کد خبر : 284463
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
-

چهار نکته مهم برای انتخاب موزاییک مناسب

چهار نکته مهم برای انتخاب موزاییک مناسب

موزاییک یکی از پرکاربردترین کفپوش‌ها برای فضاهای باز است. دمای هوا، رطوبت و تابش آفتاب از مهم‌ترین عوامل فرساینده موزاییک هستند. در انتخاب موزاییک مناسب باید به نکاتی مثل: اقلیم آب و هوایی، کیفیت متریال‌های به کار رفته برای ساخت، قیمت تمام شده و هزینه‌های حمل‌ونقل توجه داشت. تهیه موزاییک از کارخانه‌های تولید کننده معتبر این صنعت بهترین راه برای اطمینان از کیفیت برای خرید این محصول است.

به گزارش عصرقائم، بنابر اعلام بوریا شاپ، کفپوش‌های موزاییکی بیشتر برای پوشاندن کف حیاط و فضاهای باز استفاده می‌شوند. با توجه به این‌که این نوع کفپوش در بعضی مناطق در تماس مستقیم با نور خورشید، گرما و آلودگی محیطی در بعضی مناطق دیگر در معرض رطوبت، بارندگی و سرما قرار دارد، باید در انتخاب موزاییک مناسب با دقت عمل کرد.

چهار نکته برای انتخاب موزاییک مناسب

۱٫نقش شرایط آب و هوایی در انتخاب موزاییک مناسب

در کشور ایران عمدتا دو نوع اقلیم آب و هوایی وجود دارد:

  اقلیم سرد و مرطوب

این اقلیم‌ها در بعضی فصول،  یخ زدگی آب و دمای زیر صفر را تجربه می‌کنند، بنابراین موزاییک باید در برابر دمای بسیار پایین مقاومت لازم را داشته باشد. در مناطقی که آب و هوای سرد و مرطوب دارند، موزاییک پلیمری متریال مناسبی خواهد بود. در ساخت این نوع موزاییک از موادی مثل: ماسه، سیمان، سنگ معدنی، رزین و الیاف استفاده می‌شود. در اقلیم سرد و مرطوب، نم و رطوبت به بافت داخلی موزاییک نفوذ پیدا می‌کند و این رطوبت در برودت هوا با ایجاد یخ زدگی موجب ترک خوردگی و فرسایش موزاییک خواهد شد، برای جلوگیری از فرسایش موزاییک‌های پلیمری، در متریال سازنده آن‌ها از رزین استفاده می‌شود. رزین یک عایق بسیار مقاوم برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل بافت موزاییک است.

موزاییک پلیمری

اقلیم گرم و خشک

در این نوع اقلیم آب و هوایی موزاییک بیش‌تر در معرض نور مستقیم خورشید و درجه بالای دما قرار دارد. موزاییک یکی از متریال‌های ساختمانی مقاوم نسبت به درجه حرارت و آفتاب است. در این مناطق بیشتر از موزاییک‌های استفاده می‌شود که سطح صاف دارند. در شهرهای واقع در حاشیه کویر، استان‌های گرمسیر مثل خوزستان  و استان‌های نزدیک به خلیج فارس و دریای عمان، در بعضی از فصول سال با پدیده شن‌های روان و گرد غبار روبرو هستیم. سطح صاف این موزاییک‌ها به سهولت نظافت آن‌ها کمک می‌کند.

موزاییک سنگ لاشه‌ای و موزاییک سنگ درشت

۲٫ توجه به کیفیت در انتخاب موزاییک مناسب

متاسفانه از روی ظاهر موزاییک نمی‌توان به درستی در مورد کیفیت موزاییک قضاوت کرد. بنابراین برای تهیه موزاییک با کیفیت، بهترین راه مراجعه به تولید کننده‌های معتبر در این صنعت است. کارخانه‌های تولید کننده موزاییک در شهرهای زیادی از ایران وجود دارند، اما شهرهایی مثل اصفهان، تهران، مشهد و یزد تولید کننده اصلی این نوع محصولات در ایران هستند و محصولاتی که در این شهرها تولید می‌شود، از کیفیت و تنوع بالاتری برخوردار هستند.

