کد خبر : 288762
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
-

گزارش قیمت خودروهای داخلی در نیمه اول ۱۴۰۰ – بخش دوم

گزارش قیمت خودروهای داخلی در نیمه اول ۱۴۰۰ – بخش دوم

قیمت خودرو داخلی عبارتی است که در طول روز به کَرّات از گوشه ‎و کنار جامعه به گوش می‌رسد. با توجه به این‌که بازار خودروی ایران، همواره تحت تاثیر چندین و چند عامل از جمله قانون واردات خودرو، وجود روند تصاعدی در قیمت ارز و… است؛ قیمت خودروهای داخلی نیز دست‌خوش تغییرات زیادی می‌شود.

به گزارش عصرقائم، بنابر اعلام همراه مکانیک، در این مقاله قرار است به تغییراتی که در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ برای قیمت روز خودرو افتاده است، بپردازیم.

بلاخره ۶ ماه پرتلاطم برای صنعت خودرو که در نهایت با وجود افت و خیز قیمت‌ها، به‌نفع افزایش قیمت بازار خودروهای داخلی و اقلیت وارداتی‌های نو و دست‌دوم به اتمام رسید. در مجموع چنان‌چه آمار ۱۵ سال گذشته را بررسی کنیم کاملا آشکارا متوجه می‌شویم سهم خودروهای وارداتی در بازار ایران کمتر از آن چیزی است که تصور می‌شود. اما ما قرار نیست در این مقاله در مورد خودروهای وارداتی صحبت کنیم و آن را به قسمت‌های بعدی واگذار می‌کنیم.

در این سلسله مقالات با کمک همراه مکانیک به چه موضوعی می‌پردازیم؟

قرار است با کمک همراه مکانیک، طی ۴ مقاله به بررسی وضعیت قیمت خودرو داخلی در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ بپردازیم که در حال حاضر، مقاله دوم را مطالعه می‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله « گزارش قیمت خودروهای داخلی در نیمه اول ۱۴۰۰ – بخش اول » را نیز مطالعه کنید و نظر خود را درباره آن با ما به‌اشتراک بگذارید.

قیمت محصولات ایران‌خودرو، فشار و نوسان

ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگترین خودروساز خاورمیانه تحت فشار بسیار توانست مدل‌های بهینه‌شده محصولاتی چون سمند، رانا، پژو ۲۰۷ و سورن را راهی بازار کند، بلکه اندکی گرد پیری را از چهره تولیدات‌اش بزداید. البته پژو پارس پلاس را نیز باید دیگر خودروی به‌روزرسانی‌شده آبی‌پوشان جاده مخصوص دانست که هنوز خبری از آن نیست.

خانواده پژو ۴۰۵

پژو ۴۰۵ GLX مشهور که حالا دیگر به‌صورت رسمی تولید نمی‌شود و جای خود را به مدل SLX داده، فروردین ۱۴۰۰ را با قیمت ۱۶۰ میلیون تومانی آغاز کرد تا یک هفته بعد به بهای ۱۸۰ میلیون تومان رسید و سپس کاهش قیمت ۲ میلیون تومانی را تجربه کرد. نسخه تک‌سوز یا بنزینی این خودرو روز دهم فروردین ماه ۱۷۸ میلیون تومان قیمت داشت و مدل دوگانه‌سوزش ۱۸۳ میلیون تومان. مدل SLX نیز با قیمت ۱۷۰ میلیون تومانی پا به قرن جدید گذاشت.

اما وقتی تابستان آغاز شد، قیمت این مدل تا ۲۲۸ میلیون تومان اوج گرفت و گرم‌ترین فصل سال را با بهای ۲۵۲ میلیون تومانی به پایان رساند. قیمت پژو ۴۰۵ معمولی نیز ابتدای تابستان به محدوده ۲۰۰ میلیون تومان رسید و تا پایان شهریور مرز ۲۲۵ میلیون تومان را رد کرد. این قیمت‌ها برای مدل دوگانه‌سوز نیز در همین رده با حدود ۲ میلیون تومان بیشتر طی بازه زمانی فروردین تا شهریور ۱۴۰۰ نوسان داشت.

