کد خبر : 297196
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
-

گزارش رویترز از رونقی که جنگ اوکراین به کارخانه‌های اسلحه‌‌سازی آمریکا داد

گزارش رویترز از رونقی که جنگ اوکراین به کارخانه‌های اسلحه‌‌سازی آمریکا داد

جنگ اوکراین در همین مدت کوتاهی که از شروعش گذشته، سود کلانی را نصیب کمپانی‌های تسلیحاتی آمریکا کرده و بر اساس گزارش «رویترز» سر وزارت دفاع آمریکا این روزها بابت فروش تسلیحات به کشورهای اروپایی به شدت شلوغ است.

به گزارش عصرقائم، امروز جنگ اوکراین ۱۸ روزه شد. تا این لحظه بیش از ۲٫۵ میلیون نفر در اوکراین از خانه و کاشانه خود آواره شده و به کشورهای همسایه‌گریخته‌اند. چهار دور مذاکرات دو طرف نیز دستاوردی نداشته است. روسیه از نابودی زیرساخت‌های نظامی اوکراین خبر می‌دهد و در مقابل اوکراینی‌ها نیز از وارد کردن تلفات و خسارت‌های قابل توجه به نیروهای روسی سخن می‌گویند. غربی‌ها نیز بدون هیچ خط قرمز و محدودیتی با توام توان رسانه‌ای و اقتصادی خود، به جنگ با روسیه وارد شده‌اند و فقط از ترس آغاز «جنگ جهانی سوم» جرات نمی‌کنند مستقیم وارد جنگ نظامی‌شوند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته وضعیت در اوکراین به سطح «خطرناک» رسیده و فقط رئیس‌جمهور روسیه می‌تواند به این بحران پایان دهد. نخست‌وزیر چین هم گفته وضعیت در اوکراین به شدت خطرناک است. رئیس‌جمهوری اوکراین نیز دیروز گفته کشورش در جنگ با نیروهای روسیه که به نظر می‌رسد دوباره در حال تجدید قوا برای حمله احتمالی به کیف‌ هستند، در «لحظه سرنوشت‌ساز» به سر می‌برد. از سوی دیگر خبرها حاکی است آمریکا و ناتو با سرعت بسیار بالا در حال ارسال تسلیحات از جمله سلاح‌های بسیار حساس همچون سامانه‌های پدافند هوایی قابل حمل به اوکراین هستند که می‌توانند جنگنده‌ها را سرنگون کنند. وب سایت عبری «واللا» و پایگاه آمریکایی اکسیوس فاش کردند که نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را تحت فشار قرار‌داده تا تسلیم شده و پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای توقف جنگ را بپذیرد.

رونق کار و کاسبی پنتاگون
جنگ اوکراین رونق زیادی به بازار فروش تسلیحات آمریکا در جهان داده است؛ کمپانی‌های آمریکایی سودهای سرشاری از افزایش تقاضا برای فروش سلاح به جیب می‌زنند. از این منظر می‌توان این گونه نتیجه گرفت که بر خلاف ادعاهای ظاهری، جنگ اوکراین دقیقاً همان چیزی بود که مجتمع‌های نظامی آمریکا دنبال آن بودند. بسیاری سیاستمداران آمریکایی از سهامداران عمده پیمانکاران نظامی آمریکا هستند و آنها نیز از راه افتادن جنگ در اوکراین سودهای سرشاری را کسب می‌کنند. در رابطه به رونق فروش تسلیحات آمریکایی رویترز نیز در گزارشی نوشته پنتاگون برای واکنش به افزایش تقاضا برای فروش تسلیحات جدید و انتقال تسلیحات موجود به متحدان آمریکا نظیر اوکراین، به کمک تیم ویژه‌ای متوسل شده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، سه منبع آگاه به این رسانه گفته‌اند دفتر خرید و پشتیبانی پنتاگون که مسئول خرید تسلیحات برای وزارت دفاع آمریکا است، با افزایش تقاضای متحدان اروپایی که امید دارند از طریق یک کشور ثالث بتوانند تسلیحاتی را به اوکراین منتقل کنند یا تسلیحاتی را برای تقویت موضع دفاعی خودشان بخرند، مواجه شده است. به گفته این منابع، تیم واکنش سریع پنتاگون در روزهای اخیر برای هماهنگی و تسهیل فرایند بروکراسی فروش و انتقال تسلیحات و اینکه درخواست‌های متحدان را در اولویت قرار دهد، احیا شده است. پنتاگون در دوره دونالد ترامپ از این تیم واکنش سریع استفاده می‌کرد. یک مقام دفاعی آمریکا هم گفته: «به عنوان بخشی از تلاش‌های مداوم وزارت دفاع برای انعطاف‌پذیری زنجیره تامین، این وزارتخانه در حال ارزیابی ظرفیت پایه صنعتی برای تولید اقلام حیاتی برای امنیت ملی ما و متحدان و شرکای ماست. این تلاش بر شناسایی محدودیت‌های زنجیره تامین کلیدی و اقدامات سبک‌‌سازی کار برای بهبود ظرفیت متمرکز است.»

