کد خبر : 291207
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
-

به صدای قمر “گانیمد” مشتری گوش فرا دهید

به صدای قمر “گانیمد” مشتری گوش فرا دهید

اصوات جمع‌آوری شده در طول ماموریت گذر از کنار قمر گانیمد مشتری به تازگی توسط ناسا منتشر شده است.

به گزارش عصرقائم، به نقل از ناسا، اصوات ثبت شده هنگام گذر از کنار قمر گانیمد، میدان‌های مغناطیسی و مقایسه قابل توجه اقیانوس‌ها و جو زمین و مشتری در طول یک جلسه در مورد ماموریت سفر فضاپیمای “جونو” ناسا به “مشتری” در نشست پاییزی اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در نیواورلئان(New Orleans) مورد بحث قرار گرفت.

“اسکات بولتون”(Scott Bolton)، محقق اصلی ماموریت جونو از موسسه جنوب غربی در سن آنتونیو یک نوار صوتی ۵۰ ثانیه‌ای از داده‌های جمع‌آوری شده طی گذر فضاپیمای جونو از کنار قمر سیاره مشتری در روز هفتم ژوئن سال ۲۰۲۱، ارائه کرده است.

تجهیزات کاوشگر جونو داده‌های امواج رادیویی الکتریکی و مغناطیسی مغناطیس‌سپهر سیاره مشتری را جمع‌آوری کرده بودند. سپس فرکانس این داده‌ها به گونه‌ای تنظیم شد که در محدوده‌ی صوتی قابل شنیدن برای انسان قرار گیرد تا این فایل صوتی ساخته شود.

بولتون می‌گوید: این موسیقی به گونه‌ای است که گویی سوار فضاپیمای “جونو” شده‌اید که برای اولین بار پس از دو دهه از کنار قمر گانیمد گذر می‌کند.

اگر به دقت گوش کنید، تغییر ناگهانی از فرکانس پایین به فرکانس‌های بالاتر را احساس خواهید کرد که نشان دهنده‌ی ورود به منطقه‌ای متفاوت در مغناطیس‌سپهر گانیمد است.

تجزیه‌ و تحلیل و مدل‌سازی داده‌های این امواج در حال انجام است.

“ویلیام کورث”(William Kurth)، از دانشگاه آیووا(Iowa) و از محققین ارشد این تحقیقات می‌گوید: ممکن است تغییر در فرکانس به دلیل گذر از نیمکره شب گانیمد به نیمکره روز آن باشد.

“جونو” در نزدیک‌ترین حالت به گانیمد در فاصله ۱۰۳۸ کیلومتری از سطح این قمر قرار گرفت و در آن زمان با سرعت ۶۷ هزار کیلومتر در ساعت در حال حرکت بود.

مشتری مغناطیسی

“جک کانرنی”(Jack Connerney) از مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا در گرین‌بلت، مریلند، محقق اصلی مغناطیس‌سنج کاوشگر “جونو” و محقق اصلی این ماموریت است. اعضای تیم او دقیق‌ترین نقشه از میدان مغناطیسی سیاره مشتری را تهیه کرده‌اند.

این نقشه از داده‌های جمع‌آوری شده طی ۳۲ بار گردش جونو در مدار مشتری ایجاد شده است و بینشی جدید در مورد لکه آبی بزرگ اسرارآمیز این سیاره گازی غول‌پیکر ارائه می‌دهد. داده‌های جونو نشان می‌دهد که تغییری در میدان مغناطیسی این سیاره طی پنج سال گردش کاوشگر “جونو” رخ داده است و لکه آبی بزرگ با سرعت چهار سانتی‌متر در ثانیه به سمت شرق سیاره در حرکت است. برخلاف لکه آبی،  لکه سرخ بزرگ این سیاره در حال حرکت به سمت غرب است.

این نقشه جدید همچنین نشان می‌دهد که بادهای منطقه‌ای مشتری در حال متلاشی کردن لکه بزرگ آبی هستند. این بدان معناست که بادهای منطقه‌ای به اعماق سیاره راه یافته‌اند.

بادهای منطقه‌ای(zonal winds) جریان‌هایی هستند که از شرق به غرب و بالعکس از غرب به شرق در حرکتند و نوارهای ظاهر مشتری را ایجاد می کنند.

این نقشه مغناطیسی جدید به دانشمندان امکان مقایسه میدان مغناطیسی زمین و مشتری را می‌دهد. این داده‌ها حرکت دینامو(dynamo) را نشان می‌دهد. دینامو مکانیسمی است که طی آن  اجرام آسمانی؛ مثلاً یک سیاره در شرایط زمین یا یک ستاره مانند خورشید، یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند.

داده‌های ماموریت جونو می‌تواند اسرار اثر دینامو را نه تنها در مشتری بلکه در سایر سیارات از جمله زمین آشکار کند.

به صدای قمر "گانیمد" مشتری گوش فرا دهید

گرداب‌های مشتری، گرداب‌های اقیانوسی

“لیا سیگلمن”(Lia Siegelman)، اقیانوس‌شناس فیزیکی و دانشجوی فوق‌دکتری در موسسه اقیانوس‌شناسی اسکریپس در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، پس از اینکه متوجه شباهت طوفان‌های قطب مشتری به گرداب‌های اقیانوسی شد، تصمیم به مطالعه دینامیک جو مشتری گرفت. مدل‌های ساده‌سازی شده از قطب مشتری نشان می‌دهد که الگوها خود به خود پدیدار می‌شوند و برای همیشه باقی می‌مانند. این بدان معناست که ساختار هندسی این سیاره امکان به وجود آمدن چنین الگوهایی را می‌دهد.

محققان ماموریت جونو تصویر جدیدی از حلقه‌های غبار کم‌نور مشتری منتشر کردند که توسط  دوربین ستاره‌ای Stellar Reference Unit کاوشگر ثبت شده بود.

به صدای قمر "گانیمد" مشتری گوش فرا دهید

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

10 + نه =