کد خبر : 285943
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
-

آخرین وضعیت آب‌شیرین‌کن‌ها در ایران

آخرین وضعیت آب‌شیرین‌کن‌ها در ایران

مدیرکل دفتر تجهیز منابع مالی و توسعه مشارکت آب و فاضلاب کشور گفت: در حال حاضر ۹۱ پروژه نمک زدایی و ارتقای کیفی با ظرفیت حدود ۵۶۳ هزار ۶۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز داریم که از این تعداد ۷۶ پروژه با ظرفیت ۴۰۷ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در حال بهره برداری و ۱۵ پروژه با ظرفیت ۱۵۶ هزار و ۶۰۰ مترمکعب در شبانه روز در حال ساخت است.

به گزارش عصرقائم، فریبا گلریزان در گفت‌وگو ، درباره آخرین وضعیت آب‌شیرین‌کن‌ها در کشور، اظهار کرد: وزارت نیرو در نظر دارد بر اساس برنامه ششم توسعه و سیاست‌های دولت تا افق ۱۴۰۴ میزان ۴۰۰ هزار متر مکعب دیگر را به ظرفیت تاسیسات در حال بهره‌برداری اضافه کند تا مجموع ظرفیت در حال بهره‌برداری را تا سال ۱۴۰۴ به ۸۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز برای مصارف شرب افزایش دهد.

وی با بیان اینکه تمام آب‌شیرین‌کن‌ها با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث می شود اما از یک ردیف خرید تضمینی آب و پساب بهره‌مند هستند، گفت: این ردیف بودجه از سال ۱۳۹۱ با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور ایجاد شد و از این محل، آب تولیدی سرمایه‌گذار را به صورت تضمینی خریداری می کنیم.

مدیرکل دفتر تجهیز منابع مالی و توسعه مشارکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه غیر از این مساله، طرح های بزرگ انتقال آب نیز داریم که در درجه اول برای تامین آب صنعت استفاده می شود ولی در جایی که نیاز شرب وجود داشته باشد و در کنار خط صنعت باشد، از این ظرفیت استفاده کرده‌ و در آینده هم استفاده خواهیم کرد، اظهار کرد: مهم‌ترین خط در حال حاضر، طرح خط انتقال خلیج فارس به صنایع معدنی است که قرار است بخشی از آب صنایع جنوب شرق کشور و بخشی از آب شرب استان های هرمزگان کرمان و یزد را تامین کند.

به گفته گلریزان این طرح در سال ۱۳۹۲ عملیاتی شد و زیرساخت‌های مورد نیاز آن برای دریا و خشکی برای ظرفیت یک میلیون متر مکعب در روز توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. تخصیص اولیه وزارت نیرو برای این طرح ٣٥٠ میلیون مترمکعب در سال بوده که تاکنون نیز حدود ۴۰۰ هزار متر مکعب آن در دو ماژول شیرین‌سازی به بهره برداری رسیده است.

وی اظهار کرد: از این طرح، برای بندرعباس و شهرهای اطراف ۴۰ هزار متر مکعب آب را خریداری می‌کنیم و قرار است در همین مسیر شهرهای دیگر نیز بهره‌مند شوند. همچنین طرح تامین آب شرب و صنعت نوار شرقی در دستور کار است که تامین نیاز آب شرب سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب در سال پیش بینی شده است.

مدیرکل دفتر تجهیز منابع مالی و توسعه مشارکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه هزینه تولید آب سرمایه گذاران بخش خصوصی از محل ردیف خرید تضمینی آب و پساب دولت پرداخت می شود، اظهار کرد: تاکنون سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، اعتبارات را طبق تخصیص پرداخت کرده است و ۶۰ درصد از اعتبارات طی هفت مرحله به میزان ۱۰۷۴ میلیارد تومان واریز شده که برای ١٣٠ پروژه سرمایه گذاری بخش خصوصی هزینه شده است.

به گفته گلریزان غیر از این، سازمان هدفمندی مبلغ ۳۸۰ میلیارد تومان را از اسناد خزانه با سررسید یک سال برای پرداخت بدهی‌های سال ۱۳۹۹ پرداخت کرده است که اگر سیر تخصیص و توزیع اعتبارات به همین صورت پیش برود، مشکلی جهت تولید آب و پرداخت به سرمایه گذاران نخواهیم داشت.

آخرین وضعیت آب‌شیرین‌کن‌ها در ایران
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 + یک =