کد خبر : 296870
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
-

مازندران و انتظارات به زمین مانده از رئیس جمهور

مازندران و انتظارات به زمین مانده از رئیس جمهور

موضوع زمین و تاراج آن در مازندران، همچنین نگاه فانتزی دولت‌ها به این استان، عقب ماندگی مفرطی را بر مازندران تحمیل کرده که انتظار اول مردم غیور مازندران از رئیس جمهور، رفع این موانع و توجه ویژه به این پراستعدادترین استان کشور است.

به گزارش عصرقائم، مازندران از مهم‌ترین استان‌های کشور در تولید محصولات استراتژی و مواد غذایی است که قادر است در بسیاری از اقلام غذایی بخش اعظم نیازهای کشور را تامین کند و در برخی از این اقلام، کشور را به خودکفایی برساند.
در این نوشتار قصد بر اطناب نیست و بر قضا، ایجازنویسی و کوتاه‌نگاری تلاش این گزارش است. لذا، با پرهیز از ارائه آمارهایی که برای خواننده ملال‌آور و برای آقای رئیس‌جمهور بسهولت قابل دست‌یابی است، سعی می‌شود از تکنیک “اشاره” استفاده شود تا که ان‌شاءالله مورد عنایت آیت‌الله رئیسی قرار گیرد.

مشکل گم‌شدگی اولویت‌ها
طبیعی است که اگر حرکت بر مدار استراتژی و اولویت‌بندی نیازها نباشد، هرزروی سرمایه و اتلاف وقت و سردرگمی را در پی خواهد داشت. تنظیم سند توسعه وش  تدوین اطلس هر استان، کار بس ضروری بود که در سنوات و دولت‌های گذشته با صرف هزینه‌های کلان، انجام پذیرفت، اما کمتر مبنای برنامه‌ریزی و اعتناء قرار گرفت و باید از آن به عنوان سند بالادستی فراموش شده یاد کرد که در دوره جدید خدمت، باید احیاء و بسرعت مورد بازنگری و ملاک برنامه و حرکت قرار گیرند که این مهم، نه فقط برای مازندران که برای همه استان‌ها، کم و بیش قابل صدق و عمل است.

استانی که بالاترین بازده سرمایه را دارد
به جرأت باید گفت که سرمایه‌گذاری یک ریالی در مازندران، بازدهی یازده ریالی را در بر دارد. در حال حاضر در توزیع اعتبارات و امکانات، ملاک میزبانی ۳۰ میلیون مسافر به مازندران، در تخصیص اعتبارات هیچ مبنا قرار نمی‌گیرد و به این واقعیت توجه نمی‌شود که مازندران با اعتبارات استانی، آنهم بسیار ناچیز، باید خدمات ملی به هموطنان و مهمانان عزیز خود ارائه دهد!. بواقع در سهم‌بری مازندران از اعتبارات ملی باید ظلم تاریخی بر این استان را دولت عدالت‌گرای سیزدهم مرتفع و جبران کند.
وضعیت کنونی، همه دارائی‌های طبیعی استان در دشت و جنگل و دریا و جلگه را دچار چالش و تهدید کرده است و باید برای نجات و ترمیم آن، سرمایه‌گذاری عاجل بعمل آورد.

حرف‌های تکراری برای زخم‌های کهنه
مکرر گفته و نوشته شد که رشد مازندران به توجه اصلی به کشاورزی و صنایع وابسته و پیوسته به آن است و شهرک‌های صنعتی باید با این رویکرد، زنجیره توانمندی‌های استان را کامل کنند. در نتیجه صنایع در ذیل کشاورزی قابل تعریف و پذیرش هستند و باید از هر جهت مورد حمایت قرار گیرند. بانک‌ها در سرمایه‌گذاری باید با استعدادهای اقتصادی مازندران آشتی و برخورد مهربانانه را پیشه خود کنند. آمارها در این زمینه بسیار محل تأمل و درنگ دارند که چرا در قبال استانی به توانایی مازندران، اینگونه سوداگرانه با آن برخورد می‌شود و همواره انتظار یک‌جانیه و یکسویه از این استان وجود دارد؟!.
زمین‌خواری، به زمین ماندن هزاران حکم قضایی در اجرای احکام ناظر بر موضوع خلع ید از زمین‌های تصرفی، تبدیل و تغییر کاربری‌ها، کوه‌خواری‌های گسترده، تعرض به منابع طبیعی و…، حداقل یک بازدید حتی کوتاه و هوایی ار کلاردشت را برای آقای رئیس‌جمهور ضروری می‌سازد تا عمق فاجعه بیشتر ملموس شود.

