کد خبر : 284244
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
-

جزئیات عملیات ترور آیت‌الله اشرفی اصفهانی

جزئیات عملیات ترور آیت‌الله اشرفی اصفهانی

چهارمین شهید محراب آیت‌الله اشرفی اصفهانی پس از چند سوء قصد نافرجام توسط منافقین، سرانجام در تاریخ ۱۳۶۱/۷/۲۳ در محراب نماز جمعه کرمانشاه غرق در خون شد.

به گزارش عصرقائم، پایگاه «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» در ادامه نوشت: منافقین برای سومین بار، نقشه ترور آیت‌الله اشرفی را به شیوه دیگری کشیدند. این، یک روش انتحاری بود که طرح آن جز از مغزهای شست‌وشو داده شده در خانه‌های تیمی بر نمی‌آمد.

علی‌اکبر رحمانی استاندار اسبق کرمانشاه در خصوص نحوه ترور آیت‌الله اشرفی می‌گوید: «من کنار ایشان در سمت راست نشسته بودم. آقای رستگاری از منبر پایین آمدند که سمت چپ بودند. حاج آقای اشرفی اصفهانی، بنده و حاج آقا محمد فرزند ایشان به احترام آقای رستگاری که از منبر پایین آمده بودند بلند شدیم و من یک دفعه دیدم که جوانی به سمت آقای اشرفی آمد. من چون پشتم بلندگو قرار داشت به اندازه ۳۰ سانتی متر از ایشان جلوتر بودم. بلند شدم و این جوان منافق را بغل و از آقای اشرفی جدا کردم. این بمب در بغل من عمل کرد ولی آنها روی نارنجک، شیاری قرار داده بودند که نارنجک رو به جلو عمل کرد. من و آن بنده شیطان پرت شدیم به عقب. شهید اشرفی اصفهانی هم بین آن فرد و دیوار قرار گرفته بودند که پشتشان با دیوار برخورد کرد و به حالت سجده روی زمین آمدند.

من احساس کردم که ممکن است این منافق بمب دیگری همراه داشته باشد و بخواهد از جمعیت نمازگزار انتقام بگیرد. پس او را کشیدم به سمت محراب و شهید اشرفی را هم کشیدم به سمت در خروجی. آستانه ماه محرم بود و من با گوش‌های خود سه بار ذکر «یا حسین» را از آقای اشرفی شنیدم … سه بار «یا حسین» گفتند و همانجا شهید شدند. همگی به کمک هم ایشان را به بیمارستان منتقل کردیم اما فکر می‌کنم همانجا به شهادت رسیدند».

حجت‌الاسلام محمود رستگاری نیز که در آخرین لحظات عمر آیت‌الله اشرفی همراه ایشان بود، در این‌باره چنین نقل می‌کند: «داشتم با شهید صحبت می‌کردم که در این فاصله دیدم جوانی از آن جلو بلند شد و ناگهان ایشان را بغل کرد … وقتی من داشتم به ایشان توضیح می‌دادم که در نبودشان در مراسم چه کرده‌ام آن جوان بلند شد و آقا را بلند کرد و فقط ایشان با همان لهجه اصفهانی گفتند چه می‌خواهی از من؟ و انفجار انجام شد و من با عبا و عمامه ۱۰ متر به آن طرف پرت شدم … بعد جنازه را که دیدم حاج‌آقا پاهایشان قطع شده بود. آن جوان به وسیله لباس زیر چسبان زنانه نارنجک‌ها را به میان‌تنه‌اش بسته بود منتها نارنجکی که به سمت من بود عمل نکرده بود و فقط آن یکی که سمت شهید قرار داشت عمل کرده بود. خودش هم مثل آقای اشرفی پاهایش قطع شده بود و درجا به درک واصل شد.»

بعدها سازمان مجاهدین خلق در چند شماره از نشریه مجاهد از جمله نشریه شماره ۴۰۹ مسئولیت این عملیات تروریستی را بر عهده گرفت. در نشریه شماره ۴۰۹ درباره این عملیات چنین آمده است: «محمد حسین خداکرمی با اقدام به عملیات مقدس انتحاری، آخوند اشرفی اصفهانی را مجازات کرد. رأس ساعت ۱۲:۱۵ ظهر محمدحسین با پریدن از روی نرده‌ها خود را به اشرفی اصفهانی رساند و با شعار درود بر رجوی به سوی او رفت و در حالی که صحنه بر هم ریخته بود ناگهان صدای انفجار بلند شد.»

جزئیات عملیات ترور آیت‌الله اشرفی اصفهانی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 2 =