کد خبر : 295758
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۸:۰۰
-

ترافیک، مشکل کهنه در بابل

ترافیک، مشکل کهنه در بابل

معضل ترافیک کهنه درد شهرستان بابل است که با توجه به تمام پروژه های کارشناسی وغیرکارشناسی در این شهرستان همچنان بلاتکلیف باقی مانده است و طرح‌های مقطعی و زودگذر نتوانسته شهر بابل را از حصار و گره کور ترافیک خلاص کند و مردم چشم به طرحی نو دوخته اند.

به گزارش عصرقائم، عفونی شدن دمل چرکین معضل ترافیک شهرستان بابل،محدودیت های سنگین ترافیکی وآخرین وضعیت ترافیکی از جمله تیترهای خبری است که بارها شنیدیم و برای ما آشناست وشاید هم بارها برای قرارنگرفتن در چنین گره های ترافیکی به این اخبار با دقت بیشتری گوش داده ایم.

آذرماه سال ۱۲۷۹ هجری شمسی که پای اولین اتومبیل به عنوان سوغاتی از فرنگ به خیابان‌های ایران باز شد، کسی تصور نمی‌کرد روزی تعداد آن‌ها به قدری افزایش یابد که ترددشان در معابر شهری به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات مطرح شود.
معضلی که در شهرهای بزرگ به یک بحران مبدل گردد 
 شهرستان بابل از جمله شهرستانهایی است که در نقشه جغرافیایی کلانشهر محسوب نمی شود اما به دلیل حاصل خیزبودن بالای خاک تراکم جمعیت بیشتری از دیگر شهرهای استان مازندران را داردواز جمله پرجمعیت‌ترین شهرهای استان مازندران و دومین شهرستان پرجمعیت شمال کشور است.
معضل ترافیک کهنه درد این شهرستان است که با توجه به تمام پروژه های کارشناسی وغیر کارشناسی در این شهرستان همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.
 البته این مسئله را نباید نادیده گرفت که شهرداران این شهرستان در بحره های زمانی خاص با ارائه راه حل‌هایی مانند اجرای دوپل روگذر دردوبخش شریانی ایستگاه آمل ومیدان کشوری ویا ایجاد راههای فرعی گوناگون به عنوان راه های فرعی فرار از گره های ترافیکی و تسریع در ایجاد کمربندی تا حدودی توانستند در بحره کوتاه زمانی مشکل را مرتفع نمایند اما این نوع مسکن هاحال ؛دیگر پاسخگوی این افزایش خودروهانمی باشد.

ودر ایام خاص سال بسیاری از جاده های شهری که شریان مواصلاتی بین شهرهاست با گره ترافیکی کوری روبرو می شود البته شهروندان نبود پارکینگ های شهری را معضل ترافیک می دانند ومسئولین نبود فرهنگ ترافیک را معضل ترافیک می دانند در این بحره زمانی نیز شهرداری این شهرستان دست به اجرای طرح‌های ترافیکی زده است تا مشکل را مرتفع سازد.