شجاعت مدیریت در تبیین ظرفیت‌ها
کوتاهی عمر مدیریت کلان استان از پیروزی انقلاب تاکنون را عامل مهم عقب‌ماندگی مازندران توصیف کرده‌اند. از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون ۲۴ استاندار برای مازندران انتخاب شده‌اند که معدل تاب‌آوری هر استاندار ۲۱ ماه می‌باشد. با این توصیف، کمتر استانداری توانست به رشد و تعالی مازندران بگونه برنامه‌ای توجه و همه توش و توان دستگاه‌های استان را در آن راستا بسیج و تجهیز کند. اغلب استانداران با پرداختن به روزمرگی‌ها، سعی کردند تا اوضاع جاری بخوبی مدیریت شود و اختلالی در روند جاری بوجود نیاید که پیآمد آن موجب کندی خدمات به مردم مازندران شده است.
عدم وقوف مقامات دولت بویژه روسای جمهور از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مازندران، ناشی از عدم تبیین این توانمندی‌ها از سوی استانداران و رسانه‌ها بوده و نیاز است تا عالی‌ترین مقام دولت در این استان، شجاعانه به طرح مطالبات جدی مردم استان نزد رئیس‌جمهور محترم و وزرای کابینه بپردازد تا ان‌شاءالله در این دولت، مازندران به حقوق حقه خود برسد و بازوان توانمندی برای کشور و انقلاب در تامین بسیاری از نیازها و آرامش‌بخشیدن به کشور شود.

لزوم اعتماد دولت‌ها به جوانان شایسته بومی
تاکنون آمارها گویای رجحان انتخاب مدیران غیربومی برای مدیریت‌های عالی در مازندران است. به اعتراف همه مطلعان و آگاهان، مازندران دارای منابع انسانی غنی و مدیران موفق در سطوح مختلف است که در استان‌های دیر مشغول فعالیت هستند. انتخاب ۱۳ استاندار غیربومی و معاونان استانداران، برای مازندران بسیار خسارت‌بار بوده و نوعی دهن‌کجی و توهین به نیروی انسانی مازندران است. انتظار می‌رفت این ضایعه در دولت سیزدهم با کنترل ریاست جمهوری و یا وزارت کشور تکرار نشود، که با نگاهی به معاونان آقای استاندار این دولت در مازندران می‌توان همچنان تاسف خورد و سخن گفتن از لحاظ بیانیه گام دوم انقلاب در انتصابات آقای استاندار در مازندران را به عبارات تشریفاتی و زینت‌الکلام حمل کرد.

گردشگری مذهبی، قابلیت مضاعف مازندران
مازندران، آلبوم زیبا و زیباترین آلبوم گردشگری کشور است. همه جاذبه‌های سیاحتی و گردشگری را در خود گرد آورده و به هر یک از این جاذبه‌ها باید بصورت تخصصی توجه و برنامه‌ریزی شود.
یکی از جاذبه‌های ویژه و مغفول دیدنی مازندران، اماکن زیارتی و مقابر امام‌زادگان واجب‌التعظیم است که آمارها حکایت از وجود ۱۳۶۱ امامزاده دارا بقعه و بارگاه دارد.
این ثروت بی‌بدیل و منبع غنی هویتی، می‌تواند با اندکی توجه به جاذبه شوق‌انگیز و ابتهاج‌آور در مازندران و حتی در بسیاری از استانهای کشور شود. در حال حاضر، با تمرکز تک‌بعدی روی جاذبه‌های طبیعتبدون پیوست فرهنگی، گردشگری در مازندران دچار چالش‌آفرینی‌های فرهنگی شده و در صورت تداوم رویه قبلی،می‌توان بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیری را در حوزه فرهنگی ، اخلاقی و معنوی پیش‌بینی کرد.
تصویب رویکرد مذهبی در گردشگری و طبیعت‌گردی مازندران، قادر خواهد بود سفر آقای رئیسی به مازندران را بسیار پربار و تحسین‌برانگیز سازد.

مازندران و انتظارات به زمین مانده از رئیس جمهور/ زانوی تغییر کاربری و بی‌توجهی بر گلوی رشد و شکوفایی استان
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده − 6 =