بر اساس گزارش رویترز این عملیات با هماهنگی آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا که بر فروش و انتقال سلاح به کشورهای دیگر از طرف پنتاگون نظارت می‌کند، اجرا می‌شود. براساس ایمیلی که رویترز مشاهده کرده است، آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا خواستار تجهیزاتی برای ساقط کردن یا مختل کردن پهپادها شده که یا در انبار موجود باشند یا بتوان ظرف ۱۲۰ روز آنها را برای ارسال آماده کرد.در این پیام آمده: «در سایه بحران موجود در اروپا، دولت آمریکا به تلاش‌هایی برای شناسایی راهکارهایی که بتواند به اوکراین در وضعیت فعلی کمک کند، ادامه خواهد داد. یکی از حوزه‌های تمرکز ما فناوری سامانه‌های هوایی بدون سرنشین کوچک است که در سرنگون کردن پهپادها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تجهیزات ضد پهپاد، دارای سایز، قیمت و اشکال مختلف است و به عنوان نمونه، قیمت یکی از مدل‌های کوچک شرکت آی‌ایکس‌آی ده‌ها هزار دلار است. مدل‌های بزرگتر از آن، بین سه میلیون تا شش میلیون دلار قیمت دارند. پنتاگون تاکید دارد که سامانه‌های کوچکتر نظیر سیستم‌های ضد‌تانک جاولین و موشک ضد هواپیمای استینگر که متحدان آمریکا از طریق زمینی و تقریبا روزانه به اوکراین می‌فرستند، موثرترین تاثیر تجهیزات است.»

تحریم‌های جدید
تحریم‌ها نیز علیه روسیه هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود و روزی نیست که اروپا و آمریکا تحریم جدیدی را علیه نهادها، رسانه‌ها و شخصیت‌های روسی اعمال نکنند. روز جمعه رئیس‌جمهور آمریکا از توقف مراودات عادی تجاری این کشور با روسیه خبر داد و گفت که این تصمیم بر نیمی از اقتصاد روسیه تأثیر خواهد گذاشت.
وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز از اعمال تحریم‌های جدید علیه تعدادی از نمایندگان و همچنین شخصیت‌های بانفوذ در کرملین خبر داد.این وزارتخانه شامگاه جمعه ۵۰ شخصیت روس را در بحبوحه بحران اوکراین، به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد. این افراد شامل مقام‌های روس، تعدادی از اعضای دوما، تعدادی از بازرگانان و خانواده‌هایشان می‌شود. پیشتر نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا همسر و فرزندان «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین روسیه را در لیست تحریم‌های خود قرار‌داده بود.

زیان آمریکا از تحریم روسیه
افزایش تحریم‌های ضد روسی آمریکا علیه روسیه در حالی است که روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد، «بلک راک» ابرشرکت خدمات مالی آمریکایی ۱۷ میلیارد دلار از دارایی‌های اوراق بهادار روسی خود را از دست داده است. این شرکت که بزرگ‌ترین شرکت مدیریت دارایی در جهان است در ۲۸ فوریه(۶ اسفند) خرید تمامی اوراق بهادار روسی را در صندوق‌های فعال و شاخص خود را به حالت تعلیق درآورد. این شرکت، حدود ۱۰ تریلیون دلار دارایی در جهان را مدیریت می‌کند و به‌عنوان بزرگترین شرکت مدیریت دارایی جهان شناخته می‌شود. مشتریان این شرکت بیشتر سرمایه‌گذاران نهادی، بانک‌ها، صندوق‌های سرمایه ملی، شرکت‌های خانوادگی و سرمایه‌گذاران شخصی هستند. از سوی دیگر با افزایش بی‌سابقه قیمت بنزین در آمریکا، در اکثر شهرها صف‌های طولانی بنزین تشکیل شده است. برخی کشورهای اروپایی مثل انگلیس نیز اعلام کردند، تحریم‌های سنگین جدیدی علیه روسیه اعمال کرده‌اند.

