید مواد و تولید دانش فنی در حوزه‌های مختلف صنایع را از برنامه های جدید این پژوهشگاه نام برد.

به گزارش عصرقائم،  احمد شعبانی امروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی با بیان اینکه پیشرفت هیچ حوزه‌ای بدون برنامه‌ریزی ممکن نیست، افزود: پیشرفت در دنیای امروز و آتی که مبتنی بر علم، دانش و فناوری است، از این امر مستثنی نیست ؛ چرا که علم، فناوری و نوآوری به عنوان ابزارهای کلیدی و قدرتمند برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار معرفی شده‌اند.

وی در خصوص جایگاه صنایع شیمیایی در ایران و جهان، ادامه داد: از ۵ هزار سال پیش تاکنون علوم شیمی بیش از هر رشته دیگری در تمدن جهانی نقش آفرینی کرده است؛ همچنین شرکت های تولید مواد و فرآورده‌های شیمیایی بیش از ۷۰ هزار محصول را به عنوان بخشی از یک صنعت بزرگ جهانی تولید می کنند.

شعبانی با تاکید بر اینکه امروز تولید مواد شیمیایی به نوعی با انقلاب صنعتی گره خورده است، گفت: صنایع شیمیایی و دارویی دومین صنعت بزرگ جهانی به شمار می‌رود که با شیب بسیار تندی در حال رشد است.

رئیس جدید پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی، خاطرنشان کرد: ایران کشوری سرشار از منابع طبیعی با تعداد گونه‌های گیاهی برابر با ۸ هزار نوع است که از نظر تنوع گونه‌ای می‌توان گفت دو برابر قاره اروپا ظرفیت داریم.

وی با اشاره به رتبه دوم ایران در ذخایر گازی و رتبه سوم ذخایر نفتی در دنیا، یادآور شد: واحدهای پتروشیمیایی متنوع و گسترده، معادن غنی، سهم دو درصدی در گسترش مرزهای دانش از دیگر مزایا و امتیازات کشور محسوب می‌شود.

شعبانی با تاکید بر اینکه ضروری است سرمایه گذاری زیادی در صنایع شیمیایی و دارویی انجام گیرد، گفت: صنایع شیمیایی و دارویی ایران رتبه دوم تجارت جهانی را به خود اختصاص داده و از جنبه منابع انسانی یک مزیت مطلق برای کشورمان محسوب می‌شود. از این رو لازم است که سرمایه گذاری در این صنعت در اولویت قرار گیرد.

وی تاکید کرد: بدیهی است برای دستیابی به خودکفایی و کسب جایگاه شایسته جهانی ضروری است که مواد شیمیایی مصرفی در حوزه های مختلف اعم از دارویی، سموم کشاورزی، کاتالیست و … در کشور بر اساس معیارهای مشخص طبقه‌بندی شود تا قدم های موثری برای خودکفایی ترمیم و تولید آنها برداشته شود.

شعبانی با بیان اینکه علم، فناوری و نوآوری به عنوان ابزارهای کلیدی و قدرتمند برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار معرفی شده‌اند، گفت: با افزایش بهره‌وری، نه تنها کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی منجر به رشد اقتصادی می‌شود بلکه در کاهش چالش‌های اجتماعی، دانش و فناوری بنیان نقش اساسی ایفا می کند.

وی در خصوص جایگاه صنایع شیمیایی در ایران و جهان، گفت: از ۵ هزار سال پیش تاکنون علوم شیمی بیش از هر رشته دیگری در تمدن جهانی نقش آفرینی کرده است؛ همچنین شرکت‌های تولید مواد و فرآورده‌های شیمیایی بیش از ۷۰ هزار محصول را به عنوان بخشی از یک صنعت بزرگ جهانی تولید می‌کنند.

شعبانی با تاکید بر اینکه امروز تولید مواد شیمیایی به نوعی با انقلاب صنعتی گره خورده است، گفت: صنایع شیمیایی و دارویی دومین صنعت بزرگ جهانی به شمار می رود که با شیب بسیار تندی در حال رشد است.

وی خاطرنشان کرد: ایران کشوری سرشار از منابع طبیعی با تعداد گونه های گیاهی برابر با ۸ هزار نوع است که از نظر تنوع گونه‌ای می توان گفت دو برابر قاره اروپا ظرفیت داریم.

شعبانی با تاکید بر اینکه لازم است در حوزه های کاری پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران اولویت‌هایی مشخص شود، گفت: اهمیت به مواد و حلال‌های شیمیایی می‌تواند یکی از اولویت‌های حوزه‌های کاری پژوهشگاه باشد؛ با توجه به تجربه موفق و فعالیت‌های خوب پژوهشگاه در این حوزه ضروری است بر اساس معیارهایی از قبیل مواد و حلال‌های شیمیایی تولید در داخل که اغلب از درجه خلوص بالایی برخوردار هستند، برنامه‌ریزی‌هایی برای تولید و گسترش تنظیم شود.

رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی افزود: ضرورت توجه به تولید مواد اولیه و مؤثره سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی، استخراج  و تولید مواد مؤثره و اسانس‌ها از گیاهان دارویی، برنامه‌ریزی برای رفع چالش‌های حوزه تولید مواد؛ تولید دانش فنی در حوزه‌های مختلف صنایع شیمیایی اولویت دار، کاتالیست‌ها و … می‌توانند سرلوحه برنامه های آتی این پژوهشگاه باشند.

وی با بیان اینکه رفع چالش‌های بزرگ کشور در زمینه مواد شیمیایی توسط پژوهشگاه امکان‌پذیر است، گفت: ارائه راه حل برای رفع این چالش‌ها از طریق پژوهش‌های فرا رشته ای و فرا دانشگاهی در قالب همکاری‌های پژوهشگاه‌ها، دانشگاه های استانی، ملی و بین المللی امکان پذیر است.

شعبانی اظهار کرد: بنابراین همکاری تنگاتنگ با مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های کشور در اجرای پروژه‌های میان محور ملی یک امر ضروری به نظر می‌رسد.

رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی خاطرنشان کرد: لذا انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک میان پژوهشگاه‌ها به منظور هم افزایی توانمندی‌ها در اجرای طرح‌های ملی یکی از اولویت‌های کاری ما در این پژوهشگاه به شمار می رود.

وی ادامه داد: در این راستا پیشنهاد می‌شود این هم گرایی در این فعالیت‌ها توسط معاونان پژوهشی و فناوری وزارت علوم در اولویت قرار گیرد و به صورت ماهیانه یا فصلی جلسات مشترکی برگزار شود.

شعبانی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از حیاتی‌ترین عناصر در اقتصاد مبتنی بر دانش و فناوری توانمندی واحدهای تحقیق و توسعه دانشگاه‌ها و پژوهش‌هاست؛ زیرا تحقیق و توسعه موجب پیشرفت دانش و فناوری و رشد اقتصادی می‌شود.

رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی اضافه کرد: اغلب پژوهشگاه‌ها به پژوهش‌های ماموریت‌گرا و کاربردی توجه ویژه‌ای دارند و پژوهشگاه شیمی با هدف فراهم آوردن امکانات پژوهش بنیادی، کاربردی و آموزشی فعالیت‌های خود را پیش می‌برد.

برنامه‌های جدید توسعه فناوری در پژوهشگاه شیمی تشریح شد

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده + دوازده =