آیا به نظر شما با این طرح هم گره ترافیکی شهرستان از بین خواهد رفت اجرای این طرح جدید وعفونی شدن دمل چرکین ترافیکی در این شهرستان ما را برآن داشت تا از طریق بعضی از اعضاي شوراي ترافیک ومردم به دنبال راه حل اساسی برای کاهش ترافیک باشیم
ابتدا از افرادی مانند راننده های تاکسی که بیش از همگان در حال دست وپنجه گرم کردن روزانه با این درد می باشند گفتگو کردیم.
ترافیک از دید رانندهای حمل ونقل درون شهری
محمد از جمله راننده های تاکسی شهرستان بابل است که در میدان کارگرتا حمزه کلا مشغول فعالیت می باشد،این راننده زحمت کش ۱۸سال در جادههای درون شهری این شهرستان در حال خدمت رسانی به مردم این شهرستان می باشد که مدام به علت ترافیک سنگین باگاز ونیش ترمز در گیر است راننده ای با اخلاقی که با نام خدا روزش را آغاز می کندوبه امید روزی ساعتها را در ترافیک به سر می برد
وی ماشین را کناری پارک می کند تا با ما گفتگو کند.
وی معضل پارک های دوبل رایکی از عوامل موثر در ترافیک می‌داند ومی گوید:هرچند کرونا ضربه‌ اقتصادی بزرگی به ما زده است و باعث شده است بسیاری از سرویس مدارس و دانش آموز ان که از جمله اصلی ترین مسافران ما بوده است را از دست بدهیم امادراین روزها به علت تعطیلی مدارس حجم بار ترافیکی روان تر شده است هرچند که خودروهای تک سرنشین معضل اجتماعی دیگری است.
محمد با اشاره به نبود فرهنگ درست استفاده از خودرو ابرازمی دارد:نبود فرهنگ درست استفاده از خودرو باعث شده که حجم بار ترافیکی روز به روز افزایش یابد .
وی تصریح می کند:از جمله معضلات بار ترافیکی در روزهای بارانی به وجود می آید ؛که برخلاف خلوت بودن عابر پیاده جاده‌های درون شهری دارای ترافیک نیمه سنگین می باشد واگر ایام خاص سال باشداین ترافیک نیمه سنگین؛ تبدیل به معضل ترافیکی می شود .
علیرضا نیز از جمله راننده های اسنپ است که با لهجه شمالی می گوید:ترافیک امسال نسبت به سال گذشته بدتر شده است ودلیل آن را تولید بیش ازحد اتومبیل،و از رده خارج نشدن خودرو های فرسوده عنوان می‌کند .
راننده اسنپ بیان می کند: ماشین های فرسوده، وتردد بیش از اندازه خودروهای تک سرنشین و رعایت نکردن قوانین توسط همشهریان از جمله معضلات ترافیکی در شهرستان بابل است.
وی ادامه می‌دهد:بیشترین مشکل در ترافیک مربوط به محل پارک خودروها است.زیرا هر روز تعداد زیادی اتومبیل تولید می شوند که بدون هیچگونه فرهنگ سازی برای استفاده ازاین خودروهاوارد جاده‌ها می شوندکه این مسئله باعث چنين مشکلاتی می شود.
ترافیک از دید شهروندان عابر پیاده
حال می توان گفت ازدید شهروندان از جمله دلایلی که ترافیک را افزایش می دهد. آن است که گاهی اوقات بعضی از شهروندان برای هر کار کوچکی با خودروهای شخصی خود ازیک نقطه شهر به نقطه دیگر می روند، درحالی که هم اکنون با به وجود آمدن شهر الکترونیک می توان بسیاری از کار ها را بدون انجام این سفرها انجام داد.
ترافیک از دید مسئولین واعضای شورای ترافیک 
فرماندار بابل در گفتگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به رعایت نکردن حق شهروندی راننده ها ابراز داشت:جادههای درون شهری هر شهرستان شریانهای ارتباطی می باشند که باید عبور ومرور افراد باید از طریق حمل ونقل عمومی صورت گیرد اما متاسفانه بها ندادن به این موضوع و برخی از عادت های بد شهروندان مانند گشت زدن های بی هدف درشهر نیز از جمله دلایل افزایش ترافیک است وباید شهروندان به این نکته توجه داشته باشند و این فرهنگ سازی‌ها باید از طریق رسانه ها صورت بگیرد.
قربانعلی ولی زاده اظهار داشت: مساله دیگری که دراین زمینه وجود دارد، وضعیت بد حمل ونقل عمومی درون شهری است که توجه ونظارت بیشتری را می طلبد تا درزمانهای خاص مانند ایام نوروز وروزهای بارانی ایستگاه‌های تاکسی خالی از ماشین نباشد ومسافران به علت نبود خودرو از خودروهای شخصی استفاده کنند.
 وی تصریح کرد :از جمله معضلاتی که باعث ترافیک های درون شهری می شود نبودپارکینگ های طبقاتی در شهرستان مي باشد که باید در آینده نزدیک برای این مشکل راه حلی اندیشه شود واین همت سرمایه گذاران داخلی را می طلبد.
فرماندار بابل همچنین با اشاره به جمع آوری آب‌های سطحی و مدیریت آن توسط شهرداری وشورای شهرستان بابل عنوان داشت:در ایام بارانی به علت آبگیری بعضی از مسیرها مسدود شده و باعث افزایش حجم ترافیکی در شهرستان مي شود که باید شهردار و شورای شهر این موضوع را مدیریت کنند
تاثیر ترافیک برزندگی زیست محیطی شهری