روسیه: لیست تحریم‌های ما هم آماده است
افزایش تحریم‌های ضد روسی در حالی است که وزارت خارجه این کشور اعلام کرده در صورت لزوم، مسکو برای تقابل مقتدرانه با اتحادیه اروپا در بخش انرژی آمادگی دارد. روسیه اعلام کرده تحریم‌های غرب علیه روسیه ضربه‌ای به اقتصاد جهانی است. مسکو در حال بررسی پاسخ به تحریم‌های اتحادیه اروپاست.وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: ۴۵ درصد از گاز ارپا و ۲۵ درصد از نفت اروپا را روسیه تأمین می‌کند و اروپا درک نمی‌کند تا چه‌اندازه جایگاه شکننده و متزلزلی دارد. معاون وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد الحاق فنلاند و سوئد به ناتو می‌تواند پیامدهای سیاسی و نظامی داشته باشد. گسترش استقرار ناتو و تجهیزات آن در بالتیک یک اقدام تحریک‌آمیز است که تنش‌ها را افزایش می‌دهد. وی تاکید کرد اگر لازم شود، روسیه عرضه گاز به اروپا را متوقف خواهد کرد. لیست پاسخ روسیه به تحریم‌های آمریکا آماده است.

بورل: اشتباه از ما بود
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانسوی «ال‌سی‌آی» گفت غرب با دادن وعده عضویت به اوکراین در ناتو دچار اشتباه شد: «لحظاتی وجود دارد که می‌توانستیم واکنش بهتری نشان دهیم. به عنوان مثال، ما چیزهایی را پیشنهاد دادیم که نمی‌توانستیم تضمین کنیم، به ویژه پیوستن اوکراین به ناتو. این هرگز محقق نشد. من فکر می‌کنم اشتباه بود که قول‌هایی دادیم که نتوانستیم به آنها عمل کنیم.»رئیس‌دیپلماسی اروپا همچنین اعتراف کرد که غرب در ایجاد روابط با روسیه اشتباهاتی داشته است: «بنابراین ما فرصت نزدیک‌تر کردن روسیه به غرب برای بازداشتن آن را از دست دادیم». مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه روز پنجشنبه با شبکه رادیویی «فرانس اینفو» هم درباره موضوعاتی از قبیل وضعیت جاری روابط این اتحادیه با روسیه با توجه به بحران اوکراین و فشارهای تحریمی غربی‌ها صحبت کرد. جوزپ بورل اذعان کرد اتحادیه اروپا هر آنچه در توانش بوده، درباره اعمال تحریم‌ها علیه روسیه انجام داده و بیش از این دیگر نمی‌تواند کار بیشتری انجام دهد. این مقام ارشد بروکسل به رسانه فرانسوی گفت: «البته در مورد تحریم‌های مالی، همیشه می‌توانید جلوتر بروید اما ما در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده‌ایم که دیگر نمی‌توانیم این کار را ادامه دهیم. ما هر کاری از دستمان بر می‌آمد انجام دادیم.»

چین و هند یاریگر روسیه
اندیشکده شورای روابط خارجی نیز در یادداشتی با اشاره به تحریم سوئیفت علیه روسیه پس از حمله به اوکراین، چین و هند را دو بازیگر اصلی در کمک به دلارزدایی از مبادلات تجاری مسکو دانسته است. بر اساس این گزارش دهلی‌نو تهاجم پوتین به اوکراین را محکوم نکرده و تحریمی علیه روسیه اِعمال نکرده است.رأی ممتنع هند به قطعنامه آمریکا علیه روسیه در شورای امنیت سازمان ملل، نشان دیگری از عدم همراهی با سیاست‌های غرب نسبت به نبرد اوکراین است. مبادلات تجاری با ارزهای داخلی روبل-روپیه و هم‌چنین استفاده از سیستم نقل و انتقالات بین بانکی فرامرزی چین، دو روش هند و روسیه برای جلوگیری از تأثیر تحریم سوئیفت بر مبادلات دوجانبه است.بر اساس این گزارش پوتین تا کنون، حداقل در آسیا کاملاً منزوی نشده است. واکنش کشورهای آسیایی به جنگ رئیس‌جمهور پوتین در اوکراین به دور از یکپارچگی بوده است. ژاپن و کره جنوبی، دو متحد اصلی آمریکا در شرق آسیا، تحریم‌های شدیدی را علیه نهادهای روسیه وضع کرده‌اند. اگرچه سنگاپور یک متحد پیمان نیست، اما تحریم‌هایی را نیز علیه روسیه اعمال کرده است. در مقابل، فیلیپین، متحد پیمان ایالات متحده، تصمیم به خرید ۱۷ هلیکوپتر ترابری نظامی روسیه به ارزش ۲۴۹ میلیون دلار گرفته است. هند، متحد آمریکا نیز نه تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم کرده و نه تحریم‌هایی را اعمال کرده است.

گزارش رویترز از رونقی که جنگ اوکراین به کارخانه‌های اسلحه‌‌سازی آمریکا داد  

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفت + پنج =