کد خبر : 290902
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
-

نریختن زباله باید به یک فرهنگ تبدیل شود

نریختن زباله باید به یک فرهنگ تبدیل شود

معاون عمرانی استانداری مازندران با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی پاکسازی زباله از محیط زیست و نقش آن در کاهش تولید و انباشت زباله در شهرها و روستاها، گفت: نهضت پاکسازی زباله، یک مانور نیست و قطعا با تدوین نظام‌نامه و برنامه‌های در دست اجرا تداوم خواهد داشت.

به گزارش عصرقائم، مهدی رازجویان در نشست امروز با اصحاب رسانه مازندران بر شتاب نهضت پاک‌سازی مازندران از زباله‌ها تاکید کرد و گفت: حسب ضرورت پاکسازی معابر و خیابان‌های شهری و نیز جاده‌های بین شهری استان توسط شهرداران و دستگاه‌های متولی از سوی استاندار مازندران این مقوله در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های استاندار مازندران که حتی در روز معارفه نیز مطرح کردند و بعدتر نیز به‌صورت جدی پیگیری کردند، بحث زباله است.

معاون عمرانی استانداری مازندران خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این راستا مشارکت شهرداران، بخشداران و سایر دستگاه‌های متولی در این خصوص رضایت‌بخش بوده و باید این روند با مشارکت مردم، اصحاب رسانه و سایر سازمان‌های مردم نهاد، تداوم یابد.

رازجویان ادامه داد: با توجه به موقعیت استراتژیک جغرافیایی و قطب گردشگری مازندران، ما به صورت روزانه در حال میزبانی از مسافران از اقصی نقاط کشور هستیم، لذا باید با اقداماتی مطلوب، ماند این مسافران را در استان بیشتر کنیم.

وی بیان کرد: در این راستا باید در حوزه گردشگری و با توجه به مواهب خدادادی که داریم، امکانات مطلوبی را مهیا کنیم تا میزبان خوبی برای مسافران باشیم؛ مشروط به اینکه توجه ویژه‌ای به این مواهب الهی داشته باشیم و آن را تخریب نکنیم.

معاون عمرانی استانداری مازندران عنوان کرد: بدون شک باید این مواهب الهی از جنگل و دریا گرفته تا رودخانه و دشت، حفظ و احیا شوند و این ممکن نمی‌شود مگر اینکه این نقاط را از زباله‌ها، عاری کنیم و لذا با این رویکرد و نگاه، پاکسازی معابر شهری، روستایی و بین جاده‌ای در دستور کار قرار گرفت.

رازجویان اعلام کرد: این مسئله یک موضوع مهمی است که باید همه برای تحقق آن همت کنیم و از دستگا‌ه‌های دولتی گرفته تا نهادهای مردمی و خود مردم و اصحاب رسانه، همه و همه باید پای کار بیایند تا بتوانیم استانی عاری از زباله را شاهد باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی پاکسازی زباله از محیط زیست و نفش آن در کاهش تولید و انباشت زباله در شهرها و روستاها، گفت: بدون تردید فرهنگ‌سازی در خصوص پاکسازی زباله از محیط محل زندگی، تفکیک زباله، کاهش تولید زباله، نه به پرتاب زباله از خودرو و موضوعاتی از این دست، کمک شایانی به بهبود شرایط موجود خواهد کرد.

معاون عمرانی استانداری مازندران بر لزوم توسعه گردشگری و کسب درآمد پایدار از این صنعت اشاره کرد و گفت: شرط این امر، داشتن محیط پاک و سالم و عاری از زباله است که متاسفانه در شرایط فعلی از سواحل گرفته تا جنگل و حتی رودخانه‌های ما شاهد زباله هستیم.

رازجویان تصریح کرد: متاسفانه استان مازندران در حال ارائه خدمات ملی است اما از اعتبارت استانی بهره‌مند است، یعنی اعتبارات استان در حالی بر اساس توزیع جمعیت است که این استان در حال ارائه خدمات به چند برابر جمعیت خود است.

وی افزود: ما باید چند کار را به موازات هم انجام دهیم که نخست افزایش اعتبارات تخصیصی به استان است که باید به جای مبنای جمعیت ثابت به جمعیت متغیر، تغییر داده شود، یعنی باید سازمان برنامه و بودجه کشور نه بر اساس تنها شاخص جمعیتی بلکه جمعیت شناور به این استان، اعتبار تخصیص دهد.

معاون عمرانی استانداری مازندران مطرح کرد: دوم اینکه باید زیرساخت‌های استان را نیز بر اساس  جمعیت شناور ورودی به مازندران، طراحی و احداث کنیم و باید امکانات مازادی را نیز برای این جمعیت شناور به استان، لحاظ کنیم.

رازجویان تاکید کرد: نباید شرایط بنحوی باشد که شهرداری‌ها و بخشداری‌های ما مجبور باشند در روزهای آخر هفته بیایند و زباله جمع‌آوری کنند و باید این فرهنگ در میان مسافران و گردشگران نهادینه شود که علاوه بر کاهش تولید زباله نسبت به جمع‌آوری زباله نیز اقدام کنند و در نزدیک‌ترین سطل زباله محل اسکان بیندازند.

وی اضافه کرد: این فرهنگ را ما باید ایجاد کنیم و به عموم مسافران انتقال دهیم و لذا برای این امر، نقش شما رسانه‌ها در این فرهنگ سازی بسیار مهم و کارگشا است.

معاون عمرانی استانداری مازندران یادآور شد: هم اکنون نظام‌نامه‌ای در حال تدوین است که پس از تکمیل، به تمامی فرمانداران مازندران ابلاغ خواهد شد؛ به جهت اینکه تمامی فرمانداران به صورت هماهنگ و یکدست از کلیه نیروها برای پاکسازی هر شهر از زباله‌ها استفاده شود.

رازجویان ادامه داد: هر چند نمی‌توانیم منشا تولید زباله را قطع کنیم اما باید برای جمع‌آوری زباله یک نظام هماهنگی داشته باشیم تا به یک شرایط مطلوب دست پیدا کنیم.

وی گفت: قطعا این پاکسازی‌ها طی یکی- دو هفته اخیر یک مانور نیست و تداوم خواهد داشت و بر همین راستا نیز اقدام به تدوین نظام نامه و راه‌اندازی کانال فضای مجازی مردمی برای شناسایی نقاط آلوده شده است تا این نهضت ادامه داشته باشد.

معاون عمرانی استانداری مازندران در پایان خاطرنشان کرد: این استان خانه تک تک ما است و باید همه را پای کار بیاوریم و آستین‌ها را بالا بزنیم، حساسیت‌ها را بالا ببریم تا زباله در استان به حداقل برسد.

نریختن زباله باید به یک فرهنگ تبدیل شود/ تداوم نهضت پاکسازی شهرها و جاده‌ها از زباله‌ در مازندران
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شش + 18 =