کد خبر : 290488
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
-

انجیلسی در زباله غرق شد

انجیلسی در زباله غرق شد

انجیلسی روستایی از توابع بخش بندپی‌غربی شهرستان بابل در استان مازندران است که زمانی دارای جنگل‌های سرسبز، زیبا و بکر بود اما حال بکرترین نقطه مازندران، سطل زباله بابل شد؛ سطل زباله‌ای که با توجه به چالش‌های به وجود آمده ظرفیتش تا دوسال دیگر پر خواهد شد.

به گزارش عصرقائم، مطالبه به حقی که روزی به علت بی‌کفایتی برخی از مسئولان وقت حال دغدغه زیست محیطی دانشجویان دانشگاه نوشیروانی شده است تا در همایش بررسی مشکلات انجیلسی به آن پرداخته شود.

این همایش که با حضور سردار سعادتی نماینده مردم شهر ستان بابل، رییس اداره محیط زیست، کارگروه دغدغه‌مند زیست محیطی دانشگاه نوشیروانی، رییس دانشگاه، دادستان بابل و دانشجویان دانشگاه به همراه خبرنگاران برگزار شد به بررسی مشکلات و آسیب‌های این سایت پرداخته است.

دغدغه بی‌حاصل گره کور دپو زباله بابل

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با گله از دغدغه کاری‌های بی‌حاصل مسئولان اظهار کرد: باید با زمان‌بندی مشخص آسیب‌های زیست محیطی این سايت توسط کارشناسان مورد بررسی و در دستور کار قرار گیرد.

سعادتی افزود: راه‌حل پاکسازی زباله منطقه جنگلی انجیلسی بابل از طریق ساخت کارخانه پسماند زباله قابل درمان نیست و این منطقه با توجه به بودجه‌های در نظر گرفته شده از سوی دولت مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

وی تصریح کرد: هنوز کسی خود را متولی این معضل نمی‌داند و این بی‌تکلیفی خود گناه است و حال باید با عزم راسخ در راستای حل مسئله گام برداشت.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد :۲۰ سال از دپوی زباله شهر بابل در بکرترین و زیباترین نقطه این شهرستان می‌گذرد اما در طول تمام این سال‌ها تدبیر جدی صورت نگرفته است.
سعادتی اظهار داشت: با توجه به حساسیتی که در شهرستان بابل در حوزه زباله ایجاد شده، اگر بخواهیم زباله را در هر نقطه‌ای دفن کنیم با برخورد قاطع مردم مواجه می‌شویم و این بدان علت است که برای رفع معضل زباله کار علمی صورت نگرفت.

وضعیت چالش‌برانگیز انجلیسی

عزیر عابسی فوق دکتری مهندسی عمران- هیدولیک محیط زیست و از جمله افراد کارگروه زیست محیطی انجیلسی در ادامه این همایش گفت: وضعیت زباله چالش برانگیز است و به علت دپوی غیر اصولی زباله‌ها، ذرات سرب و نیکل و میکروب‌های فراوان موجود در شیرآبه‌ها، وارد طبیعت منطقه انجیلسی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: مازندران به‌عنوان سرسبزترین استان کشور سال‌هاست به علت سوء مدیریت درگیر معضل زباله است و فقط در منطقه جنگلی انجیلسی بابل‌کنار مازندران روزانه در حدود ۲۵۰ الی ۲۸۰ تن زباله از شهرهای بابل، زرگرشهر، گتاب، امیرکلا، گلوگاه و روستاهای مجاور جمع آوری و دفع می‌شود.

این فوق دکتری مهندسی عمران- هیدولیک محیط زیست ادامه داد: به گفته کارشناسان حوزه محیط زیست دپوی زباله انجیلسی در سال ۷۷ تاسیس شد و قرار بر دپوی زباله در حجم ۷۰ تن در روز به شرط انجام عملیات کمپوست به‌صورت روزانه در محل دپوی زباله به میزان ۳ درصد از حجم کل زباله و دفن اصولی الباقی زباله بودکه متاسفانه این کار صورت نگرفته است.

عابسی افزود: در زمان مهندس اسلامی استاندار وقت بودجه ۲۰میلیاردی برای ایزوله کردن زباله دپو در نظر گرفته شد تا شیرابه به سفره آب‌های زیر زمینی نفوذ پیدا نکند اما متاسفانه اقدامات درست صورت نگرفت.
وی اظهار کرد: به علت قرار گرفتن محل دپو زباله در دل جنگل که باعث شد پرندگان بیشماری از این محل تغذیه و تولید مثل کنند؛ اکوسیستم طبیعی در این سایت از بین برود و همچنین این پرندگان زباله‌ها را از محل دپوی زباله روی درخت‌ها و یا در حیاط خانه‌ها و باغات اهالی روستا حمل می‌کنند.

این فوق دکتری مهندسی عمران- هیدولیک محیط زیست گفت: این موضوع باعث بروز مشکلاتی برای ساکنین اطراف محل دپو زباله و همچنین خشک شدن بسیاری ازدرختان شده‌اند.تفکیک زباله باید فرهنگ‌سازی شود.

