کد خبر : 290524
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
-

انتشار استاندارد ملی اصطلاح‌شناسی

انتشار استاندارد ملی اصطلاح‌شناسی

استاندارد ملی ایران با عنوان «کار اصطلاح‌شناسی و علم اصطلاح‌شناسی ـ واژگان» با شماره ۸۰۹۹ در مجموعه استانداردهای ملی ایران منتشر شد.

به گزارش عصرقائم، بنا بر اعلام فرهنگستان زبان و ادب فارسی، پس از آن‌که در سال‌ ۱۳۹۸ سازمان ملی استاندارد ایران، مسئولیت کارگروه فنی متناظر ۳۷ (زبان و اصطلاح‌شناسی) را به فرهنگستان زبان و ادب فارسی سپرد این کارگروه، همگام با بررسی پیش‌نویس‌های استانداردهای بین‌المللی این حوزه، ترجمه کرد و تدوین تعدادی از استانداردهای اصطلاح‌شناسی را در برنامه کاری خود قرار داد.

نخستین استاندارد از این مجموعه،‌ با توجه به اهمیت محتوا و کاربری آن برای پژوهشگران، حوزه اصطلاح‌شناسی «واژگان اصطلاح‌شناسی» بود. این استاندارد را بهتاب بلمکی، از دانش‌آموختگان رشته واژه‌گزینی و اصطلاح‌شناسی فرهنگستان، زیر نظر مهدیه قنات‌آبادی،‌ پژوهشگر گروه واژه‌گزینی ترجمه کرده است.

استاندارد ترجمه‌شده در جلسات کمیسیون‌های سازمان ملی استاندارد ایران، با حضور جمعی از متخصصان بررسی شد و پس از طی مراحل مختلف، در جلسه کارگروه (کمیته) ملی در تاریخ ۱۹ مهر ۱۴۰۰ به تصویب رسید.

مدیریت کارگروه فنی متناظر ۳۷ را مهنوش تهرانی، شیما شریفی و محمود ظریف بر عهده دارند. استاندارد ملی ایران به شماره ۸۰۹۹: سال ۱۴۰۰ در نشانی زیر به‌رایگان در دسترس است:

http://standard.isiri.gov.ir/standardview.aspx?1d=55060

انتشار استاندارد ملی اصطلاح‌شناسی

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 − 2 =