کد خبر : 284450
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
-

حمله شورای نظامی میانمار به تصمیم اخیر آ.سه.آن

حمله شورای نظامی میانمار به تصمیم اخیر آ.سه.آن

شورای نظامی حاکم بر میانمار با محکوم کردن تصمیم بی‌سابقه مجمع کشورهای جنوب‌شرق آسیا (آ.سه.آن) برای حذف «مین آنگ هلاینگ»، رئیس این شورای نظامی از اجلاس منطقه‌ای آتی این سازمان تصریح کرد، این اقدام به میزان زیادی بر اتحاد در این بلوک ۱۰ عضوی تاثیر می‌گذرد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از پایگاه اس.سی.ام.پی، تحلیلگران این اقدام آ.سه.آن در برخورد با میانمار از بابت کوتاهی در اجرای یک نقشه‌ راه صلح مربوط به دوره بعد از کودتا را تحسین کرده‌اند اما دولت نظامی میانمار می‌گوید این تصمیم “بدون اتفاق نظر” و بر خلاف اهداف آ.سه.آن و منشور و اصول این بلوک گرفته شده است.

وزارت امور خارجه دولت نظامی میانمار در بیانیه‌ای در فیسبوک نوشت: در مقطع بروز رقابت راهبردی در منطقه، نادیده گرفتن سنت‌های خوب آ.سه.آن در تقویت اتحاد در عین تنوع و حل اختلافات از طریق رایزنی‌ها و اتفاق‌نظر تاثیر زیادی بر اتحاد و مرکزیت آ.سه.آن می‌گذارد.

پیشتر زاو مین تون، سخنگوی شورای نظامی حاکم بر میانمار به شبکه خبری بی.بی.سی برمه گفته بود، آمریکا و نمایندگان اتحادیه اروپا دیگر رهبران اتحادیه آ.سه.آن را برای کنار گذاشتن مین آنگ هلاینگ، رئیس شورای نظامی میانمار از اجلاس این اتحادیه که قرار است در تاریخ ۲۶-۲۸ اکتبر برگزار شود تحت فشار گذاشته بودند.

او بیان داشت: پیشتر ما شنیدیم که فرستاده‌های برخی کشورها با مقام‌های امور خارجه آمریکا ملاقات کردند و اتحادیه اروپا آنها را تحت فشار قرار داد.

تصمیم اخیر آ.سه.آن روز جمعه و از سوی ۹ تن از ۱۰ وزیر خارجه این اتحادیه اتخاذ شد. برونئی که هم‌اکنون رئیس آ.سه.آن است، روز شنبه در بیانیه‌ای اظهار کرد در نشست اضطراری روز جمعه وزرای خارجه اعضای آ.سه.آن نتیجه‌گیری شد که “یک نماینده غیرسیاسی” میانمار به اجلاس ۲۶-۲۸ اکتبر این بلوک دعوت شود.

این بیانیه مستقیما نام مین آنگ هلاینگ یا نماینده غیرسیاسی‌ای که قرار است به جای او دعوت شود را ذکر نکرده و به “ملاحظات” از بابت تصمیم نماینده شورای نظامی حاکم بر میانمار اشاره کرد.

در این بیانیه عنوان شد که برخی کشورهای آ.سه.آن پذیرای پیشنهادهای دولت در سایه و مخالف شورای نظامی میانمار موسوم به دولت وحدت ملی میانمار برای شرکت در این اجلاس را دریافت کردند.

مذاکرات مجازی برنامه‌ریزی شده برای سه روز قرار است از جمله با مذاکرات درون سازمانی آ.سه.آن و نشست بین رهبران کشورهای عضو این بلوک و سران دولت‌های قدرت‌های بزرگ در چارچوب “اجلاس شرق آسیا” انجام شود.

در بیانیه مذکور آمده است، تصمیم روز جمعه برای دعوت از یک نماینده غیرسیاسی میانمار به دلیل وجود “ادعاهای رقیب” برای شرکت در این اجلاس و با هدف “فضا دادن به میانمار برای بازیابی امور داخلی خود و بازگشتش به وضعیت عادی اتخاذ شد.”

در هفته‌های اخیر بعد از اعلام “جنگ دفاعی” دولت وحدت ملی میانمار علیه نیروهای مین آنگ هلاینگ، خشونت‌ها در این کشور بالا گرفته است. این “جنگ دفاعی” با استناد به کوتاهی جامعه بین‌المللی در تلاش برای تسلیم کردن رئیس شورای نظامی حاکم بر میانمار اعلام شد.

آ.سه.آن به عنوان یک سازمان ایجاد شده در سال ۱۹۶۷، مدت‌هاست از بابت داشتن سیاست عدم مداخله در امور داخلی کشورهای عضو مورد انتقاد قرار گرفته است.

حمله شورای نظامی میانمار به تصمیم اخیر آ.سه.آن
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × پنج =