کد خبر : 291478
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲ دی ۱۴۰۰ - ۹:۳۰
-

کارشناس اقتصادی: رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱۰ هزار نفر را به ابرثروتمند تبدیل کرد

کارشناس اقتصادی: رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱۰ هزار نفر را به ابرثروتمند تبدیل کرد

یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از سیاست ارز۴۲۰۰تومانی که در دولت روحانی به کشور تحمیل شد گفت:رانت این ارز ۱۰هزار نفر را به ابرثروتمند تبدیل کرد.

به گزارش عصرقائم، وحید شقاقی با بیان این‌که نظام چندنرخی ریشه فساد است، تصریح کرد: اتخاذ سیاست تخصیص ارز ترجیحی، هنوز هم برای من جای سؤال دارد، خیلی‌ها ارز ترجیحی گرفتند و از کشور خارج شدند و دیگر برنگشتند، برخی هم ارز ترجیحی گرفتند و با آن کالای غیرضروری وارد کردند، بعضی‌ها هم کالا با ارز ترجیحی وارد کردند و با نرخ آزاد به مردم دادند.

او با بیان اینکه «از سال ۹۷ که این سیاست شروع شد من بار‌ها درباره آن هشدار دادم» گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی یک اقلیت حدود ۱۰هزارنفری را به ابرثروتمند تبدیل کرد. الآن به‌علت همین ارز ترجیحی و نظام چندنرخی، هفت دهک درآمدی تحت فشار سنگین اقتصادی هستند.

کارشناس اقتصادی ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رانت ایجاد کرد و در اختیار ۱۰ هزار نفر قرار گرفت، به‌نظرم قوه قضائیه باید خائنانی را که از این سیاست سوءاستفاده کردند و بهره بردند شناسایی و محاکمه کند و اموال کشور را به مردم برگرداند.

گفتنی است سخنگوی قوه قضائیه اخیرا از تشکیل ۱۲۵۰پرونده درباره سوءاستفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارزش ۱۰میلیارد دلار خبر داد.

مدیرکل دفتر بخش عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در یک برنامه تلویزیونی با بیان این‌که ارز ترجیحی اختلال‌های مختلف در همه سطوح اقتصادی کشور ایجاد کرده است، گفت: از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ تورم عمومی ۲۱۹ درصد بود، اما رشد قیمت در اقلامی که از ارز ترجیحی استفاده برده‌اند از متوسط تورم عمومی بیشتر بوده و حدود ۲۷۰ درصد بوده است. به عنوان مثال، تورم گوشت ۲۶۲ درصد و مرغ ۲۸۲ درصد بوده است.
مهدی رعنایی افزود: با ارز ترجیحی و با این شیوه تخصیص ارز، هم به تولیدکننده لطمه می‌زنیم هم به مصرف‌کننده و هم بازار سیاه را تقویت می‌کنیم.

کارشناس اقتصادی: رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱۰ هزار نفر را به ابرثروتمند تبدیل کرد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو + هفت =