کد خبر : 285243
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
-

کنفرانس بین المللی «تشیع،فرهنگ و زندگی» برگزار می‌شود

کنفرانس بین المللی «تشیع،فرهنگ و زندگی» برگزار می‌شود

احمدعلی مهری،رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دیداربا گیورگی سانیکیدزه رییس انستیتو شرقشناسی گرجستان( ایرانشناس و اسلام شناس برجسته گرجی) اعلام کرد:کنفرانس بین‌المللی «تشیع ،فرهنگ و زندگی»با مشارکت دانشگاه بیرمنگام انگلیس، انستیتو شرقشناسی گرجستان و رایزنی فرهنگی ایران درگرجستان برگزار می شود.

به گزارش عصرقائم، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ،در این دیدار سانیکدزه درسخنانی اظهار داشت: استیتو شرقشناسی در طی سالیان گذشته همکاری بسیار نزدیکی با رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در گرجستان داشته و پشتیبانی های خوبی در این زمینه انجام شده که منجر به برگزاری کنفرانس، همایش ،چاپ کتاب،انجام پژوهش و…در حوزهای ایرانشناسی و اسلام شناسی گردیده است که امیدواریم این همکاری کماکان ادامه داشته باشد.

رییس انستیتو شرقشناسی گرجستان درادامه سخنان خود گفت: حوزه ایرانشناسی شامل زبان فارسی،تاریخ ، مردم شناسی در این انستیتو بسیار فعال و قوی است و ایرانشناسان برجسته‌ای همچون مرحوم جمشید گیوناشویلی در اینجا دارای مسئولیت بوده‌اند و فعالیتهای برجسته‌ای نیز در این حوزه داشته‌اند.

سانیکدزه در ادامه گفت: به دلیل تجربه بسیار خوب انستیتو شرقشناسی گرجستان و موقعیت این کشور برای انجام همایش‌های بین‌المللی و بنا به پیشنهاد دانشگاه بیرمنگام انگلیس، در نظر داریم کنفرانس بین‌المللی با عنوان«تشیع ،فرهنگ و زندگی» را در اکتبر سال ۲۰۲۲میلادی با مشارکت و همکاری دانشگاه مذکور(کلیه هزینه‌ها توسط دانشگاه پرداخت می‌شود) برگزار نماییم.

ایرانشناس و اسلام شناس گرجی گفت: در حال حاضر در حوزه ایرانشناسی نیز دو پروژه با حمایت بنیاد علمی ملی شوتا روستاولی با عناوین ۱- اسناد و مدارک مربوط به گرجستان در آرشیوها و کتابخانه‌های ایران ۲- تاثیر ایرانی بر لباس اشرافان گرجی را در دست تهیه و اقدام داریم که تا پایان سال جاری میلادی به اتمام می‌رسد.

در ادامه این دیدار، احمدعلی مهری اردستانی ،ضمن اعلام آمادگی رایزنی فرهنگی بر ادامه همکاری با استیتو و با توجه به اشترکات فرهنگی دو کشورکه تاکنون فعالیت‌های بسیار خوبی در حوزه اسلام شناسی و ایرانشناسی به صورت پژوهش ،کنفرانس ،چاپ کتاب و.. انجام شده به علاقمندی ایرانشناسان در این حوزها،در خصوص انجام برخی پروژه‌های مشترک نیز صحبت شد که ایشان قول مساعدت و همکاری دادند.

گفتنی است ؛سانیکدزه دارای کتاب و پژوهش‌های بسیاری در خصوص تاریخ روابط ایران و گرجستان، تاریخ ایران،تاریخ اسلام در قفقاز و… هستند. ضمنا این انستیتو با برخی از دانشگاه‌های ایران همچون تهران ،گیلان و پژوهشگاه میراث فرهنگی ارتباط بسیار نزدیکی دارند.

در پایان این دیدار از آرشیو عکس‌های قبرستان دولاب تهران مربوط به گرجیان دفن شده درایران،بازدید بعمل آمد.

کنفرانس بین المللی «تشیع،فرهنگ و زندگی» برگزار می‌شود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده + شش =