فقر مسائل بهداشتی و زیست محیطی در بابل

ملا کریمی دادستان شهرستان بابل نیز با اشاره به فقر مسائل بهداشتی در این شهرستان تصریح کرد: متاسفانه این شهرستان از فقر زیست محیطی در بسیاری از مسائل برخوردار است به‌عنوان مثال نبود بستر مناسب برای تخلیه فاضلاب خانگی نیز از جمله فاجعه‌های زیست محیطی در بابل محسوب می‌شود.

وی افزود: با توجه به برخورد قضایی با این موضوع چاره‌اندیشی برای آن صورت نگرفته است و بستری برای آن فراهم نشد.

دادستان بابل خاطرنشان کرد: علاوه بر فاضلاب خانگی پسآب فاضلاب‌های صنعتی نیز باعث شد که مسئله زیست محیطی در این شهرستان دچار بحران شود.
ملاکریمی به خلا قانونی برای بعضی از مسائل چون تفکیک زباله از مبدا اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات باید برخی از مسائل فرهنگ‌سازی شود و می‌توان مبدا این کار را از دانشگاه‌ها شروع کرد.
وی حمایت قانونی قوه قضائیه از حل مشکل زباله و رفع مشکلات بی‌توجهی‌های مسئولان مربوطه و استفاده نامشروع از بیت‌المال و بودجه در نظر گرفته شده برای چنین اموری توسط مسئولین عنوان کرد.

دادستان بابل افزود: اجرای قانون رافع مسئولیت فرهنگ‌سازان در امر تفکیک زباله از مبدا نخواهد بود و باید متولیان این امور نیز با ایجاد منابع ملی و همچنین کارشناسی به حل معضل زباله در این شهرستان بپردازند.

ملاکریمی خاطرنشان کرد: صاحبنظران مدیریت پسماند و دفن غیراصولی زباله برای جلوگیری از تهدیدهای زیست محیطی تفکیک زباله را ضروری می‌دانند و لازمه اجرایی شدن تمام راهكارهای حل معضل پسماند، منوط به تفكیک زباله از مبداست.

ظرفیت انجیلسی در حال پر شدن است
حیدرپور رییس محیط زیست شهرستان بابل هم با گلایه از عقب ماندگی چندساله این شهرستان نسبت به سایر شهرهای دیگر کشور بیان کرد: سایت انجیلسی یک گام نسبت به شهرهای دیگر استان جلوتر است.
وی افزود: زمانی برای سرکشی به این سایت باید دچار مشکلات عدیده‌ای می شدیم اما حال این مشکل تا حدودی مرتفع شد اما فاجعه زیست محیطی شیرآبه این سایت غیر قابل جبران است.
ریس محیط زیست بابل ادامه داد: ظرفیت این سایت پر شده است و باید هر چه سریعتر با توجه به فاجعه زیست محیطی ایجاد شده زیرسازی لازم برای معضل زباله صورت پذیرد و این نیاز به یک بودجه و حرکت ملی دارد.
حیدرپور تصریح کرد: زباله و مدیریت درست آن در تولید ارزش ‌افزوده نقش بسیاری دارد، به حدی كه در شرایط حاضر، صنعت بازیافت ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی برخی كشورها را تشكیل می ‌دهد و فرصت شغلی بسیاری هم ایجاد می‌كند.
وعده‌های تو خالی مسئولین از طرح‌های کارشناسان زیست محیطی

پیروی از کارشناسان محیط زیست نیز در این جلسه عنوان کرد: زمانی مسئولین امر به ما وعده می‌دادند که اگر دستاورد تحقیق‌های تصفیه خانه تصویب شود اجرایی می‌شود اما متاسفانه این امر صورت نگرفته و امروز این دغدغه زندگی سالم مردم برای کارشناسان امور محیط زیست باقی مانده است.

رییس دانشگاه نوشیروانی شهرستان بابل در پایان این همایش گفت: حل معضل زباله همت همگانی را می‌طلبد و نباید کسی از این مسئله شانه خالی کند و توپ را در زمین دیگری بیاندازد؛ دانشگاه نوشیروانی نیز به‌عنوان یک پتانسیل با اختیار قرار دادن دانش فنی به کمک شهرستان خواهد آمد.
 حال باید دید در تفكیک پسماندهای خشک از ‌تر که یكی از اولویت‌های جوامع توسعه یافته تبدیل شده است؛ به‌طوری‌كه كارشناسان بر این باورند چنانچه تفكیک زباله از مبدأ و بازگشت آن به چرخه مجدد تولید و انرژی به خوبی انجام شود علاوه بر حذف حجم قابل توجهی از زباله‌های تولیدی از چرخه طبیعت، این طلای كثیف، به یک ظرفیت اقتصادی تبدیل خواهد شد؛ معضل زباله انجیلسی‌های شهرهای سرسبز مازندران حل خواهد شد یا در پستوی هزار لا حلقه‌های مفقود شده باقی می‌ماند.

آیا همت همگان، متولیان امر را به چاره‌اندیشی در این حوزه وا خواهد داشت تا چنین فاجعه‌های زیست محیطی را حل کنند و وضعیت پسماند را سامان ببخشد.

انجیلسی در زباله غرق شد/ گره کور بحران زیست محیطی و دغدغه بی‌حاصل در بابل
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده + چهار =