کد خبر : 293614
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
-

پاسخ‌های آمریکا و ناتو به پیشنهادات روسیه، پوتین را با دو انتخاب روبه‌رو می‌کند

پاسخ‌های آمریکا و ناتو به پیشنهادات روسیه، پوتین را با دو انتخاب روبه‌رو می‌کند

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که پاسخ ایالات متحده و ناتو به درخواست تضمین‌های امنیتی روسیه باعث می‌شود که پوتین با دو انتخاب مذاکره و یا مواجهه با تحریم‌های اقتصادی روبرو شود.

به گزارش عصرقائم، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که ایالات متحده و متحدانش روز چهارشنبه به طور رسمی درخواست روسیه مبنی بر عقب‌نشینی از شرق اروپا و ممانعت پیوستن اوکراین به این ائتلاف را رد کردند؛ اما پیشنهاد دادند که حاضرند در برخی حوزه‌ها از جمله کنترل تسلیحات هسته‌ای و محدود کردن مانورهای نظامی به گفت‌وگو بپردازند.

پاسخ مکتوب که به صورت مجزا توسط دولت بایدن و ناتو منتشر شده است به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه حق انتخاب می‌دهد: اینکه روسیه یا وارد مذاکره با آمریکا و متحدانش از جمله اوکراین شود و یا برنامه تهاجمش را پیش ببرد و با آنچه تحریم‌های اقتصادی خردکننده خوانده شده، مواجه شود.

مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که پوتین تاکنون تصمیمی نگرفته است و این تصمیم ممکن است تا چند هفته نیز اتخاذ نشود.

به گفته مقامات آمریکایی و اروپایی، این پاسخ‌های کتبی مواضعی که ایالات متحده و ناتو از زمان طرح درخواست تضمین‌های امنیتی توسط روسیه داشتند را به طور رسمی ابراز می‌کنند.

پوتین خواسته بود تا “تضمین‌هایی” درخصوص عدم عضویت اوکراین در ناتو ارائه شود و همچنین درخواست کرده بود تا متحدان ناتو نیروها و تسلیحات هسته‌ای‌شان را از کشورهایی که قبلا عضو اتحاد جماهیر شوروی و همچنین کشورهایی که زمانی عضو پیمان ورشو بوده‌اند خارج کنند. پوتین در ماه دسامبر درخواست کرده بود تا “فورا” به درخواست‌هایش پاسخ داده شود.

سندی که در روز چهارشنبه ارائه شده برخی از درخواست‌های پوتین را “نشدنی” خوانده بود و برخی از نگرانی‌های غرب درخصوص رفتارهای روسیه را مطرح کرده بودند که بایستی جزئی از “توافقات دوطرفه” باشند.

این سند همچنین تصریح می‌کند که روسیه حق وتو درخصوص حضور نیرو، تسلیحات هسته‌ای و سلاح‌های متعارف در کشورهای عضو ناتو ندارد؛ اما طرفین می‌توانند در را به روی مذاکرات بر سر محدودیت‌های متقابل درخصوص تسلیحات هسته‌ای کوتاه‌برد و میان‌برد ازجمله احیای پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد باز کنند.

در این سند همچنین آمده که آمریکا و ناتو حاضر به مذاکره درخصوص وضع قوانین متقابل برای محدود کردن سطح و مکان‌های انجام‌گیری رزمایش‌های نظامی است.

مقامات کاخ سفید تخمین زده‌اند که مقامات آمریکایی عالی‌رتبه ۱۸۰ دیدار با همتایان اروپایی‌شان داشته‌اند. این آمار به معنای آن است که این پاسخ با شراکت کامل با متحدان آمریکا حاصل شده است.

پاسخ‌های آمریکا و ناتو به پیشنهادات روسیه، پوتین را با دو انتخاب روبه‌رو می‌کند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار + 4 =