کد خبر : 295217
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۸:۳۰
-

استولتنبرگ: به رغم اختلافات آماده مذاکره با روسیه هستیم

استولتنبرگ: به رغم اختلافات آماده مذاکره با روسیه هستیم

دبیرکل ناتو اشاره کرد، در سال ۲۰۱۰ زمانی که نخست‌وزیر نروژ بودم با روسیه توافقی را منعقد کردیم که به بحث و جدال بر سر ترسیم مرزها در دریای بارنتز که از دهه‌ها ادامه داشت، پایان داد.

به گزارش عصرقائم، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو خاطرنشان کرد: ما قدرت و قاطعیت از خود نشان دادیم و مسیری برای عبور به سمت جلو یافتیم، این راه به نفع دو طرف بود، ما اقدام به افزایش همکاری در زمینه ماهیگیری و مدیریت منابع نفت و گاز کردیم و امروز ما و روسیه باید گامی مشابه برداریم.

او در گفت‌وگو با روزنامه اکونومیست انگلیس گفت: به رغم اختلافات عمیق بین ما، همیشه آماده مذاکره و گفت‌گو با روسیه هستیم. روسیه و تمام ۳۰ هم‌پیمان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکایی را برای شرکت در سلسله نشست‌ها در تریبون شورای روسیه و ناتو دعوت می‌کنم. این تریبون سازوکار ما برای مشورت از سال ۱۹۹۷ بوده و این درخواست همچنان به قوت خود باقی است.

استولتنبرگ تاکید کرد: روسیه از ما می‌خواهد حق اوکراین در انتخاب مسیرش را رد کنیم و می‌بینیم، برای اولین بار چین درخواست روسیه برای عدم پذیرش اعضای جدید را تایید کرده است. این تلاش و نوعی بداخلاقی برای محروم کردن کشوری با حاکمیت مستقل در استقلال در تصمیم گیری است.

دبیرکل ناتو بیان کرد: صحبت تنها درباره اوکراین نیست بلکه درباره سوئد و فنلاند هم هست.

او تاکید کرد: ما نمی‌توانیم به عقب بازگردیم به زمانی که اهمیت جدی در مناطق تحت نفوذ قدرت‌های بزرگ بود، زمانی که کشورهای بزرگ به کشورهای کوچک آنچه می‌توانستند انجام دهند را دیکته می‌کردند.

به گفته استولتنبرگ، هیچ کشوری جایز نیست با اعمال زور یا تهدید به استفاده از آن بخواهد تا مرزها را تغییر دهد، ساختار امنیتی اروپایی را دگرگون کند یا معیارهای جهانی را بازنویسی کند.

استولتنبرگ: به رغم اختلافات آماده مذاکره با روسیه هستیم
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × دو =