گزارش قیمت خودروهای داخلی در نیمه اول 1400 – بخش دوم

رانا پلاس

سدان بهینه‌سازی شده ایران‌خودرو که از زیربرندهای این کمپانی به حساب می‌آید و بر پیشانی‌اش نشان کله اسب زیبای آبی‌پوشان جاده مخصوص را دارد به‌عنوان خودرویی قدیمی اما نونوارشده قرن نو را با قیمتی بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان استارت زد تا ابتدای شهریور حتی به ۲۷۴ میلیون تومان نیز رسید و در نهایت به محدوده ۲۵۰ میلیون تومان رضایت داد. البته طی نیمه دوم سال جاری باید در انتظار ورود مدل پانورامیک و ۶ سرعته رانا پلاس نیز باشیم.

بخش ۳ این گزارش را فراموش نکنید، زیرا در آن قرار است به بررسی دقیق سایر خودروهای ایران خودرو بپردازیم.

قیمت محصولات سایپا، تلاش برای پایان تعهدات معوقه

سایپا به همراه زیرمجموعه خود، پارس‌خودرو از جمله خودروسازانی بودند که با بازگشت تحریم‌ها زیر بار تعهدات معوقه خودروهای سیتروئن C3، رنو، برلیانس و حتی چانگان کمر خم کردند. اما این گروه معظم خودروسازی آرام‌آرام توانست با مدیریت صحیح پارس‌خودرو را از تعطیلی نجات بدهد، تعهدات خود را عمدتا با تحویل خودروی جایگزین تسویه کند و با تمرکز بیشتر به تحقیق و توسعه بپردازد.

گزارش قیمت خودروهای داخلی در نیمه اول 1400 – بخش دوم

خانواده پراید

پراید که هر چه سایپا کوشید نامش را به نسیم و صبا و بعد سایپا به‌علاوه کدهای سه‌رقمی تغییر بدهد اما در نهایت موفق نشد، با وجود توقف تولید هنوز در حاشیه بازار زنده است و معامله می‌شود. قیمت این خودرو طی ربع قرن گذشته همواره به‌عنوان نمایشگری زنده از تورم به حساب می‌آمده و همچنان می‌آید، نقشی که البته در دهه‌های پیش از آن بر عهده پیکان بود. حالا پراید که تا ۱۰ سال پیش حتی به مخیله کسی نیز خطور نمی‌کرد قرار است بالای ۱۰۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد، حتی رقم‌های بیشتر از ۱۵۰ میلیون را نیز لمس کرده است.

مدل کلاسیک این خودرو که حالا با نام سایپا ۱۳۱ شناخته می‌شود، از محدوده ۱۱۰ تا قریب به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرد اما تا پایان شهریور به ۱۳۵ میلیون تومان رسید. مدل هاچ‌بک ۱۱۱ از این خودرو که به‌نوعی یک نسخه فیس‌لیفت ماژور به حساب می‌آید نیز بدون نوسان و شیبی آرام از فروردین تا شهریور ۱۴۰۰ از محدوده ۱۲۵ میلیون تومان خود را به رده ۱۵۰ میلیونی رساند و همان‌جا، جا خوش کرد. مدل وانت مشهور پراید با نام رسمی سایپا ۱۵۱ هم سال را با قیمت کمتر از ۱۲۰ میلیون تومانی استارت زد و مانند کد پسوند نامش به قیمت ۱۵۱ میلیونی نیز رسید؛ اما در نهایت محدوده ۱۴۸ میلیون تومان را برای استقبال از ماه مهر برگزید.

بخش بعدی این گزارش را فراموش نکنید، زیرا در آن قرار است دیگر خودروهای سایپا را نیز بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید.

گزارش قیمت خودروهای داخلی در نیمه اول 1400 – بخش دوم
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × یک =