کد خبر : 286008
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
-

مردم‌داری علامه«حسن زاده آملی» الگوی همگان باشد

مردم‌داری علامه«حسن زاده آملی» الگوی همگان باشد

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه سیره عملی علامه حسن زاده آملی یک الگوی درست در بحث مردم داری است، گفت:روحانیون و طلاب باید میان مردم و با مردم باشند چراکه رفع مشکلات مردم تاثیرگذاری بیشتری از صدها منبر دارد.

به گزارش عصرقائم، آیت الله محمدباقر محمدی لائینیدر نشست هم‌اندیشی منطقه‌ای امامان روستایی و پایگاه‌های طرح تحول اجتماعی که با حضور مدیرعامل بنیاد هدایت و فرزند علامه حسن زاده و بیت ایشان در مسجد جامع ایرا و در جوار مزار علامه ذوالفنون حسن زاده آملی (ره) آمل برگزار شد،با اشاره به اقدام درخورتحسین اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران برای برگزاری این نشست در زادگاه علامه ذوالفنون، اظهار کرد: این عالم ربانی و مفسر قرآن کریم، مظهر خودسازی و خداخواهی، پارسایی و وارستگی بودند.

نماینده ولی فقیه درمازندران با بیان اینکه شخصا در هر شهری که وارد می‌شوم برنامه‌ای در قالب دیدار با مسئولان روستایی برگزار می‌کنم تا پای مشکلتشان بنشینیم از این جهت در این روستا هم بعد از اتمام این مجلس در خدمت دهیار روستا در رابطه با مشکلات و آینده روستای مهم ایرا که از این به بعد میزبان عشاق و زائران علامه خواهند بود صحبت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه امکانات مختلف زیارتی در بارگاه علامه حسن زاده آملی باید فراهم شود، گفت: آماده‌سازی زیرساخت‌ها در این روستا ضرورت دارد.

محمدی لائینی اعلام کرد: خدای بزرگ در قرآن از دو گروه نام می‌برد، گروه اول با عنوان اصحاب کهف معروف هستند و به این علت که خواستند دین و ایمان خود را حفظ کنند از دید مردم پنهان شدند و گروه دیگر اصحاب پیامبر بودند.

وی یادآور شد: پیامبر اکرم (ص) این گروه را برای هدایت مردم فرستاد، تفاوتشان با اصحاب کهف این بود که علاوه بر حفظ دین و ایمان خودشان رفتند که مردم را به راه درست دعوت و هدایت کنند.

محمدی لائینی تاکید کرد: بنابراین ما طلاب و معلمین دو وظیفه داریم، یکی اینکه کار اصحاب کهفی کنیم و مراقب اخلاق، دین و تقوای خودمان باشیم، یک مقلد باتقوا به دین و ایمان باشیم، یا به تعبیر علامه حسن زاده آملی دنیا ما را شکار نکند.

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه گاهی پس از تغییر فکر می‌کنیم آدم گذشته هستیم، گفت: این یکی از خطرات دنیایی است، پس ضرورت دارد هوشمندانه به حفظ دین و ایمان خودمان پرداخته و نگذاریم که دستخوش تغییرات شود، که این مهم در پرتو محبت خدا است.

محمدی لائینی با بیان اینکه باید حب خداوند را به دل اضافه و حب دنیا را از دل بیرون کنیم، تصریح کرد: این خواسته امامان از ما است،  همچون حضرت شعیب و موسی (ص) که هیچ محبت دنیایی به چشمشان نمی آمد، علامه حسن زاده آملی نیز در همین مسیر قدم برمیداشت کسی فکرش را نمی کرد که ایشان در یک روستا اقامت کرده و اینجا به خاک سپرده شود.

وی اظهار کرد: علامه حسن زاده آملی اول محبت به خدا و دوم محبت زیادی به علم داشت تا جایی که می‌توان گفت صیاد علم بود، آنقدر خواند و خواند و به‌دنبال علم دوید که ذوالفنون نام گرفت، تمام جلدهای مجمع‌البیان که کتاب درسی نیست و تفسیرهایی از قرآن را در خود دارد خدمت علامه شهرانی درس خواند.

محمدی لائینی یادآور شد: میگویند علامه سال‌ها یک ساعت قبل از اذان در زمستان و تابستان صبح راهی خانه اساتید می‌شد تا تفسیر کتابی که درسی نیست را بیاموزد، در  استاد دوستی هم کسی به حسن زاده آملی مانند نیست، وی احترام زیادی برای اساتید خودش قائل بود.