یک دیدگاه در مورد کیفیت موزاییک وجود دارد و آن هم این است که هر چه قدر ضخامت موزاییک بیشتر باشد کیفیت و دوام بهتری دارد. هرچند ضخیم بودن موزاییک درکیفیت و دوام آن بی‌تاثیر نیست ولی ضخامت دلیل اصلی با کیفیت بودن نیست. کیفیت موزاییک تا حد زیادی بستگی به مقدار سیمان به کار رفته برای ساخت آن دارد. اگر از سیمان به اندازه‌ای استاندارد استفاده شود، موزاییک باکیفیت‌تری خواهیم داشت .

در صورتی که امکان بررسی و مشاهده موزاییک قبل از اقدام به خرید میسر بود، به گوشه و لبه‌های آن دقت کنید. موزاییک‌های کیفیت پایین در جابجایی‌هایی که در زمان تولید دارند، بیش‌ترین آسیب را در قسمت لبه‌ها می‌بینند.

۳٫ قیمت مناسب

قیمت مناسب متریال‌های ساختمانی یکی از فاکتورهای مهم برای معماران محسوب می‌شود و هزینه‌های نهایی ساختمان را کاهش می‌دهد. سازندگان و مصرف‌کنندگان همواره به دنبال بهترین کیفیت با مناسب‌ترین قیمت هستند.

قیمت موزاییک به‌ عوامل متعددی بستگی دارد:

نوع دستگاه: موزاییک‌های که با دستگاه پرس اتوماتیک ساخته و تولید می‌شوند نسبت به موزاییک‌های که با دستگاه پرس دستی تولید می‌شوند، قیمت گران‌تری دارند.

نوع سنگ: نوع متریال استفاده شده برای تولید موزاییک، در قیمت تمام شده آن تاثیر به‌سزایی دارد. برای مثال سنگ مرمر، نسبت سنگ‌های دیگر قیمت بالاتری دارد. فاکتور دیگر نمره سنگ است. اندازه قطر سنگ‌های که در موزاییک به کار برده می‌شوند بین ۵/۰ تا ۸ میلیمتر متغیر می‌باشد و بعد از آن تکه سنگ های پلاکی، هر چه قدر نمره سنگ بزرگتر باشد، قیمت موزاییک تولید شده با آن گران‌تر است.

۴٫هزینه‌های حمل و نقل

از آن‌جایی که رشد ۲ تا ۳ برابری هزینه‌های حمل ونقل در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ را به نسبت سال ۱۳۸۸ شاهد بودیم، هزینه حمل مناسب، نکته مهم دیگر در انتخاب موزاییک مناسب برای خرید می باشد. موزاییک محصولی سنگین وزن می‌باشد. معمولا یک متر مربع موزاییک وزنی در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم دارد. و با ضخامتی در حدود ۲۰ تا ۴۰ میلیمتر تولید می‌شود. موزاییک‌هایی که با دستگاه پرس دستی تولید می‌شوند، ضخامتی در حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیمتر و موزاییک‌هایی که با دستگاه پرس اتوماتیک تولید می‌شوند، ضخامتی در حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیمتر دارند. از طرفی دیگر به مقدار مسافت بین محل تولید و محل اجرای موزاییک باید توجه داشت تا از لحاظ هزینه حمل‌ونقل برای خریدار مقرون به‌صرفه باشد. موزاییک‌های پلیمری و موزاییک‌هایی تک لایه، به دلیل این که با ضخامت‌های کمتر از ۲۰ میلیمتر تولید می‌شوند، موزاییک‌هایی مناسب برای حمل و نقل در مسافت‌های زیاد به حساب می‌آیند. کما این‌که در حوزه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس شاهد استقبال خوبی از این موزاییک‌ها هستیم، زیرا این محصولات هم از لحاظ حجم و هم از لحاظ وزن برای صادرات توجیه اقتصادی دارند.

 چهار نکته مهم برای انتخاب موزاییک مناسب

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 + 9 =