کد خبر : 289519
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
-

روند صعودی قیمت طلا متوقف شد

روند صعودی قیمت طلا متوقف شد

عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر مرکز مازندران از توقف روند صعودی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه خبر داد و گفت: ارزش افزوده همچنان بزرگ‌ترین چالش بازار طلا است و اجرای این قانون که در حال حاضر به جای اخذ مالیات از اجرت طلا از اصل آن گرفته می‌شود، نیازمند اصلاح و بازنگری است.

به گزارش عصرقائم، محمدرضا نصیری در گفت‌وگو ، در خصوص آخرین تغییرات و اتفاقات در بازار طلا و جواهر، اظهار کرد: در حالیکه تا عصر دیروز روند قیمت‌ها در بازار طلا و سکه، صعودی بود؛ اما از شب گذشته تاکنون این روند متوقف شده است.

وی افزود: حواشی و اخبار اخیر مسئله برجام مستقیما بر روی نرخ دلار اثر گذاشته است و با کاهش نرخ دلار، رشد قیمت‌‌ها نیز در بازار متوقف شده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر مرکز مازندران تصریح کرد: طی روزهای اخیر نرخ دلار تا نزدیکی نیمه کانال  پیش رفت و اکنون با کمی افت به ۲۹ هزار و ۶۰ تومان رسیده است.

نصیری خاطرنشان کرد: هر گرم طلا در بازار امروز با نرخ یک میلیون و ۲۷۵ هزار تومان در معاملات محاسبه شد.

وی با بیان اینکه هر مثقال طلا در بازار امروز ۵ میلیون و ۴۳۴ هزار تومان قیمت‌گذاری شد، افزود: سکه تمام در بازار امروز نهم آذرماه، ۱۲ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان قیمت خورد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر مرکز مازندران ادامه داد: نیم سکه طی روز جاری، ۶ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان و ربع سکه سه میلیون و ۹۲۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد.

نصیری اعلام کرد: حباب سکه در حال حاضر ۲۰۰ هزار تومان است و تقریبا می‌شود گفت که قیمت‌های حال حاضر بازار طلا، واقعی است.

وی یادآور شد: وضعیت معاملات در بازار طلا متوقف شده است و رکود موجب کسادی در بازار شده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر مرکز مازندران ارزش افزوده را همچنان بزرگ‌ترین چالش بازار طلا دانست و تصریح کرد: این صنف با توجه به اشکالاتی که در این قانون بود برای اصلاح مالیات بر ارزش افزوده بیش از یک دهه تلاش کرد و با مسئولین مختلف کشور در رده‌های مختلف دیدار و گفتگو کرد تا این صنف را از رکود و ورشکستگی اجرای ناقص این قانون نجات دهد.

نصیری تاکید کرد: در این مدت با اجرای این قانون و دریافت ۹ درصد مالیات برارزش افزوده از کل طلا، قیمت تمام شده برای خریدار طلا بالا رفت و تقاضا برای خرید کاهش و رکود بی سابقه‌ای صنف و صنعت طلا و جواهر را فرا گرفت که موجب تعطیلی بخش وسیعی از تولیدکنندگان و فروشندگان این حوزه شد.

وی بیان کرد: قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده و حذف مالیات از اصل طلا، طی تیرماه امسال به موافقت رسید، اما اجرای آن بر اساس اعلام سازمان مالیاتی، به دی‌ماه امسال موکول شد که امیدواریم شاهد این اتفاق مبارک در بازار طلا باشیم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر مرکز مازندران با بیان اینکه در حالی هم اکنون از اصل طلا، ارزش افزوده اخذ می‌شود که می‌بایست این ارزش افزوده از اجرت طلا گرفته شود، افزود: طلا جزو کالاهایی است که در طول سال مرتبا در حال دست به دست شدن است؛ یعنی اصل طلا همواره ثابت است اما ممکن است در طی یک سال، چندین بار ساخته شود و به بازار برگردد، لذا برای هر بار به آن ارزش افزوده می‌خورد.

نصیری اظهار داشت: ارزش افزوده برای کالاهایی است که وقتی ساخته می‌شود از اجرت آن گرفته می‌شود و چون از اجرت آن گرفته می‌شود چندان روی قیمت نهایی تاثیر نمی‌گذارد.

وی متذکر شد: در حال حاضر، ارزش افزوده از اصل طلا گرفته می‌شود نه اجرت آن و لذا در این فرآیند این مشتری است که متضرر می‌شود؛ چرا که مشتری هر بار باید ۹ درصد مالیات ارزش افزوده کل طلا را پرداخت می‌کند و اگر همین مشتری در طی سال، سه بار این طلا را تعویض کند ناچار است هر سه بار برای طلایی که متعلق خودش است، ارزش افزوده پرداخت کند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر مرکز مازندران یادآور شد: اخذ ارزش افزوده از اصل طلا، محل اختلاف میان فعالان صنف طلا و سازمان مالیات است که امیدواریم این موضوع، مرتفع شود.

قانون مالیات برارزش افزوده در حالی با اختیارات ناشی از ماده ۸۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در ۵۳ ماده و ۴۷ تبصره در تاریخ هفدهم اردیبهشت ۱۳۸۷ در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود تا در مدت آزمایشی پنج ساله از تاریخ اول مهرماه ۱۳۸۷ به اجرا گذاشته شود که این قانون بعد از ۵ سال اول، هر سال مجددا تمدید و تا ۹ درصد نیز افزایش پیدا کرد!

گفتنی‌ست طبق ماده ۲۶ قانون مالیات برارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰که بنا بر اعلام مسئولان از دی‌ماه امسال اجرایی می‌شود، فقط اصل طلا از مالیات برارزش افزوده معاف شد و تنها از اجرت و سود مصنوعات طلا مالیات دریافت می‌شود؛ البته قانون به شرطی اصل طلا را از مالیات برارزش افزوده معاف کرده که طلافروشان معاملات خود را در سامانه جامعی که سازمان امور مالیاتی موظف به طراحی و ایجاد آن است ثبت کنند.

روند صعودی قیمت طلا متوقف شد/ارزش افزوده؛ همچنان بزرگ‌ترین چالش بازار طلا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × دو =