کد خبر : 288391
تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۹:۴۵
-

جهش بیش از۲ برابری صادرات ایران به روسیه در اوج تحریم ها

جهش بیش از۲ برابری صادرات ایران به روسیه در اوج تحریم ها

آمارهای تجاری نشان می دهد که در سال ۲۰۲۰ میلادی به رغم همه گیری کرونا و تشدید تحریم های آمریکا که رقم صادرات نفت ایران را به کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه در روز رساند.

به گزارش عصرقائم، صادرات ایران به روسیه رشد ۱۰۵ درصدی پیدا کرده و از ۳۹۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به یک باره به ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است. در این‌باره مصطفی طالب پور، مشاور امور بین‌الملل نایب رئیس اول مجلس با اشاره به دلیل افزایش صادرات ایران به روسیه می‌گوید: «توافق نامه مشترک اتحادیه اقتصادی اوراسیا و عضویت موقت ایران در آن اتحادیه توانسته است جو مثبت و قابل توجهی بر ذهن تجار ایرانی حاکم کند و با وضع تعرفه‌های ترجیحی، امکان رقابت برای تجار ایرانی در بازار روسیه بیش از پیش به وجود آید». با این حال نکته منفی در تجارت غیر نفتی ایران و روسیه، تراز منفی تجاری ایران در تعامل با این کشور است.
همچنین کشور ما سهم بسیار ناچیزی از صادرات به کشور روسیه را داراست. در سال ۲۰۲۰ میلادی واردات روسیه از دنیا ۲۳۱٫۶ میلیارد دلار بوده که سهم ما از این بازار چیزی کمتر از ۰٫۴ درصد بوده است. همه این موارد در شرایطی است که تمایل روس‌ها نیز به افزایش واردات و تامین کالاهای مورد نیاز خود از ایران است چرا که  وابستگی روس‌ها به واردات کالاهای مشابه از اتحادیه اروپا را کاهش می‌دهد و فشار تحریمی آمریکا و اروپا علیه روسیه و ابزار آن ها برای اعمال فشار را از کارکرد می‌اندازد.
طبق آمارها، عمده صادرات ایران به روسیه در سال ۹۸ شمسی، مواد غذایی نظیر میوه، سبزی، خشکبار و مواد غذایی صنعتی بوده و در مقابل عمدتاً نهاده هایی نظیر جو، گندم، روغن خام آفتابگردان، سویا، گوشت و نهاده های دامی را وارد کرده است. (منبع: خبرگزاری فارس؛ ۲۶ آبان ۱۴۰۰)

جهش بیش از2 برابری صادرات ایران به روسیه در اوج تحریم ها
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هشت + 8 =