رئیس محیط زیست شهرستان بابل نیز با ابراز نگرانی از وضعیت اسفناک بار ترافیکی در این شهرستان اظهار داشت:آلودگی هوا و افزایش غلظت آلاینده های زیست محیطی در کلان شهرها در سال های اخیر، سلامت بسیاری از شهروندان را به خطر انداخته است که جای تاسف می باشد.
حیدری ادامه داد:جریان ترافیک نیز به عنوان یکی از مهمترین منابع تولید و انتشار آلاینده ها به شمار می رودوبدون تردید طرحهای مدیریت ترافیکی وارایه راه حل های مختلف بدون همکاری مردم ممکن نخواهد بود.
وی تصریح کرد :آلودگی زیست محیطی ناشی از ترافیک از جمله مسائلی است که در اغلب کشورهای جهان بخصوص در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است. رشد سریع شهرها، افزایش روز افزون تعداد وسائط نقلیه، و نیاز به تردد برای رفع نیازها، باعث آلودگی در شهرهای کلانشهرها شده است. ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای درحال توسعه با مشکل آلودگی زیست محیطی ناشی از ترافیک مواجه می باشد.
رئیس محیط زیست بابل بیان داشت:رشد شهرها در دو سه ده اخیر باعث افزایش تعداد وسائط نقلیه گشته است، و خصوصاً در شهرهای بزرگ، آلودگی ترافیکی از جمله مسائلی است که سلامت شهروندان را مورد مخاطره قرار می دهد.
حیدری عنوان داشت:آلاینده هائی که در اثر ترافیک وارد اتمسفر می شوند باعث پژمردگی ومردن محیط زیست شهرستان می شود وچه بسا باعث کاهش تنفس گیاهان وفضای سبزشهرستان را به مخاطره خواهد انداخت ودر آینده نه چندان دور که شهرستان بابل با طبیعت زیبایش مانند کلانشهر هایی مانند تهران گردد که تنفس در آن غیر ممکن گردد
نبود طرح جامع ترافیکی در بابل
ریس راه و شهرسازی شهرستان بابل نیز با اعتقاد به فقدان طرح جامع ترافیکی در شهرستان ابرازداشت: این شهرستان از جمله شهرستان های مواصلاتی می باشد که مانند گذرگاهی برای بسیاری از شهرستان های مازندران می باشد اما باتوجه به این موضوع متأسفانه از طرح جامع ترافیکی برخوردار نیست وسالهای گذشته نیز به این موضوع توجه نشده است.
ابراهیمی ادامه داد از جمله معضلات دیگری که باعث ترافیک در این شهرستان شده است وجود راه‌هایی است که سالیان قبل احداث شده ودر در این طرح هاعابران پیاده تعریف نشده اند که امید داریم که در این دوره اعضای شورای ترافیک به صورت‌ پلکانی مشکل راحل نمایند.
ابراهیمی عنوان داشت :اصولا طرحهای مدیریت ترافیکی با توجه به انواع مختلف جاده ها و نیازهای گوناگون مردم با یکدیگر متفاوت است، وبایدطرحهای ترافیکی ارائه شده بومی سازی شودزیرا طرح هر موضوع ترافیکی با طرح همین موضوع در جایی دیگر و یا در زمانی دیگر ممکن است یکسان نباشد.
پس بنابراین اجرای سریع و کم خرج طرح و  بهبود بهره وری تسهیلات و امکانات موجود با در نظر گرفتن نیاز های مختلف استفاده کنندگان از جاده ها و  افزایش ایمنی راه ها و یا حد اقل جلوگیری از کاهش ایمنی آنهاوحفاظت از آلودگی محیط شهری تا حد ممکن .از جمله روش های مختلفی برای طراحی و اعمال مدیریت ترافیک در شهرها می باشد که متداول ترین این روشها که در یک طرح جامع مدیریت ترافیکی شهری استفاده می شود، پس برای حفظ امنیت عبور عابران پیاده “گذرگاهی ایجاد نرده های محافظ جزایر ترافیکی” کنترل پارک های خیابانی و طرح استفاده بهینه از پارکینگ هاواقدامات مربوط به ساخت پیاده روهاواقدامات مربوط به حق تقدم عبور اتوبوس هاو  ایجاد محدودیت

عبور یا یک طرفه کردن خیابان ها

ورنگ کردن خیابان ها “خط کشی، آسفالت رنگی”شاید بهترین راه حل های ترافیکی باشد امابهترین راه حل این معضل اجتماعی اقتصادی فرهنگی آموزش فرهنگ ترافیک است.
حال آموزش بصورت بنیادی و فرهنگی بهتراست از گروههای سنی پایین و از سطوح کودکستان و دبستان وسپس مدارس راهنمائی و دبیرستان شروع شود تا این فرهنگ از کودکی در خمیر نسل آینده حک شود . علاوه بر انسان که اولین عنصر تشکیل دهنده ترافیک است با عامل دیگری روبرو هستیم و آن راننده است که باید فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه خود و کاربرد آنرا بخوبی بداند تا بتواند بصورتی رانندگی کند که خود انتظار دارد دیگران رانندگی کنند.

از دید من رسانه برای اصلاح رفتار ترافیکی ٬ لازم است که تغییرات و اصلاحات در دو زمینه «نگرش» و «فرهنگ عمومی ترافیک » صورت پذیردنظر شما در مورد ترافیک چیست؟

ترافیک، مشکل کهنه در بابل/معضلی که به بحران تبدیل شد

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 + 4 =