کد خبر : 290688
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
-

الزامات ۹گانه مبنای تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است

الزامات ۹گانه مبنای تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است

رییس اندیشکده فرهنگ مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با توجه به الزامات اسناد فرادستی، سیاسی، نهادی، اقتصادی، علمی، اجتماعی، فرهنگی، فناورانه و نیروی انسانی کارآمد و نخبه تدوین شد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، دکتر محمدعلی کی‌نژاد در گفت و گویی به تبیین واژه پیشرفت در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت و گفت: پیشرفت، الگوی واحد و معنای مطلقی ندارد و شرایط گوناگون تاریخی، جغرافیایی، طبیعی، انسانی، زمانی و مکانی در ایجاد الگوی پیشرفت، اثر می‌گذارد بنابراین باید الگوی بومی پیشرفت را در هر یک از شرایط مذکور متناسب با شرایط روز کشور ارزیابی کرد.
استاد دانشگاه صنعتی سهند ادامه داد: الگوی پیشرفت، الگویی نظری است؛ یعنی مجموعه نظام‌مندی از مفاهیم، اصول موضوعه، قوانین و راهبردها است که در ساختاری منطقی، وضع موجود را تحلیل، وضع مطلوب را تبیین و راهبرد حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب را عرضه می‌کند. نه‌تنها، طراحی و تدوین الگوی پیشرفت، نیازمند توجه به شرایط محیطی است بلکه تحقق موفقیت‌آمیز آن نیز نیازمند توجه به شرایط محیطی است که معمولاً از آن با عنوان الزامات نام می‌برند که البته سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز از این امر مستثنا نیست.
به اعتقاد رییس اندیشکده فرهنگ مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت توجه به الزامات و تدارک راهکارهایی برای مواجهه مثبت با آنها، عامل موفقیت الگو خواهد بود.
کی نژاد سپس به تبیین الزامات ۹گانه پرداخت و گفت: دسته اول الزامات، الزامات اسناد فرادستی است که وظیفه همسویی با اسناد فرادست کشور مانند قانون اساسی، سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و بیانیه گام دوم انقلاب را بر عهده دارند. دسته دوم الزامات، الزامات سیاسی است که وظیفه تعیین جهت و رویکرد نسبت به نظام سیاسی و مشارکت مردم و میزان آن را بر عهده دارند. دسته سوم الزامات، الزامات نهادی است که وظیفه طراحی نهادهای تسهیل‌کننده فعالیت‌های اقتصادی مانند نهاد دولت، بازار و قانون را برعهده دارند.
استاد دانشگاه صنعتی سهند ادامه داد: دسته چهارم الزامات، الزامات اقتصادی است که وظیفه طراحی نظام انگیزشی فعالیت‌های اقتصادی از طریق تسهیل فعالیت‌ها و تشویق کارآفرینی را برعهده دارند. دسته پنجم الزامات، الزامات علمی است که وظیفه طراحی نظام خلاقانه علم و دانش، نوآوری و به‌کارگیری آن در عرصه فعالیت‌های علمی و تولیدی را بر عهده دارند. دسته ششم الزامات، الزامات اجتماعی است که وظیفه تقویت روابط اجتماعی، روابط خانوادگی و نهادها یا اجتماع‌های مذهبی و اسلامی ایرانی را بر عهده دارند.
وی افزود: دسته هفتم الزامات، الزامات فرهنگی است که وظیفه تبیین و ارتقای جایگاه فرهنگی نظیر باورها، آداب و سنن اسلامی ایرانی را بر عهده دارند. دسته هشتم الزامات، الزامات فناورانه است که وظیفه تبیین اصول فناورانه مرتبط با مبانی اسلامی و بومی را بر عهده دارند. دسته نهم الزامات، الزامات نیروی انسانی کارآمد و نخبه است که وظیفه بهره‌گیری از سرمایه نیروهای انسانی نخبه برای اجرای الگو را بر عهده دارند.
رییس اندیشکده فرهنگ مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطرنشان کرد: الزامات فوق را می‌توان عمده‌ترین الزامات هر سند و برنامه‌ای دانست. بررسی این الزامات در متن سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت علی‌الخصوص در بخش‌های افق و تدابیر نشان می‌دهد به همه الزامات یاد شده، توجه شایانی شده است.

الزامات ۹گانه مبنای تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده + بیست =