کد خبر : 293903
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
-

نظارت بر فعالیت آتشفشان‌ها با کمک پهپاد

نظارت بر فعالیت آتشفشان‌ها با کمک پهپاد

ناسا قصد دارد با استفاده از پهپادها بر آتشفشان‌های فعال نظارت کرده و در مورد فوران بالقوه آنها هشدار دهد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از دیجیتال‌ترندز، فعالیت‌های ناسا تنها محدود به پروژه‌های فضایی نیست. این آژانس فضایی در پروژه‌های نظارت بر زمین نیز مشارکت دارد به خصوص پروژه‌هایی که با جو زمین مرتبط هستند و اکنون در حال کار بر روی برنامه‌ای است که طی آن با استفاده از پهپادها بر فعالیت آتشفشان‌های فعال نظارت می‌کند و در مورد فوران‌های بالقوه هشدار می‌دهد.

این آژانس فضایی در حال همکاری با شرکت “فناوری‌های بلک سوییفت”(Black Swift Technologies) است. این شرکت پهپادهای بدون سرنشین با مقاومت بالا می‌سازد که می‌توانند شرایط نامساعد بالای آتشفشان‌ها را تحمل کنند. “فلوریان شواندنر”(Florian Schwandner) مدیر بخش علوم زمین در ناسا در بیانیه‌ای گفت: ما می‌خواستیم که این پهپادها بسیار مقاوم باشند تا در شرایط نامناسب و در میان گازهای خورنده آتشفشانی دوام بیاورند. ما همچنین یک محموله حسگر گاز ساخته‌ایم که پهپاد می‌تواند آن را حمل کند و به دنبال نشانه‌هایی از ناآرامی‌های آتشفشانی بگردد.

نظارت بر فعالیت آتشفشان‌ها با کمک پهپاد

“جک الستون”(Jack Elston)، مدیرعامل شرکت فناوری‌های “بلک سوییفت” می‌گوید: هدف ما تقویت قابلیت‌های پهپادهای بدون سرنشین است تا بینشی ارزشمند در مورد پدیده‌های طبیعی فراهم کنند. این استقرارها نشان‌دهنده برخی از جدیدترین فناوری‌های خودکارسازی‌ هستند که ما معتقدیم کمک بزرگی به ساده‌سازی آنچه اکنون برای پهپادها دشوار هستند، می‌کند.  یکی از قابل‌توجه‌ترین نتایج مشاهده این بود که سیستم خلبان خودکار شخصی‌سازی شده ما تشخیص می‌دهد که چه زمانی شرایط به شدت خطرناک شده و به عقب بازمی‌گردد.

امید می‌رود که این فناوری توسعه یافته و بتواند به طور معمول آتشفشان‌ها را رصد کند و در صورت قریب‌الوقوع بودن فوران به صورت یک سیستم هشدار اولیه عمل کند.

“جاناتان استاک”(Jonathan Stock)، مدیر مرکز ملی نوآوری سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده می‌گوید:  دانشمندان ما بر این باورند که با همکاری ناسا و بلک سوییفت می‌توان از پهپادها برای کمک به مسئولان در اعلام هشدار خطر فوران‌ آتشفشان به جوامع و بسیاری از خطرات دیگر که اکنون ما را غافلگیر می‌کند، استفاده کرد.

با استفاده از این ابزار ما می‌توانیم به طور منظم آتشفشان‌های دوردست را از نظر فعالیت مورد بررسی قرار دهیم و به فوران‌ها پاسخ دهیم. این موضوع باعث ایجاد تحول در ایمنی دانشمندان و جوامع نزدیک به خطرات زمین‌شناسی می‌شود.

نظارت بر فعالیت آتشفشان‌ها با کمک پهپاد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 4 =