کد خبر : 285489
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
-

ایران، پرچمدار وحدت اسلامی بین مسلمین است

ایران، پرچمدار وحدت اسلامی بین مسلمین است

مولانا مفتی محمد مکرم، امام جمعه مسجد فتح پوری دهلی در مراسم تجلیل از پژوهشگران قرآنی هند گفت: ایران، پرچمدار وحدت اسلامی بین مسلمین است.

به گزارش عصرقائم، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با هفته وحدت و سالروز ولادت پیامبر اسلام(ص) و ششمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام جعفر صادق(ع)، مراسم تجلیل از پنج پژوهشگر برجسته قرآنی هند از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی برگزار شد.

محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی کشورمان در سخنانی، با اشاره به اهمیت تدبر و تعقل در آیات قرآنی و نقش پژوهشگران و مفسران قرآنی در تسهیل فهم هرچه بیشتر معارف قرآنی برای مردم خاطر نشان کرد: به دلیل مشترکات فرهنگی و تاریخی و رویکرد مفسران و پژوهشگران قرآنی هند و ایران به معناگرایی، عقلگرایی و علم گرایی در فهم و تفسیر و تببین آیات قرآنی، دادوستدها و تأثیرگذاری متقابل و طی قرون گذشته در این حوزه بین ایران و هند فراهم شده است.

وی با اشاره به جایگاه هند در سیر اندیشه و تفکر اسلامی و قرآنی دو قرن معاصر گفت: امروزه مجموعه پرسش‌ها و چالش‌های فکری که انسان امروز با آن مواجه است بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت‌های علمی پژوهشی به ویژه تلاش مشترک نخبگان و عالمان مسلمان ایران و هند در پی ریزی همکاری مشترک جهت بهره گیری از قرآن کریم در پاسخ به این پرسش‌ها و حل و فصل چالش‌ها تأکید دارد.

رایزن فرهنگی کشورمان ابراز امیدواری کرد تا مسیر اندیشه ورزی و ژرف کاوی در معارف قرآنی در جامعه اسلامی گسترش یافته و فرصت‌ها و ظرفیت‌های مناسب تری جهت تبادل تجربیات علمی در حوزه قرآن پژوهی بین ایران و هند فراهم شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی پور، نماینده ولی فقیه در هند در سخنانی، تأکید کرد: هیچ پیامی بهتر از پیام وحدت و همبستگی بین مسلمانان نیست و امروز بیش از هر زمانی ما محتاج این عنصر مهم هستیم.

وی افزود: امروز دنیای اسلام از تشدد و تشتت و تکفیر گرایی رنج می‌برد و ایران پرچمدار اتحاد و وحدت بین مسلمانان است.

نماینده ولی فقیه در هند به تشریح فعالیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: ایرانیان از صدر اسلام پرچمدار تفسیر و علوم قرآنی بوده‌اند و صدها کتاب تفسیر توسط مفسران ایرانی چه اهل سنت و شیعه تحریر شده‌اند.

مولانا مفتی محمد مکرم، از شخصیت‌های برجسته دینی مسلمان هند و امام جمعه مسجد فتح پوری دهلی دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به جایگاه برجسته جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام و تلاش‌های آن در توسعه فرهنگ قرآنی و وحدت امت اسلامی گفت: امام خمینی(ره) با نامگذاری ایام ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول به عنوان هفته وحدت، مسئله وحدت بین مسلمین را به عنوان یک ضرورت بنیادین در جهان اسلام مطرح کرد.

وی یادآور شد: ایران رابطه عمیقی با اسلام دارد و همیشه پرچمدار وحدت بین مسلمین و فرق مختلف اسلامی بوده است. اهل سنت در هند در طول تاریخ گذشته با علمای شیعه در این کشور روابط بسیار صمیمی داشتند و در موارد مختلف بیانیه‌های مشترکی را صادر کردیم.

مولانا تصدیق حسین، امام جمعه مسجد باب العلم دهلی نیز در سخنان خود، اذعان کرد: تمسک به سیرت پیغمبر اسلام(ص) می‌تواند ما را به سوی وحدت واقعی سوق دهد و به همین دلیل خداوند متعال در قرآن کریم تأکید می‌کند که سیرت رسول خدا(ص) برای همه اسوه و الگو است.

مولانا اسعد قاسمی، از جامعه اسلامی کوپاگنج از ایالت اتراپردادش برپایی مسابقات قرآنی توسط رایزنی فرهنگی ایران و حضور قاریان برجسته ایرانی در این برنامه‌ها را کمک بزرگی به حافظان و قاریان مسلمان هند در ارتقاء و کیفیت بخشی به دانش خود در حفظ و قرائت قرآن کریم برشمرد.

پس از آن، سعیدیان، از ایران و شمیم اله آبادی، از چهره‌های هنری و تلویزیونی هند به نعت خوانی پیامبر اکرم(ص) پرداختند.

در بخش پایانی مراسم، گزارش کمیته علمی انتخاب پژوهشگران برتر قرائت و پنج تن از قرآن‌پژوهان برتر هند همچون غلام یحیی انجم، رییس پیشین گروه مطالعات اسلامی جامعه همدرد دهلی، خسرو قاسم، استاد گروه مکانیک دانشگاه اسلامی علیگر، شهوار حسین، از علمای شیعه واستاد جامعه سید المدارس در شهر امروهه، سید محمد غیاث الدین مظاهری، خطیب، مؤسس و استاد دارالعلوم راجاپور الله آباد و شمشاد رحمانی، نایب امیر شریعت دارالعلوم دیوبند و عضو مجلس امارات شرعیه بیهار معرفی شدند.

همچنین، جوایز نفرات اول تا سوم رشته‌های قرائت و حفظ بیست و دومین دور از مسابقات سراسری قرآن کریم نیز اهداء شد.

ایران، پرچمدار وحدت اسلامی بین مسلمین است
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

10 − هفت =