کد خبر : 285992
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
-

افزایش تا ۷۰درصدی قیمت کالاهای اساسی در یک سال

افزایش تا ۷۰درصدی قیمت کالاهای اساسی در یک سال

بررسی قیمت کالاهای اساسی نشان داد که قیمت اغلب کالاهای اساسی در شهریورماه امسال نسبت به شهریور سال گذشته افزایش داشته و شکر رکورددار است.

به گزارش عصرقائم، بررسی قیمت برخی کالاهای اساسی و مهم در شهریور ۱۴۰۰ نسبت به شهریور ۱۳۹۹ نشان داد که قیمت کالاهای اساسی مانند انواع برنج پاکستانی، تایلندی، ایرانی، شکر، گوشت گوساله و گوسفند افزایش داشته است.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی باسماتی درجه یک در شهریور ۱۴۰۰نسبت به شهریور ۱۳۹۹ در مجموع ۲۸ و چهار دهم درصد افزایش داشته و از هر کیلو ۲۰۵ هزار و ۱۴۰ ریال به ۲۶۳ هزار و ۳۸۵ ریال رسیده است.
برنج تایلندی نیز در شهریور۱۴۰۰ نسبت به شهریور ۱۳۹۹ در مجموع ۵۵ و ۹ دهم درصد افزایش قیمت داشته و از هر کیلوگرم ۱۰۳ هزار و ۷۸ ریال در شهریور ۱۳۹۹ به ۱۶۰ هزار و ۷۱۱ ریال در شهریور۱۴۰۰ رسیده است.

قیمت هر کیلوگرم برنج طارم اعلا که در شهریور سال گذشته ۲۶۷ هزار و ۷۷۴ ریال بوده در شهریور ۱۴۰۰ با ۶۳ و هفت دهم درصد افزایش به هر کیلوگرم ۴۳۸ هزار و ۴۷۹ ریال رسیده و برنج داخلی هاشمی درجه یک نیز در بازه زمانی یاد شده ۶۳ و یک دهم درصد افزایش قیمت داشته است.

البته در بین انواع کالاهای اساسی، بیشترین افزایش قیمت در شهریور ماه مربوط به شکر است. قیمت شکر سفید با ۷۱ و شش دهم درصد افزایش از هر کیلوگرم ۸۱ هزار و ۸۲۰ ریال در شهریور ۱۳۹۹ به ۱۴۰ هزار و ۴۸۴ ریال در شهریور ۱۴۰۰ رسیده است. این افزایش قیمت شکر در حالی است که کشور در تولید این محصول به مرز خودکفایی رسیده است.
البته مشاهدات میدانی نشان داد که قیمت شکر نیز در بسته‌های ۹۰۰ گرمی در مغازه‌ها به ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان هم رسیده است. در این رابطه معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اوایل امسال علت افزایش قیمت شکر را رو به اتمام بودن ذخایر شکر وارد شده با ارز دولتی عنوان کرد و گفت که با توجه به اینکه شکر در حال حاضر با ارز نیمایی وارد می‌شود دیگر مشمول نرخ‌گذاری تثبیتی نیست.

قیمت مرغ و گوشت
بر اساس این گزارش، قیمت گوشت گوساله در شهریور ماه ۱۴۰۰ نسبت به شهریور سال گذشته
۶۳ و هفت دهم درصد و قیمت گوشت گوسفندی نیز ۳۸ و سه دهم درصد و گوشت مرغ تازه ۵۸ و یک دهم درصد افزایش داشته است.

قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه در شهریورماه سال گذشته ۱۷۳ هزار و ۱۲ ریال بوده که در شهریورماه امسال به ۲۷۳ هزار و ۴۸۷ ریال رسیده است.
البته گزارش‌های میدانی از بازار در اواخر مهر ماه حاکی از ورود قیمت مرغ به کانال ۳۰ تا ۳۲ هزار تومانی بود که نسبت به ماه‌های قبل کاهش یافته است. نرخ مصوب مرغ در فروردین امسال درب مرغداری ۱۷ هزار و ۱۰۰ و برای مصرف‌کننده ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد، اما گزارش‌های غیر رسمی از افزایش این دو قیمت مصوب به حدود ۱۹ و ۳۱ هزار تومان خبر می‌دهد.

تولیدکنندگان بارها تاکید دارند که با وجود افزایش هزینه‌های تولید و افزایش قیمت تمام شده، مرغ‌های خود را براساس سازوکار تعیین شده با قیمت مصوب ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان تحویل کشتارگاه‌ها می‌دهند و اینکه از کشتارگاه تا عرضه در بازار چه اتفاقی می‌افتد که قیمت‌ها چنین جهشی پیدا می‌کند باید توسط دستگاه‌های نظارتی مربوطه رصد و رسیدگی شود.

در چنین شرایطی وزارت صنعت، معدن و تجارت که مسئولیت نظارت بر بازار را بر عهده‌دارد، از زمان تشکیل قرارگاه ساماندهی مرغ (!) در اوایل امسال، می‌گویند قرارگاه ساماندهی مرغ مسئول تامین و توزیع این کالاست؛ بنابراین این وزارتخانه مسئولیتی در این رابطه ندارد که بخواهد اظهار نظر کند. این در حالی است که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و تعطیلی رستوران‌ها و تالارها، مصرف گوشت و مرغ تا ۴۰ درصد کاهش یافته و میزان تولید از مصرف بیشتر شده یا مساوی است. البته بررسی قیمت اقلام اساسی طی یک ماه نیز نشان داد که قیمت برنج هاشمی در شهریور امسال نسبت به ماه قبلش ۱۴ و چهار دهم و گوشت مرغ ۲۱ و یک دهم درصد افزایش یافته است.

فساد هزاران تن کالای اساسی!
گرانی کالاهای اساسی و دارویی در حالی به مردم تحمیل شده که مهرداد جمال ارونقی؛ معاون فنی گمرک از معطل ماندن حدود هفت میلیون سرم انسانی، ۲۵۰ تن سرم بیماران دیالیزی و شیرخشک در گمرک شهریار خبر داد.
وی افزود: علی‌رغم هشدارهای مکررِ اعلام شده توسط این معاونت درخصوص فساد کالاهای اساسی در بنادر شمالی و جنوبی کشور طی سال گذشته و امسال، متأسفانه توجه جدی به این هشدارها صورت نپذیرفت و این امر باعث فساد هزاران تن کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی در برخی از بنادر کشور شده است که گزارش بازدید رئیس‌ محترم قوۀ قضائیه از بنادر و انبارهای عمومی استان خوزستان، مهر تأییدی بر مکاتبات و هشدارهای اعلامی از سوی گمرک بود.

افزایش تا 70درصدی قیمت کالاهای اساسی در یک سال

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − شانزده =