کد خبر : 288962
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
-

چین “اعمال فشارهای” آمریکا بر هندوراس را محکوم کرد

چین “اعمال فشارهای” آمریکا بر هندوراس را محکوم کرد

وزارت امور خارجه چین ایالات متحده را به تحت فشار گذاشتن هندوراس متهم کرد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت که یک هیات آمریکایی که از هندوراس بازدید می‌کند به هر دو نامزد اصلی ریاست جمهوری در انتخابات ۲۸ نوامبر اطلاع داده که واشنگتن می خواهد این کشور روابط دیپلماتیک دیرینه خود با تایوان را حفظ کند. این مقام که خواست نامش فاش نشود، همچنین گفت که واشنگتن به کشورهای آمریکای مرکزی در مورد “برخی از خطرات مرتبط با رویکرد چین در منطقه” هشدار داده است.

شیومارا کاسترو، نامزد اصلی اپوزیسیون چپ‌گرا که در آخرین نظرسنجی برای انتخابات ریاست‌جمهوری هندوراس پیشتاز است، قبلاً گفته بود که در صورت پیروزی، روابط دیپلماتیک خود را به جای تایوان به پکن تغییر خواهد داد.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، در این رابطه گفت که ایالات متحده هیچ دوستی را از این طریق به دست نخواهد آورد.

او به خبرنگاران در پکن گفت: “این رفتار قلدرمآبانه هیچ قلب و ذهنی را به دست نخواهد آورد.”

وی با اشاره به دخالت ایالات متحده طی سال‌ها در کودتاها و دیگر توطئه ها افزود: مردم آمریکای مرکزی باید مراقب “رفتار هژمونیک” ایالات متحده باشند ۲۰۰ سال گذشته، ایالات متحده همچنان رویای قدیمی را در سر می‌پروراند و با کشورهای آمریکای لاتین به عنوان حوزه نفوذ خود رفتار می کند.

هندوراس یکی از ۱۵ کشوری است که روابط دیپلماتیک خود را با تایوان خودگردان حفظ می‌کند. چین تایوان را به عنوان قلمرو خود می‌بیند. دیدگاهی که دولت در تایپه به شدت آن را رد می‌کند.

وزارت خارجه تایوان از حمایت ایالات متحده از روابط بین تایوان و متحدانش تشکر کرد و تاکید کرد که دولت به نتیجه انتخابات هندوراس احترام خواهد گذاشت. تایوان به هندوراس هشدار داده است که با وعده‌های «زرق و برق‌دار و دروغین» چین تسخیر نشود. رابطه این دو به سال ۱۹۴۱ باز می گردد.

چین "اعمال فشارهای" آمریکا بر هندوراس را محکوم کرد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 + یک =