تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰

نظر متفاوت گروهی از محققان درباره نزدیکترین سیاهچاله به زمین

در سال ۲۰۲۰، گروهی از محققان به رهبری اخترشناسان رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) اظهار کردند نزدیکترین سیاهچاله به زمین را کشف کردند که در فاصله ۱۰۰۰ سال نوری از ما و در سیستم HR ۶۸۱۹ قرار دارد حال اما گروهی از محققان نظر دیگری درباره این کشف داده‌اند.

به گزارش عصرقائم، بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، نزدیکترین سیستم سیاهچاله به زمین که در فاصله ۱۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد، در واقع دارای سیاهچاله نیست. در آن زمان محققان اظهار کردند این سیاه چاله از هر سیاه چاله دیگری که تاکنون کشف شده به منظومه شمسی ما نزدیکتر است و بخشی از سیستم سه گانه‌ای را تشکیل می‌دهد که با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده است. محققان در مطالعه‌ای که اخیرا انجام داده‌اند اظهار کرده‌اند که در واقع هیچ سیاهچاله‌ای در HR ۶۸۱۹ وجود ندارد و در عوض یک سیستم دو ستاره “خون آشام” در مرحله نادر و کوتاه مدت تکامل خود هستند.

مطالعه اولیه روی HR ۶۸۱۹ توجه قابل توجهی مطبوعات و دانشمندان را به خود جلب کرد و در سال ۲۰۲۰ محققان درباره کشف خود چنین گفتند:

“پتر هادراوا”(Petr Hadrava)دانشمند برجسته آکادمی علوم جمهوری چک در پراگ و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: هنگامیکه متوجه شدیم این اولین سیستم ستاره ای با یک سیاه چاله است که با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده است کاملا شوکه شدیم. این سیستم در صورت فلکی تلسکوپ ( Telescopium) قرار دارد و آنقدر به ما نزدیک است که می‌توان ستاره‌های آن را از نیمکره جنوبی در یک شب تاریک که آسمان صاف است بدون دوربین دوچشمی یا تلسکوپ مشاهده کرد.

“توماس ریوینیوس” (Thomas Rivinius) دانشمند رصدخانه جوبی اروپا که رهبری این مطالعه که در مجله” Astronomy & Astrophysics “منتشر شد را به عهده داشت، گفت: این سیستم نزدیکترین سیاه چاله به زمین است که ما اکنون از وجود آن اگاه شده‌ایم.

این تیم ابتدا بخشی از سیستم‌ مذکور که” HR ۶۸۱۹” نام دارد و شامل دو ستاره است را مشاهده کردند. با این حال ، هنگامی که آنها مشاهدات خود را تجزیه و تحلیل کردند، بسیار شگفت زده شدند چراکه متوجه حضور یک سیاه چاله به نام” HR ۶۸۱۹ “که تاکنون کشف نشده بود، شدند. مشاهدات با طیف نگار” FEROS” که بر روی تلسکوپ ۲.۲ متری MPG / ESO قرار دارد، نشان داد که یکی از دو ستاره قابل مشاهده هر ۴۰ روزیکبار به دور یک جسم نامرئی می‌چرخد در حالی که ستاره دوم در فاصله زیادی با این ستاره داخلی قرار دارد.

اخیرا محققان بلژیکی مجددا یافته‌های محققان را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که “نزدیک ترین سیستم سیاهچاله” به زمین در واقع هیچ سیاهچاله‌ای ندارد. در این مطالعه جدید که به رهبری ” جولیا بودنشتاینر” (Julia Bodensteiner) دانشجوی مقطع دکترا دانشگاه کاتولیک لووِن بلژیک انجام شد، توضیح متفاوتی برای همین داده‌ها ارائه شد.محققان برای حل این معما و به دست آوردن اطلاعات جدید و واضح تر از HR ۶۸۱۹ از تلسکوپ وی ال تی (VLT) و تلسکوپ وی‌ال‌تی‌آی (VLTI) استفاده کردند. محققان گفتند: HR ۶۸۱۹ می‌تواند منظومه‌ای باشد که تنها دو ستاره در مداری ۴۰ روزه دارد و اصلا سیاهچاله‌ای وجود ندارد.

نظر متفاوت گروهی از محققان درباره نزدیکترین سیاهچاله به زمین