کد خبر : 284059
تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
-

المرزوقی: قیس سعید را به عنوان رئیس جمهور تونس به رسمیت نمی‌شناسم

المرزوقی: قیس سعید را به عنوان رئیس جمهور تونس به رسمیت نمی‌شناسم

رئیس جمهور اسبق تونس تأکید کرد که وی قیس سعید را به عنوان رئیس جمهور مشروع این کشور به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، المنصف المرزوقی، رئیس جمهور پیشین تونس در بیانیه‌ای در اشاره به دستور صادر شده از سوی قیس سعید، رئیس جمهور تونس برای لغو ویزای دیپلماتیک وی، اعلام کرد: از اقداماتی که “کودتاچی”، امروز یا بعدا علیه من اعلام می‌کند تعجب نمی‌کنم. تورا به خدا آیا خنده دار نیست که مردی مثل من از سوی حامیان مردی که در پایبندی به قانون اساسی عهدشکنی کرده و استعمار را حمایت دانسته و سرمایه گذاران را به عدم سرمایه گذاری در تونس تشویق می‌کند، به خیانت متهم شود؟!

وی گفت: در هر صورت از آنجا که من قیس سعید را به عنوان رئیس جمهور مشروع تونس به رسمیت نمی‌شناسم و از آنجا که دولتی که وی تشکیل داده قانونی و مشروع نیست چون از پارلمان رأی اعتماد نگرفته پس درنتیجه دستوری را که از سوی مقامات غیرقانونی صادر شود اجرا نمی‌کنم.

المرزوقی گفت: تونس شاهد “دیکتاتوری” است که نتیجه شکافی است که شخص دیکتاتور و وطن را بهم می‌آمیزد و ما را به نظام زین العابدین بن علی، دیکتاتور سابق تونس بازمی‌گرداند و مقابله با دیکتاتور را “خیانت بزرگ” می‌دانند.تجربه نشان داده که دیکتاتورها می‌روند همانطور که این دیکتاتور سومی هم می‌رود. به تونسی‌ها می‌گویم که از این لغزش بپاخیزند. ما از این وبای سیاسی نجات عبور خواهیم کرد همانطور که از وبای کرونا عبور کردیم حتی اگر بهای آن سنگین باشد.

در این راستا تد دوتش، رئیس کمیته فرعی امور خاورمیانه و شمال آفریقا و مبارزه با تروریسم در مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه استماع کنگره گفتم دموکراسی تونس بعد از شروع اقدامات قیس سعید به خطر افتاده است. تعدادی از نمایندگان پارلمان هنوز به اتهامات سیاسی در بازداشت هستند و هیچ نشانه‌ای درباره موعد بازگشایی پارلمان و آزادی‌شان وجود ندارد.

گریک استوبی، نماینده جمهوری خواه کنگره گفت: آمریکا کمک‌های اقتصادی و امنیتی زیادی به تونس داده است بدون اینکه نتایج این حمایت را ببیند. رئیس جمهور تونس دوست نیست و از زمان کمپین انتخاباتی‌اش دستورکارهایی علیه آمریکا و اسرائیل را اجرا می‌کند. اکنون زمان بازنگری در کمک‌های آمریکا به تونس رسیده است.

قیس سعید پیش از این به سفیر آمریکا در تونس اعلام کرده بود که از طرح اوضاع تونس در کنگره ناخرسند است.

وی تأکید کرد: روابط با واشنگتن قوی خواهد ماند هرچند که تعدادی از تونسی‌ها برای مخدوش کردن رخدادهای کشور تلاش می‌کنند.

سعید گفت: دیدار با سفیر آمریکا فرصتی برای توضیح مسائلی بود که دشمنان دموکراسی با آن مخالفند.

از سوی دیگر جنبش النهضه تونس اعلام کرد که با نقض ساختارها و مواد قانون اساسی در روند تشکیل دولت جدید مخالف است و این دولت را قبول ندارد.

این جنبش اعلام کرد: فقدان مشروعیت چالش‌ها و موانع مقابل دولت را افزایش خواهد داد.

این جنبش جنبش مردمی و سیاسی و حقوقی در مخالفت با تعلیق قانون اساسی و نهادها را ستود و خواهان استقلال و احترام به دستگاه قضایی شد.

در همین حال سندیکای ملی روزنامه نگاران تونسی پنجشنبه تظاهراتی را علیه تکرار تجاوزات در حق روزنامه نگاران برگزار کرد.

معترضان شعار آزادی مطبوعات خط قرمز است سر دادند و خشم خود را از ادامه تکرار تجاوزات وحشیانه اعلام کردند.

المرزوقی: قیس سعید را به عنوان رئیس جمهور تونس به رسمیت نمی‌شناسم/خشم سعید از کنگره آمریکا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

10 − 9 =