کد خبر : 284549
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
-

آغاز تظاهرات در نزدیکی منطقه الخضرا و مسدود شدن ورودی‌های این منطقه در بغداد

آغاز تظاهرات در نزدیکی منطقه الخضرا و مسدود شدن ورودی‌های این منطقه در بغداد

همزمان با آغاز تظاهرات در نزدیکی منطقه سبز بغداد یک منبع عراقی امروز (دوشنبه) از مسدود شدن ورودی‌های منطقه الخضرا (سبز) در بغداد و استقرار گسترده نیروهای امنیتی در این منطقه با توجه به احتمال تظاهرات طرفداران برخی گروه‌های شیعه مخالف نتایج انتخابات پارلمانی خبر داد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، یک منبع امنیتی عراقی امروز اعلام کرد، با توجه به نگرانی‌ها از احتمال حمله طرفداران برخی گروه‌های شیعه که نتایج انتخابات پارلمانی را قبول ندارند، ورودی‌های منطقه الخضرا در بغداد مسدود شده و نیروهای امنیتی در اطراف منطقه مستقر شدند.

پیشتر برخی گروه‌های شیعه بانفوذ عراقی که در انتخابات پارلمانی ۱۰ اکتبر کرسی‌های بسیاری را از دست داده بودند، ضمن اعلام مخالفت خود با نتایج اولیه انتخابات نسبت به احتمال آغاز خشونت در این کشور هشدار دادند.

این افسر پلیس بغداد که ترجیح داد هویتش افشا نشود، اظهار کرد: مسؤولان امنیتی ورودی‌های منطقه الخضرا را بستند و تنها به آنهایی که کارت ورود دارند (ساکنان منطقه و کارمندان موسسه‌های موجود در این منطقه) اجازه عبور می‌دهند.

این منبع امنیتی عراق با اشاره به استقرار نیروهای انتظامی و نیروهای یگان ویژه ارتش در اطراف منطقه الخضرا گفت: این اقدامات بر اساس نگرانی‌هایی که از احتمال یورش برخی مخالفان نتایج انتخابات به منطقه وجود دارند، در پیش گرفته شدند.

پیشتر جمعی از حامیان گروه‌های مسلح و دیگر احزاب شیعه در شبکه‌های اجتماعی برای تجمع و اعتراض امروز در میدان الطابقین در منطقه الجادریه در نزدیکی منطقه الخضرا فراخوان داده بودند.

از سوی دیگر ظهر امروز تظاهرات مردمی در نزدیکی منطقه الخضرا در اعتراض به دستکاری در نتایج انتخابات پارلمانی آغاز شد.

به این شکل که هزاران تظاهرکننده عراقی خود را به ورودی منطقه الخضرا از سمت پل معلق رسانده و در اعتراض به تقلب در انتخابات و دستکاری نتایج آن تظاهرات کردند.

این تظاهرکنندگان قصد دارند یک تحصن مردمی به راه بیندازند که تا زمان پاسخ به خواسته‌هایشان و شمارش دستی نتایج انتخابات ادامه یابد.

همچنین ده‌ها تن از حامیان این احزاب و گروه‌ها روز یکشنبه تظاهرات پراکنده‌ای را در بغداد و سایر استان‌های جنوبی عراق به راه انداخته و مخالفت خود را با نتایج انتخابات اعلام کردند.

چند روزی است که گروه‌های شکست خورده در انتخابات پارلمانی اخیر، طرفداران خود را برای اعتراضات جمع می‌کنند.

برخی گروه‌های شیعه بانفوذ عراقی روز چهارشنبه هشدار دادند که اقدام بر اساس این نتایج صلح داخلی عراق را به خطر می‌اندازد، این هشدار باعث نگرانی‌هایی در مورد احتمال آغاز جنگی داخلی در عراق شد.

ائتلاف الفتح که چتری سیاسی برای گروه‌های مسلح است، از بزرگترین بازندگان انتخابات اخیر است، این ائتلاف در حالی که در انتخابات سال ۲۰۱۸ با کسب ۴۸ کرسی دوم شده بود، در انتخابات اخیر تنها ۱۶ کرسی به دست آورد.

طبق نتایج اولیه، جریان صدر به رهبری مقتدی صدر با کسب ۷۳ کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی اول شد و پس از آن فراکسیون تقدم به رهبری محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان منحل شده با ۳۸ کرسی و فراکسیون دولت قانون به ریاست نوری مالکی، نخست وزری پیشین با ۳۴ کرسی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

پس از اعتراضات گسترده در عراق که از ابتدای اکتبر ۲۰۱۹ آغاز شده و برای یک سال ادامه داشت و به برکناری دولت عادل عبدالمهدی در اواخر همان سال منجر شد، انتخابات پارلمانی عراق یک سال زودتر از تاریخ مقررش برگزار شد.

آغاز تظاهرات در نزدیکی منطقه الخضرا و مسدود شدن ورودی‌های این منطقه در بغداد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده − 11 =