کد خبر : 290489
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
-

پژوهش‌ها باید در کف جامعه عملی شوند

پژوهش‌ها باید در کف جامعه عملی شوند

به‌مناسبت هفته پژوهش و فناوری آیین تجلیل از پژوهشگران فرهنگی، نفرات برتر مسابقات اقدامات پژوهی، تولید محتوای الکترونیکی و درس پژوهی و دانش‌آموزان برتر مسابقات مسابقات علمی پژوهشی در سالن شهید رجایی آمل برگزار شد.

به گزارش عصرقائم، در این مراسم سهرابی معاون پژوهش و برنامه‌ریزی اداره کل اموزش و پرورش مازندران با اشاره به ضرورت پژوهش در جامعه گفت: اتفاقاتی که در خانواده، جامعه، اطراف ما رخ می‌دهد، ضرورت پژوهش را مشخص می‌کند چراکه اگر تصمصیات با پژوهش انجام می‌شد، با مشکلات زیادی روبه رو نبودیم.

وی از سهم کشورمان در پژوهش ابراز ناراحتی کرد و افزود: سهم پژوهش کشورهای توسعه یافته در تصمیمات کلان ۵ درصد است، اما در کشور ما زیر نیم درصد است.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی اداره کل اموزش و پرورش مازندران  تصریح کرد: طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی در نظام آموزشی داشتیم، برنامه‌های که بدون هیچ توجه اجرا شدند و بدون هیچ پشتوانه و تحقیقی به اجرا درامدند و آسیب زیادی زدند.

سهرابی ادامه داد: اگر طرحی نو را در پژوهش استفاده نکنیم، اوضاع همین خواهد بود، باید نگاه متفاوتی به پژوهش داشته باشیم و آن را محدود به یک یا دو هفته نکنیم، در هر حوزه ای نگاه علمی داشته باشیم.

وی جایگاه تعلیم و تربیت را سنگ بنای توسعه کشور دانست و اظهار کرد: در میان ۵ هزار مدارسی که در استان داریم، پژوهش محوری را در ۴۰۰  مدرسه شروع کردیم تا بعدها توسعه دهیم.

معاون پژوهش اداره کل اموزش و پرورش مازندران از دو چالش اساسی در پژوهش گفت: اولین چالش مسله شناسی است، تمام پژوهش‌ها این است که باری از دوشی بردارد و مشکلی از مشکلات ما را حل کند، اگر مسئله شناسی درستی نداشته باشیم، نمی توانیم درمان کنیم.

سهرابی دومین چالش پیش روی پژوهش را معلول محور بودن خواند و خاطرنشان کرد: تا زمانی که به علت ها نپردازیم همچنان مشکلات وجود دارند.

وی به عملی کردن پژوهش‌ها تاکید کرد و افزود: باید نگاه جدی داشته باشیم تا بتوانیم این مشکلات را حل کنیم، پژوهش ها قابلیت اجرایی داشته باشند و اگر پایانه نامه ای به اتمام رسید، عملی شدن آن را ببینیم در حالی که اگر بخواهد مشکلی را حل کند باید در کف جامعه عملی مشاهده شود.

معاون پژوهش اداره کل اموزش و پرورش مازندران با تاکید اینکه امر پژوهش را جدی بگیریم، خاطرنشان کرد: اگر قرار است اینده بسازیم هر تصمیمی باید پشتوانه پژوهش داشته باشد، در قائمشهر، بابل و در امل تاسیس دبیرخانه پژوهش کار نویی است که در جهت توسعه می تواند موثر باشد.

لازم به ذکر است در پایان مراسم از رتبه‌های برتر در بخش پژوهش و دانش آموزان در این خصوص تجلیل شد.

پژوهش‌ها باید در کف جامعه عملی شوند/ 400 مدرسه پژوهش محوری در مازندران
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × یک =