کد خبر : 291474
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲ دی ۱۴۰۰ - ۹:۲۰
-

تلاش اصلاح‌طلبان برای زیرسنگ گذاشتن دست برتر ایران

تلاش اصلاح‌طلبان برای زیرسنگ گذاشتن دست برتر ایران

روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «اهرم فشار، فرصت‌ساز و..» نوشت: «اگر مصوبه مجلس به واقع براي ايجاد اهرم فشار در مذاكرات در نظر گرفته شده است، لاجرم بايد «حد يقف» آن نيز تعريف شود؛ زيرا تا اين مرحله، پيشرفت‌هاي صنعت هسته‌اي ايران با تاب‌آوري قدرت‌هاي جهاني رو‌به‌رو شده است و آنان همچنان دستيابي به توافق در اين زمينه را از راه برگشت‌پذيري طرفيني ممكن مي‌دانند.»
گفتنی است مدعیان اصلاحات و دولت­­شان (دولت تدبیر و امید) ۸سال تمام مهلت داشتند که با کدخدای خود به توافق برسند اما نتیجه دیپلماسی به سبک این جریان تعهدات نقد ایران در برابر عهد شکنی طرف غربی بود.

به گزارش عصرقائم، روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «اهرم فشار، فرصت‌ساز و..» نوشت: «اگر مصوبه مجلس به واقع براي ايجاد اهرم فشار در مذاكرات در نظر گرفته شده است، لاجرم بايد «حد يقف» آن نيز تعريف شود؛ زيرا تا اين مرحله، پيشرفت‌هاي صنعت هسته‌اي ايران با تاب‌آوري قدرت‌هاي جهاني رو‌به‌رو شده است و آنان همچنان دستيابي به توافق در اين زمينه را از راه برگشت‌پذيري طرفيني ممكن مي‌دانند.»

گفتنی است مدعیان اصلاحات و دولت­­شان (دولت تدبیر و امید) ۸سال تمام مهلت داشتند که با کدخدای خود به توافق برسند اما نتیجه دیپلماسی به سبک این جریان تعهدات نقد ایران در برابر عهد شکنی طرف غربی بود.
این طیف یا بسیار ساده‌لوح هستند یا به واقع آگاهانه در مسیر خواست آمریکا قدم برمی‌دارند. چرا که چیزی که آنها به عنوان مانع توافق از آن نام می‌برند یعنی طرح مجلس زمانی به تصویب رسید که قریب ۶سال از توافق برجام می‌گذشت و غرب هیچ عکس‌العمل مثبتی از خود نشان نمی‌داد. مجلس زمانی که طرح خود را تصویب کرد چند ماه به غرب فرصت داد اما آنها هیچ اقدامی انجام ندادند. اگر مدعیان اصلاحات به عنوان وکیل مدافع غرب ظاهر می‌شوند و قانون مجلس را مقصر عنوان می‌کنند بگویند که چرا غرب در همان فرصت چند ماه به تعهداتش بازنگشت.
با اینکه دولت گذشته و طیف سیاسی رسانه‌ای حامی آن همواره به تصریح و تلویح قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را مزاحمی توصیف می‌کرد که به زعم آنها دست ایران را برای مذاکره با طرف‌های ایرانی بسته است، تحولات جاری نشان می‌دهد این تصمیم خردمندانه نه تنها دست تیم مذاکره‌کننده ایرانی را نبسته است، بلکه قدرت چانه‌زنی ایران را برای استیفای حقوق قانونی خود در چارچوب برجام بالا برده است؛ نکته‌ای که اکنون کمترین دیپلماتی را می‌توان سراغ داشت که به این تصمیم راهبردی و دوراندیشانه مجلس اعتراف نکند.
در این باره لازم به ذکر است که مجید تخت روانچی، دیپلمات ارشد کشورمان که در تیم مذاکره‌کننده نیز حضور داشته در مورد قانون مجلس گفته بود: «متن مصوبه مجلس به دولت کاملا واضح و روشن است. از اول که به دولت ابلاغ می‌شود باید این کار صورت پذیرد. اما دو ماه پس از ابلاغ به بحث پروتکل الحاقی مربوط می‌شود. باید تاکید کنم که ایران نمی‌تواند یکطرفه برجام را اجرا کند.»

