کد خبر : 290041
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
-

یدیعوت آحارونوت: حماس برای مقابله با اسرائیل یک شاخه نظامی در لبنان ایجاد کرده است

یدیعوت آحارونوت: حماس برای مقابله با اسرائیل یک شاخه نظامی در لبنان ایجاد کرده است

یک روزنامه صهیونیستی مدعی تشکیل شاخه نظامی حماس در خاک لبنان و تجهیز آن شد و از هراس تل‌آویو از درگیر شدن در دو جبهه در صورت هرگونه تجاوز جدید علیه نوار غزه خبر داد.

به گزارش عصرقائم، صهیونیست‌ها در جریان جنگ اخیر از حماس شکست خوردند و از این هراس دارند این شکست‌ها همچنان ادامه داشته باشد. در این راستا، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت با انتشار گزارشی مدعی تشکیل شاخه نظامی حماس در لبنان شد و نوشت که رژیم صهیونیستی نگران است که در صورت آغاز دور جدیدی از درگیری علیه نوار غزه، حماس در دو جبهه، یکی در نوار غزه و دیگری در لبنان، با این رژیم وارد نبرد شود.

یدیعوت آحارونوت مدعی شد که جنبش مقاومت حماس، به صورت مخفیانه یک شاخه نظامی برای خود در لبنان ایجاد کرده تا در صورت رویارویی در غزه، جبهه دیگری علیه اسرائیل باز کند. بر اساس این ادعا، حماس از این شاخه نظامی در لبنان در آخرین تجاوز به غزه در ماه می‌گذشته، زمانی که چندین راکت‌ از لبنان به سوی فلسطین اشغالی شلیک شد، استفاده کرد. بنا بر این گزارش، حماس در پی تجاوز به غزه در سال ۲۰۱۴، تصمیم به تأسیس این شاخه نظامی جدید گرفت، پس از این‌که رهبری حماس در نبرد با اسرائیل خود را تنها و بدون کمک‌های نظامی خارجی دید. بدین ترتیب راه برای ایجاد یک نیروی نظامی در خاک لبنان به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از این جنبش و تابع آن هموار شد.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه ادعای خود نوشت: ««صالح العاروری» رهبر حماس در خارج از کشور، بر تأسیس این شاخه نظامی در لبنان نظارت داشت. در مرحله اول تصمیم بر این شد که این نیروی نظامی ایجاد شود تا با شلیک موشک از لبنان، اسرائیل را آزار دهد و در نتیجه جبهه دیگری علیه آن ایجاد کند.
حماس متوجه شد که این اقدامی بود که موازنه قوا را تغییر نداد، بلکه ابزاری است که به آن اجازه می‌دهد توجه اسرائیل را در جریان رویارویی در غزه منحرف کند.» به نوشته این روزنامه، فعالان فلسطینی در لبنان همسو با ایدئولوژی حماس، به عضویت این شاخه نظامی درآمدند. آنها عمدتاً اهل منطقه صور هستند و در مناطق دیگر نیز حضور دارند. تعداد آنها چند صد نفر تخمین زده می‌شود و به صورت مخفیانه «و تحت پوشش غیر نظامی» فعالیت می‌کنند.

بنا بر این ادعا، ساختار سازمانی این یگان جدید، هرمی و سازمان یافته است. این شاخه نظامی، با وجود ارتباط با حماس در غزه، مستقیماً تابع آن نیست و فقط از رهبری حماس در خارج از کشور دستور می‌گیرد.نیروهای این شاخه نظامی، آموزش و دانش تولید و پرتاب راکت در لبنان را از «طرف‌های ایرانی» دریافت کردند و امروز عمدتاً بر روی تولید خودکفای گلوله‌های راکتی با برد ده‌ها کیلومتر متمرکزند. حماس انتظار دارد که این شاخه نظامی به انواع سلاح‌های پیشرفته‌تر از جمله پهپادها مجهز باشد.

به ادعای صهیونیست‌ها، حزب‌الله لبنان از فعالیت این شاخه نظامی آگاه است و برای تأسیس آن چراغ سبز نشان داده است، اما حزب‌الله حق وتو در شلیک راکت از خاک لبنان را دارد و در صورتی که با آن موافقت نکند؛ این اقدام صورت نخواهد گرفت. بنا بر این گزارش، رژیم صهیونیستی در ابتدا اهمیت چندانی برای این نیروی نظامی جدید قائل نبود، اما در پی شلیک‌ راکت، در جریان تجاوز اخیر به غزه، ارتش اسرائیل فعالیت‌های این شاخه نظامی حماس در لبنان را تحت نظر گرفت. یدیعوت آحارونوت نوشت: «هراس اصلی امروز اسرائیل این است که در جریان تشدید تنش در غزه، شمار زیادی موشک و راکت از لبنان پرتاب شود و این امر مستلزم واکنش شدید اسرائیل است که در این صورت احتمالا حزب‌الله به جنگ کشیده می‌شود.»

