کد خبر : 291335
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
-

انواع روش های جراحی دیسک کمر

انواع روش های جراحی دیسک کمر

اکثر دردهای ناحیه کمر بدون جراحی نیز قابل درمان هستند.

به گزارش عصرقائم، بنابر اعلام دکتر مرادی، در واقع، جراحی اغلب حتی موجب تسکین درد نمی شود. تحقیقات نشان می دهند که ۲۰ تا ۴۰ درصد از جراحی های دیسک کمر موفقیت آمیز نیستند.

با این وجود، در بعضی موارد، جراحی دیسک کمر تنها گزینه ی مناسب یا ضروری برای درمان آسیب‌های اسکلتی-عضلانی حاد یا تنگی کانال نخاعی است. مشاوره با یک متخصص یا جراح ستون فقرات می‌تواند شما را در تصمیم گیری درباره اینکه این جراحی برایتان مناسب است یا خیر، یاری کند.

چه زمانی به جراحی دیسک کمر نیاز داریم؟

از دیدگاه موسسه ملی بیماری‌های آرتریت، اسکلتی-عضلانی و پوستی (NIAMS)و مؤسسه ملی سلامت آمریکا (NIH)، افرادی که دچار شرایط زیر باشند، به جراحی نیاز دارند:

  • فتق یا پارگی دیسک، که طی آن، یک یا چند دیسک که استخوان‌های ستون فقرات را محافظت می‌کنند، آسیب دیده باشند.
  • تنگی کانال نخاعی. باریک شدن کانال به نخاع و اعصاب فشار وارد می کند.
  • اسپوندیلولیستزیس، که در آن یک یا چند استخوان در ستون فقرات از جای خود خارج می شوند
  • شکستگی های مهره ای ناشی از آسیب به استخوان های ستون فقرات یا پوکی استخوان
  • بیماری مزمن دیسک یا آسیب به دیسک های ستون فقرات با افزایش سن

در مواردی نادر، کمردرد از تومور، عفونت یا مشکلی در ریشه عصب، ناشی میشود. در این موارد، موسسه ملی بیماریها (NIAMS)، برای کاهش درد و جلوگیری از مشکلات بیشتر، جراحی فوری را توصیه می کند.

انواع روش های جراحی دیسک کمر

برخی از انواع جراحی های دیسک کمر کدامند؟

موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی، از موارد زیر به عنوان انواع جراحی های دیسک کمر نام برده است. اما این موسسه همچنین اعلام کرده است که ” شواهد کافی مبنی بر اینکه کدام جراحی مختص چه نوع عارضه ای است، در دست نیست.”

در مورد هر یک از انواع جراحی‌های دیسک کمر لیست سازمان ملی سلامت آمریکا توضیح مختصری برای شما ارائه می‌شود.

(منبع این توضیحات سایت دکتر مرادی جراح مغز و اعصاب تهران می‌باشد.)

  • ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی:از این روش ها برای ترمیم شکستگی های مهره ناشی از پوکی استخوان استفاده می شود. هر دو روش شامل تزریق سیمان استخوانی چسب مانند است که استخوان را سفت و محکم می کند.
  • لامینکتومی ستون فقرات / رفع فشار از روی ستون فقرات: این جراحی زمانی انجام می شود که عارضه تنگی کانال نخاعی باعث باریک شدن کانال نخاعی شده باشد. تنگی کانال نخاعی منجر به درد، بی حسی یا ضعف می شود. جراح دیواره‌های استخوانی مهره‌ها و هر گونه خار استخوانی را برمی‌دارد و هدف آن باز کردن فضا در ستون فقرات برای برداشتن فشار از روی اعصاب است.
  • دیسککتومی: این روش برای برداشتن دیسک زمانی که فتق کرده و به ریشه عصبی یا نخاع فشار می آورد استفاده می شود. لامینکتومی و دیسککتومی اغلب با هم انجام می شوند.
  • فورامینوتومی: در این روش، جراح سوراخ استخوانی را که در آن ریشه عصبی از کانال نخاعی خارج می‌شود، بزرگ می‌کند تا از فشار بر روی عصب دیسک‌ها یا ضخیم شدن مفاصل با افزایش سن، جلوگیری کند.
  • نوکلئوپلاستی که رفع فشار دیسک با پلاسما نیز نامیده می شود: این جراحی لیزری از انرژی فرکانس رادیویی برای درمان افراد مبتلا به کمردرد مرتبط با فتق خفیف دیسک استفاده می کند. جراح یک سوزن را وارد دیسک می کند. سپس یک دستگاه لیزر پلاسما به سوزن وارد می شود و نوک آن گرم می شود و میدانی ایجاد می کند که بافت دیسک را تبخیر می کند و اندازه آن را کاهش می دهد و فشار روی اعصاب را کاهش می دهد.
  • عمل فیوژن ستون فقرات: جراح، دیسک بین دو یا چند مهره را برمی‌دارد، سپس مهره‌های مجاور را با استفاده از پیوند استخوان یا  با پیچ به هم متصل میکند. عمل فیوژن ستون فقرات ممکن است منجر به از دست دادن انعطاف پذیری در ستون فقرات شود. از اینرو به یک دوره نقاهت طولانی نیاز دارد تا پیوندهای استخوان کامل صورت بگیرد و مهره ها به هم جوش بخورند.
  • جراحی تعویض دیسک مصنوعی:این جراحی یک روش جایگزین برای عمل فیوژن بوده و برای درمان افرادی است که دیسک هایشان به شدت آسیب دیده اند. این روش شامل برداشتن دیسک و جایگزینی آن با یک دیسک مصنوعی است که به بازیابی ارتفاع ستون فقرات و حرکت بین مهره‌ها کمک می‌کند.

موسسه ملی بیماری‌های آرتریت، اسکلتی-عضلانی و پوستی(NINDS)، بطور کلی انجام برخی از این جراحی ها را توصیه نمی‌کند. برای مثال  اخیرا این موسسه طی مقاله‌ای اذعان داشت که عصب کشی با فرکانس رادیویی تنها تسکین موقتی برای درد را فراهم می کند و شواهد کافی مبنی بر موثر بودن این روش نیز وجود ندارد.

انواع روش های جراحی دیسک کمر

خطرات جراحی دیسک کمر چیست؟

جراحی دیسک کمر ممکن است خطرات بیشتری نسبت به سایر جراحی ها داشته باشد زیرا این عمل در نزدیکی سیستم عصبی نخاعی انجام می شود. جدی ترین خطر این جراحی، فلج شدن و عفونت است.

حتی با موفقیت آمیز بودن جراحی، مدت زمان لازم برای بهبودی می تواند طولانی باشد. بسته به نوع جراحی و شرایط شما قبل از جراحی، بهبودی ممکن است ماه ها طول بکشد.

چگونه درد را در دوران نقاهت کنترل کنم؟

پس از جراحی دیسک کمر، ممکن است بیمار درد زیادی داشته باشد. در روزها و هفته های پس از جراحی باید چندین گزینه برای تسکین درد خود در نظر بگیرید. در مورد این گزینه‌ها باید با یک متخصص مشورت شود، پزشک متخصص می‌تواند مزایا و معایب هر گزینه، از جمله اثربخشی، عوارض جانبی بالقوه و تأثیر بر روند بهبودی را برایتان توضیح دهد.

انواع روش های جراحی دیسک کمر
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده + یک =