کد خبر : 291774
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
-

از اهداکنندگان برتر نمونه های زیستی تقدیر شد

از اهداکنندگان برتر نمونه های زیستی تقدیر شد

همزمان با برگزاری دومین روز نمایشگاه توانمندی های جهاد دانشگاهی، مراسم تکریم و تقدیر از اهداکنندگان برتر نمونه های زیستی به مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با حضور رییس جهاد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش عصرقائم، در دومین روز برگزاری نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی از ۴ نفر از اهداکنندگان برتر که نمونه‌های زیستی در حوزه‌های گیاهی، سلول‌های انسانی، مواد ژنتیکی و مولکولی، میکروارگانیسم‌ها را به مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اهدا کرده اند، تقدیر شد.

در این مراسم که با حضور دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی، دکتر مجید تولیت ابوالحسنی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، سردار علی مهدی پور، معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور و جمعی از مسئولان جهاد دانشگاهی برگزار شد، از “دکتر سید محمد حسین مدرسی”، استاد ژنتیک انسانی گروه ژنتیک پزشکی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جهت حمایت و اهدای نمونه های ارزشمند باکتریایی به بانک میکروارگانیسمها و کلکسیون وکتور و میزبان بانک مولکولی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران؛ “دکتر محمد علی ملبوبی” ، معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری جهت حمایت و اهدای نمونه های ارزشمند به کلکسیون وکتور و میزبان بانک مولکولی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران؛ “دکتر سید نصرالله طباطبایی ” عضو هیات علمی دانشکده فناوری های نوین پزشکی- دانشگاه علوم پزشکی تهران جهت حمایت و اهدای نمونه های ارزشمند رده های سلولی به بانک سلولهای انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران؛ ” دکتر قدیر رجب زاده” (رییس) و “دکتر ابوالفضل پهلوانلو “(معاون پژوهشی) موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی مشهد جهت حمایت و اهدای نمونه های ارزشمند کلکسیون زرشک به بانک گیاهی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تقدیر به عمل آمد.

دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی در این مراسم گفت: حلال مشکلات کشور، توسعه علم و فناوری خودمان است و تمام تلاش همه پژوهشگران و جهادگرانی که اینجا حضور دارند، این بوده است که اثبات کنند خودمان توان حرکت در مرز علم و تجاری سازی فناوری ها و ارائه آنها به جامعه را داریم.لذا سیاستمداران باید برنامه ریزی کرده و از ظرفیت های موجود استفاده کنند.

دکتر طیبی افزود: یکی از مجموعه هایی که به توسعه سریع علم در آینده کمک می کند، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و بانک های این مرکز است. فعالیت های این مرکز، کاری ملی و حاکمیتی است، اما متأسفانه آنطور که باید و شاید از این مرکز حمایت نشده است و نیازمند تأمین بودجه و زیرساخت های لازم هستیم.

رییس جهاد دانشگاهی از همراهی اساتید و پژوهشگرانی که با اهدای نمونه های زیستی، از مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران حمایت کرده اند، تشکر و قدردانی کرد.

دکتر محمدعلی ملبوبی، معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و یکی از اهداکنندگان برتر نمونه های زیستی در این مراسم گفت: ایجاد زیست بانک، زیرساخت بسیار اساسی در کشور است و با تصمیم مقام معظم رهبری، این مأموریت به جهاد دانشگاهی واگذار شده؛ هرچند فعالیت های این مرکز مخالفانی داشت، اما جهاد دانشگاهی توانست با قدرت این مرکز را راه اندازی و مدیریت کند.

دکتر ملبوبی افزود: منابع ژنتیک، سرمایه فعالیت های حوزه بیوتکنولوژی است و نیاز است که پایگاه داده نیز به این کار اضافه شود.

سردار علی مهدی پور، معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز در این مراسم طی سخنانی به نقش مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اشاره کرد و گفت: این زیست بانک می تواند تأثیرات خوبی در کشور داشته باشد و در سازمان پدافند غیرعامل هم به اثرگذاری این مرکز واقف هستیم. بدنبال یک برنامه جامع هستیم که در شرایطی که کشور با مشکلی مواجه شود، بتوانیم (با استفاده از ظرفیت های موجود) به آن پاسخ دهیم.

سردار مهدی پور خاطر نشان کرد: زیرساخت هایی مثل مرکز ملی ذخایر ژنتیکی، زیرساخت های اساسی هستند که اگر به درستی از آنها حمایت نکنیم، کشور آسیب پذیر می شود. لذا از فعالیت های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به شکل مادی و معنوی حمایت می کنیم و به دنبال تقویت زیرساخت های این مرکز هستیم و این حمایت را وظیفه خود می دانیم.

از اهداکنندگان برتر نمونه های زیستی تقدیر شد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × دو =