تکرار آرزوهای غرب به نام واقع‌­گرایی!
روزنامه شرق در سرمقاله خود نوشت: «رصد روند مذاکرات حکایت از آن دارد که ایران تحت فشار غربی‌ها و توصیه‌های ظاهرا مشفقانه دو متحد خود بی‌سروصدا از دو سند ارائه‌شده در آخرین روز مذاکرات صرف نظر کرده است[!!]»
در ادامه سرمقاله روزنامه اصلاح‌طلب شرق می‌خوانیم: «پولیتیکو در مقاله‌ای نوشته که ایران با‌اندک تغییرات
(slight amendments) در توافقات شش دور مذاکره قبل موافقت کرده است. این تغییرات‌اندک احتمالا گنجاندن بخشی از پیشنهاد‌های ارائه‌شده در دو سند مورداشاره از سوی باقری‌کنی به توافقات قبلی است.»
اینکه این روزنامه اصلاح‌طلب کجا را رصد کرده که به این نتیجه رسیده که ایران از دو سند ارائه شده خود طرف نظر کرده به واقع مشخص نیست، اما در مورد آنچه «تغییرات‌اندک» خوانده شده باید گفت که بی‌دقتی تیم مذاکره‌کننده قبل در تنظیم پیش‌نویس باعث بسیاری تبعات برای کشورمان به همراه داشته است. یکی از آن موارد اظهارات وزیرخارجه دولت تدبیر و امید در صحن مجلس بود که به صراحت تاکید کرد که هیچ جای برجام کلمه تعلیق به کار نرفته است اما ظریف در این اواخر اذعان کرد که در پیوست‌های برجام چندبار کلمه تعلیق آمده و او این موارد را ندیده است.»
در ادامه این نوشتار می‌خوانیم: «غرض از این سخن نه‌تنها نکوهش تیم مذاکره‌کننده نیست بلکه باید در صورت درست‌بودن ادعای پولیتیکو واقع‌گرایی[!!] تیم ایران را تحسین کرد و به آنان تبریک گفت. ولی مانند قضیه دوربین‌های سایت کرج، تأخیر غیرموجه و زیان‌بار در انجام عملی است که لاجرم باید به آن‌ تن در داد. اصرار بر موضعی که پذیرفته‌نشدن آن از طرف مقابل کاملا مشخص بود و علامت سؤال گذاشتن در توافقات ناتمامی که عراقچی به نمایندگی از نظام سیاسی کشور و نه دولت مستقر انجام داد و نهایتا بازگشت به نقطه اول، تفسیری جز عقب‌نشینی در شرایط اضطرار ندارد، به‌خصوص اینکه دولت سیزدهم به‌درستی هدف اصلی از بازگشت به میز مذاکره را «لغو تحریم‌ها» اعلام کرده است و طبق اطلاعات منتشرشده در شش دور مذاکره در دولت روحانی، آمریکا با لغو بیش از ۹۴ درصد تحریم‌ها موافقت کرده بود.»
حیرت انگیز است که طیف اصلاح‌طلب آرزوهای غربی‌ها را در مورد مذاکرات هسته‌ای واقع گرایی می‌خواند و لذا اصلا نباید از اصلاح‌طلبان این انتظار را داشت که منافع ملت ایران را واقع گرایی بدانند.

۸ سال گذشته در مریخ بودید؟!
هدایت الله آقایی، محکوم امنیتی در روزنامه آرمان نوشت: «مشکلاتی که امروز‌گریبانگیر کشور شده علت و شاه‌بیت‌اش را می‌توان در سیاست خارجی دید و همه هزینه‌هایی که برای سیاست خارجی می‌پردازیم عملا بارش را بر دوش ملت می‌گذاریم.»
سیاست خارجی که فرد مذکور اشاره کرده، ۸ سال در اختیار دولت مدعی اصلاحات ـ اعتدال بوده که ساز اعتماد به آمریکا را کوک کردند و گفتند امضای کری تضمین است. حتی نیامدن کلمه لغو تحریم در برجام را نمی‌دانستند و وقتی در مجلس فهمیدند، گفتند ئه ئه ندیده بودم! این طیف امروز جوری حرف می‌زند که انگار ۸ سال گذشته در مریخ بوده است.

دولت روحانی و عدم قاطعیت برای صیانت از جان مردم
همچنین روزنامه آرمان دیروز طی یادداشتی دیگری آورده است: «از دولت پیشین بارها این انتقاد درست صورت گرفته است که چرا سرعت و قاطعیت لازم برای صیانت ازجان مردم را به‌خرج نداد تاپیک‌های متعدد کرونایی به‌وجود نیاید. طی دوسال گذشته هیچ قرنطینه جدی درکشور اعمال نشد و با وجود درخواست مکرر کارشناسان حتی یک روز به این مناسبت تعطیل نشد! در هرمناسبتی سیل مسافرت‌ها به راه افتاد. اما اکنون که سویه جدید کرونا به کشورمان رسیده است و همه کارشناسان برسرعت فوق‌العاده آن تاکید می‌کنند و امکان بروز سونامی کرونا دور از ذهن نیست باید دید دولت و ستادملی مبارزه با کرونا چگونه از جان و سلامت مردم دفاع می‌کنند و در این زمینه تا چه حد سریع و قاطع و کارآمد هستند؟»

تلاش اصلاح‌طلبان برای زیرسنگ گذاشتن دست برتر ایران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 + هفت =