کد خبر : 296920
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۸:۳۰
-

نقش پهپاد در سرشماری حیات وحش و پیشگیری از خسارت به محیط‌بانان

نقش پهپاد در سرشماری حیات وحش و پیشگیری از خسارت به محیط‌بانان

معاون جانشین یگان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به چالش‌های موجود برای فعالیت یگان حفاظت محیط زیست از نقش پهپاد در سرشماری حیات وحش و پیشگیری از خسارت به محیط‌بانان گفت.

به گزارش عصرقائم، منوچهر فلاحی در گفت و گو ، با اشاره به برنامه سازمان حفاظت محیط زیست برای به‌روزرسانی تجهیزات بی‌سیم خاطرنشان کرد: تجهیزات بی‌سیم در جریان فعالیت یگان حفاظت بسیار تعیین کننده است علی‌رغم اینکه با تلفن همراه نیز می‌توان ارتباط برقرار کرد اما بی سیم نقاط کوری را پوشش می‌دهد که از توانایی تلفن‌های همراه خارج است. این پوشش می‌تواند جان نیروهای ما را نجات دهد.

وی تصریح کرد: سیستم بی‌سیم فعلی ما آنالوگ است و برنامه ما برای سال آینده به‌روزرسانی این تجهیزات به دیجیتال است که تجهیزات نوین پلیس نیز از همین نوع است.

فلاحی در ادامه اظهار کرد: با یکی از شرکت‌های داخلی توافقی انجام شده تا این نیاز برطرف شود. این بی‌سیم قابلیت ثبت تصویر، ثبت مکان و تماس صوتی و تصویری را دارد. در چند استان اقدامات مطالعات مربوط به آن انجام شده و این طرح آماده اجراست. در برنامه هفتم یکی از اهداف اصلی ما اجرای همین طرح است.

معاون جانشین یگان حفاظت محیط زیست درباره اصلی‌ترین تجهیزات مورد نیاز یگان حفاظت برای اطفای حریق گفت: زمانی که حرف از ادوات و تجهیزات اطفای‌حریق به میان می‌آید، یکی از مهمترین تجهیزات هلیکوپتر است. در فرایند اطفا هر لحظه برای انتقال نیروها به کانون آتش سوزی تعیین کننده است. اگر نیروهای ما با پای پیاده همراه با تجهیزات و آب به محل منتقل شوند، دیگر توانی برای اطفا نخواهند داشت.

وی ادامه داد: دسترسی به نقاط صعب العبور نیز با کمک این تجهیزات ممکن است. خواسته ما همکاری نهادهایی مانند وزارت دفاع است چرا که از طرفی هزینه نگهداری هلیکوپتر بالاست و از طرفی نهادهای دیگر در زمان عادی با دریافت مبلغی مشخص به ما کمک می‌کنند.

معاون جانشین یگان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در مواقع بحرانی همه در دسترس هستند اما نکته مهم همکاری در زمان عادی است همچنین اگر بتوان ۶۰۰ خودرو در اختیار هر پاسگاه گذاشت، کمک بزرگی به یگان حفاظت محیط زیست می‌شود.

فلاحی افزود: برای سرشماری حیات وحش باید ۴۰  تا ۵۰ نفر از نیروهای ما در یک منطقه جمع شوند در حالی که می‌توان این فرایند را با یک پهپاد انجام داد. پهپاد می‌تواند با گشت هوایی از محل تجمع گونه‌ها عکسبرداری و در سیستم‌های ما پیاده‌سازی کند. به این ترتیب می‌توان به جای صرف نیرو از این تجهیزات استفاده و از وقوع اتفاقاتی مانند سقوط و خسارات دیگر جلوگیری کرد اما خرید این تجهیزات نیازمند منابع مالی است.  همچنین خرید وسیله ای مانند دوربین البسه ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان برای ما هزینه دارد.

معاون جانشین یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت اسلحه یگان گفت: از لحاظ اسلحه مشکلی نداریم و اسلحه یگان با تولیدات داخلی تامین می‌شود. تجهیزات حفاظتی دیگر مانند جلیقه که باعث حفظ جان محیط بانان می‌شود بعضا از کشورهای خارجی تامین می‌شود که  هزینه آن الان به شدت بالا رفته است

فلاحی در پایان اظهار کرد: در زمینه پایش دستگاهی مانند کمرا تراپ وجود دارد که به ثبت تصاویر کمک می‌کند اما هزینه بالایی دارد. اکثر فعالیت‌های تحقیقاتی در حیات وحش طبیعی نیازمند تجهیزات این چنینی هستند.

نقش پهپاد در سرشماری حیات وحش و پیشگیری از خسارت به محیط‌بانان

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 − 1 =