کد خبر : 290863
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
-

بررسی مستندهای دهه ۶۰ و ۷۰ در تلویزیون

بررسی مستندهای دهه ۶۰ و ۷۰ در تلویزیون

مجموعه مستند «گنجینه» که نگاهی به سینمای مستند ایران در دهه‌های گذشته دارد، از چهارشنبه ـ ۲۴ آذر ماه ـ روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

به گزارش عصرقائم، به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، حنیف شهپرراد، تهیه‌کننده و کارگردان «گنجینه» از تولید فصل جدید این مجموعه خبر داد، مجموعه‌ای که از  چهارشنبه آذر ماه ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

مجموعه مستند «گنجینه» به کارگردانی حنیف شهپرراد نگاهی به سینمای مستند ایران در دهه‌های گذشته دارد و بهترین آثار ساخته شده را مورد بررسی قرار می‌دهد. فصل جدید این مجموعه از امشب چهارشنبه ۲۴ آذرماه روی آنتن می‌رود.

شهپرراد با اشاره به این مجموعه مستند گفت: «گنجینه» مجموعه‌ای آرشیوی است و با نگاهی پژوهشی به تاریخ سینمای مستند کشورمان نگاه کرده است. در فصل جدید از این مجموعه سراغ مستندهای دهه ۱۳۷۰ رفته‌ایم، البته چند فیلم مستند از دهه ۱۳۶۰ را هم پخش می‌کنیم.
وی ضمن معرفی تعدادی از مستندهای شاخص که در این فصل به نمایش درمی‌آیند گفت: از مستندهای شاخص که در این فصل به نمایش درمی‌آید می‌توان به «همسران حاج عباس»، «مرد نمکی»، «نیشدارو»، «دی ماه ۵۹»، «استاد عبادی» و … اشاره کرد.
این مستندساز با اشاره به اینکه بسیاری از این مستندها ساخته پیشکسوتان امروز سینمای مستند ماست، گفت: در این مجموعه سعی کردیم بهترین‌ آثار هر کدام از مستندسازان را پخش کنیم. برخی از آنان ارزش سندی بسیار بالایی دارند و برخی دیگر ارزش هنری بالایی دارند. برای مثال فیلمی از اکبر خواجوی داریم که درباره زاینده رود است. این فیلم توسط لابراتور سازمان ترمیم شده و سندی مهم درباره زاینده رود به شمار می‌رود. این مستند در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب ساخته شده و از نظر مردم‌شناسی هم فیلم قابل توجهی است.
شهپرراد درباره آرشیوی بودن این مجموعه ۵۰ قسمتی گفت: مستند آرشیوی ساختن سختی‌های خاص خود را دارد. با این حال سعی کردیم فیلم‌ها را از مراکز مختلف دریافت کنیم. هر قسمت از این مجموعه بین ۵۰ تا ۶۰ دقیقه است.
حنیف شهپرراد تهیه‌کننده و کارگردان این مجموعه تلویزیونی است و از دیگر عوامل آن می توان به  پژوهشگر و نویسنده: آرین مظفری، تدوین: آبان بهبهانی و گوینده: نادر راد اشاره کرد.
این مجموعه چهارشنبه ها ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش می شود و تکرار آن روز بعد ساعت  خواهد بود.

تیزر  مجموعه مستند «گنجینه» را در زیر مشاهده می کنید:

بررسی مستندهای دهه ۶۰ و ۷۰ در تلویزیون
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده − 1 =