نماینده ولی فقیه در مازندران اضافه کرد: ما هم باید خودمان را حفظ کنیم و بدانیم شیطان و انحراف در کمین ما است، شیطان‌های ما هم بسیار ماهر هستند، طلاب و آخوندها هم در معرض فریب شیخ‌الشیاطین هستند، مراقب باشیم دین و تقوایمان افت نکند.

محمدی لائینی با بیان اینکه سیره عملی علامه حسن زاده آملی یک الگوی درست در بحث مردم داری است، تاکید کرد: وظیفه ما هدایت مردم است، در میان مردم رفته و با مردم باشیم، هنر مردم‌داری مهم است، سنت ملاقات با مردم از سنت‌های پیامبر(ص) است، این کار، بهتر از تاثیر صدها منبر است، گاهی یک عمل فایده‌اش از هزار عمل بیشتر است.

وی همچنین بیان کرد: ما باید آموزش‌ها و مهارت‌های پیش از خدمت و ضمن خدمت داشته و به نسل جدید بگوییم که چگونه باید رفتار کرد، حیات همه علما در مردم‌داری، سادگی و زهد است، تا هم خودمان و هم مردم را حفظ کرده و به وادی هدایت سوق دهیم.

محمدی لائینی گفت: در شرایطی که امروز در فضای مجازی شیاطین به روش‌های مختلف دین، اخلاق، نظام، دستاوردهای شهدا و ارزش های اسلامی را هدف تبلیغات شوم قرار می‌دهند حفظ انسجام خودمان و حفظ انسجام جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است همه مردم را باید در مسیر ولایت به خط کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران نیز گفت: علامه حسن زاده آملی (ره) مدافع حقیقی نظام اسلامی و امامین انقلاب بود و باید در زمینه نشر افکار و اندیشه های ناب علامه حسن زاده آملی (ره) در بین اقشار جامعه و بویژه روحانیت تلاش کرد.

حجت الاسلام ناصر شکریان امیری با اشاره به اهمیت ترویج نشر و افکار اندیشه های ناب علامه حسن زاده آملی (ره) ، اظهار داشت : علامه حسن زاده در طول عمر حیات بابرکتشان همواره مدافع حقیقی نظام مقدس جمهوری اسلامی و امامین انقلاب بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران در این نشست هم اندیشی با اشاره به ویژگی های شخصیتی و منحصربفرد علامه ذوفنون و سالک توحیدی علامه حسن زاده آملی (ره) ، افزود: روحانیون باید از سبک زندگی و خصوصیات و ویژگی های تبلیغی این شخصیت ممتاز و اثرگذار الگو برداری کنند.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از توصیه های برجسته این عالم ذوفنون در باب ولایت فقیه ، تاکید کرد: مهم ترین ویژگی علامه حسن زاده آملی (ره) در طول عمر بابرکتشان ولایت پذیری و دفاع جانانه ایشان از ولی فقیه زمان بود.

شکریان امیری در ادامه سخنان خود با اشاره به ساده زیستی و ولایتمداری این شخصیت ممتاز و برجسته ، تصریح کرد: علامه حسن زاده آملی (ره) یکی از مفاخر ارزشمند و چهره علمی جهان اسلام است که تعبیر رهبری معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی الامام خامنه ای (حفظه الله) که فرمودند علامه ذوفنون و سالک توحیدی زیباترین تعبیر در مورد شخصیت این عالم برجسته است.

وی با اشاره به رسالت و وظایف روحانیون در حوزه تبلیغ ، خاطر نشان کرد: پدیده  انقلاب اسلامی در عصر کنونی یکی از مهم ترین مسائل مورد اهمیت حوزه تبلیغ است که باید در گام دوم انقلاب این گفتمان سازی مورد توجه ویژه روحانیون و امامان محله قرار گیرد و بازتاب فعالیت های اجتماعی روحانیون و امامان محله در گسترش و نشر گفتمان انقلاب بسیار حائز اهمیت است.

استاد برجسته حوزه و دانشگاه در پایان با اشاره به اهمیت رسالت ها و ماموریت ها در بخش تبلیغ و ترویج مبانی دینی و فرهنگی در گام دوم انقلاب ، اظهار داشت: یکی از دغدغه های مهم رهبری معظم انقلاب (مدظله العالی) نقش ایران اسلامی در تمدن سازی است که باید روحانیون در این حوزه تلاش و مجاهدت داشته باشند.

مردم‌داری علامه«حسن زاده آملی» الگوی همگان باشد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 3 =