کد خبر : 290692
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
-

پنتاگون: هیچ نیرویی بابت حمله مرگبار کابل مجازات نمی‌شود

پنتاگون: هیچ نیرویی بابت حمله مرگبار کابل مجازات نمی‌شود

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، هیچ یک از نظامیان مرتبط با حمله پهپادی مرگبار اوایل امسال در افغانستان که جان ۱۰ غیرنظامی را در کابل گرفت، مجازات نخواهند شد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از پایگاه خبری هیل،‌ «جان کربی» سخنگوی پنتاگون گفت که «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا به توصیه‌های ژنرال کنت مک‌کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا و ژنرال ریچارد کلارک، رهبر فرماندهی عملیات‌های ویژه آمریکا عمل کرده و تایید کرد که قرار نیست علیه مشارکت‌کنندگان در حمله پهپادی ۲۹ اوت در کابل که جان تعدادی غیرنظامی را گرفت، اقدام حقوقی صورت بگیرد.

کربی گفت، زمانی که ژنرال مک‌کنزی و کلارک توصیه‌های خودشان را به وزیر دفاع ارائه دادند، “هیچ توصیه‌ای از طرف هیچکدام از آنها درباره مسوولیت‌پذیری وجود نداشت.”

سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: این توصیه‌ها بیشتر درباره رویه و فرآیند بود و وزیر بعد از بررسی با آنها موافقت کرد. و اینکه بیشتر آنها ماهیت محرمانه دارند… اما هیچ توصیه آشکاری از طرف آنها در رابطه با مسوولیت‌پذیری یا هرگونه مجازات برای افراد وجود نداشت.

اولین بار روزنامه نیویورک تایمز روز دوشنبه درباره این توصیه‌ها گزارش داد.

وزارت دفاع آمریکا در ماه سپتامبر اذعان کرد، این حمله پهپادی که در آخرین روزهای خروج پرهمهمه آمریکا از افغانستان صورت گرفت، «اشتباهی غم‌انگیز» بوده که جان غیرنظامیان به ویژه هفت کودک را گرفت. پیش از آن مقام‌های پنتاگون تاکید می‌کردند که اجرای این حمله به منظور پیشگیری از “تهدید قریب‌الوقوع داعش خراسان” علیه نیروهای آمریکایی مسوول تخلیه مردم در فرودگاه کابل «ضروری» بوده است.

پنتاگون در ابتدا از آن با عنوان “حمله درست” دفاع کرده بود. این بمباران آمریکایی‌ها پس از آن انجام شد که فرماندهان به اشتباه گمان کردند که یک راننده تویوتا کارولا سفید رنگ یک عامل داعش خراسان با مواد انفجاری است. او جوان ۳۷ ساله‌ای به نام «زمری احمدی» بود که از مدت‌ها قبل برای یک گروه امدادی مستقر در آمریکا کار می‌کرد.

پس از بررسی‌های پنتاگون اعلام شد «هیچ موردی از نقض قوانین جنگی یافت نشده اما خطاهای اجرایی در مسیر منتهی به این حمله کشف شد.»

این تحقیقات که ماه گذشته فاش شد، به این نتیجه رسید که این اشتباهات «ناشی از سوءرفتار یا سهل‌انگاری نبوده و اقدامات انضباطی را توصیه نمی‌کند، اما به فرماندهان این اختیار را داد که در مورد مسوولیت‌پذیری، اگر موردی بود، تصمیم بگیرند.»

یک مقام پنتاگون به تایمز گفت، ژنرال‌ها مک‌کنزی و کلارک هر دو به این نتیجه رسیدند که هیچ موردی برای تنبیه نظامیان مرتبط با این حمله پهپادی مرگبار در افغانستان «وجود ندارد.»

جان کربی در بیانیه‌ای به پایگاه هیل گفت که این وزارتخانه «تعهد ما برای جلوگیری از آسیب رساندن به غیرنظامیان در اجرای عملیات‌هایمان را جدی می‌گیرد و همانطور که وزیر تصریح کرده، ما از ایجاد تغییرات لازم در فرآیندها و رویه‌های خود با این هدف، هراسی نخواهیم داشت.»

ارتش آمریکا در ۲۰ سال گذشته، صدها و شاید هزاران غیرنظامی را به صورت اشتباهی در مناطق جنگی افغانستان، عراق، ‌سوریه و سومالی کشته است اما به ندرت فردی بابت آن پاسخگو شده است. خشم مردم از چنین کشتارهایی افزایش یافته است، به ویژه در مورد حمله هوایی تازه افشا شده آمریکا در سوریه که سال ۲۰۱۹ انجام شد و جان ده‌ها زن و کودک را گرفت و ارتش آمریکا تلاش داشت تا آن را پنهان کند.

پنتاگون: هیچ نیرویی بابت حمله مرگبار کابل مجازات نمی‌شود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × دو =