در پایان این گزارش آمده است: «سناریوی بدتر، آغاز نبرد دیگری در جبهه شمالی است که اسرائیل و حزب‌الله هیچ یک علاقه‌ای به آن ندارند. این ترس پس از پرتاب دو موشک از لبنان توسط حماس در ژوئیه گذشته ایجاد شد. یکی از آنها را گنبد آهنین رهگیری کرد و دیگری در دریا سقوط کردد. در حالی که حزب‌الله لبنان با شلیک آن‌ دو موافقت نکرده بود و اطلاعی از آن نداشت.»

حمله به فلسطینی‌ها
از سوی دیگر، حمله نظامیان صهیونیست به تظاهرات روز جمعه شهروندان فلسطینی در مناطق مختلف کرانه باختری به آسیب دیدن ده‌ها فلسطینی منجر شد. به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، در شهرک‌های «بیتا» و «بیت دجن» در جنوب و شرق شهر نابلس در شمال کرانه باختری نظامیان صهیونیست، یک نفر را به ضرب گلوله واقعی و ۲۳ نفر دیگر را به ضرب گلوله پلاستیکی زخمی کردند و ۷۳ نفر دیگر را بر اثر شلیک گاز اشک آور مصدوم کردند. در «جبل صبیح» در نزدیکی شهرک بیتا نیز یک نفر به ضرب گلوله واقعی و ۲۰ نفر دیگر به ضرب گلوله پلاستیکی زخمی شدند. ۵۵ نفر دیگر هم بر اثر استنشاق گاز اشک آور آسیب دیدند. چند ماهی است که تظاهرات فلسطینیان پس از اقامه نماز جمعه هر هفته در اعتراض به شهرک ‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در اطراف نابلس با سرکوب توسط نظامیان صهیونیست روبه‌رو می‌شود.

شهروندان اردنی نیز پس از اقامه نماز جمعه در مسجد حسینی در مرکز شهر امان پایتخت اردن با برپایی یک راهپیمایی خواستار لغو توافقنامه‌هایی شدند که اخیرا این کشور با رژیم صهیونیستی امضا کرده‌اند. به گزارش روسیا الیوم، شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی که به دعوت کمپین ملی اردن برای لغو توافقنامه گاز با رژیم صهیونیستی برگزار شده بود، پلاکاردهایی را در محکومیت هرگونه توافق کشورشان با تل‌آویو در دست داشتند. تظاهرکنندگان شعارهایی نظیر «گاز دشمن، نوعی اشغالگری است»، «عادی‌‌سازی روابط خیانت است» و «توافق وادی عربه با اشغالگران باید ساقط شود»، «وادی عربه صلح نیست، وادی عربه تسلیم شدن است» سر داد‌ه‌اند.

این دومین جمعه متوالی است که شهروندان اردنی در مخالفت با توافق کشورشان با رژیم صهیونیستی برای مبادله آب و انرژی با یکدیگر به خیابان‌ها آمدند. توافقنامه جدید امضا شده بین امان، تل‌آویو و ابوظبی بزرگترین توافقنامه همکاری بین این سه طرف است که در ۲۲ نوامبر در اکسپو دبی با حضور «جان کری» نماینده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در امور تغییرات اقلیمی اعلام شد. بر اساس این توافق، امارات انرژی خورشیدی را برای رژیم صهیونیستی تامین می‌کند و این رژیم هم در مقابل آب شیرین برای اردن می‌فرستد.

رفتار وحشیانه
اما در ادامه رفتارهای غیر انسانی صهیونیست‌ها، دیروز یک جوان فلسطینی در قدس به شکل وحشیانه‌ای به شهادت رسید. منابع عبری زبان از وقوع عملیات استشهادی در نزدیکی باب العامود در قدس اشغالی خبر دادند. این منابع اعلام کردند که جوانی فلسطینی با سلاح سرد به گروهی از شهرک‌نشینان اشغالگر اسرائیلی حمله کرده که طی آن یک صهیونیست زخمی شده است. منابع محلی اعلام کردند که سربازان صهیونیست از فاصله صفر در منطقه باب العامود در شهر قدس به سمت این جوان تیراندازی کردند. این منابع افزودند که نیروهای اشغالگر بعد از تیراندازی به این جوان به شهروندان حاضر در این منطقه نیز حمله کرده و به سوی آنها گاز اشک‌آور پرتاب کردند. برخی رسانه‌ها اعلام کردند نوجوان فلسطینی در مقابل دوربین‌های مردم در باب العامود به شکل ناجوانمردانه‌ای اعدام شد.

یدیعوت آحارونوت: حماس برای مقابله با اسرائیل یک شاخه نظامی در لبنان ایجاد کرده است
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × یک =