کد خبر : 277855
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
-

تکلیف کابینه امروز روشن می‌شود

تکلیف کابینه امروز روشن می‌شود

پنجمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی امروز در حالی آغاز شد که تنها بررسی ۴ وزیر پیشنهادی باقی مانده است.

به گزارش عصرقائم، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی نوبت صبح امروز (چهارشنبه، ۳ شهریور ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، با حضور ۲۲۲ نفر از نمایندگان آغاز شد.
براین اساس ادامه بررسی برنامه وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در دستور کار نمایندگان قرار دارد.

وزیر پیشنهادی گردشگری و صنایع دستی
سید عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی گردشگری و صنایع دستی صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: حکایت آسیب‌های امروز ما در حوزه مدیریت کشور این است که دنبال پاسخ‌های ساختاری و کلیشه‌ای‌ای به جدی ترین مشکلات کشور می‌رویم و هرچند کارمان را راه می اندازد ولی چون به این روش عادت کرده ایم مردم دیگر این را از ما نمی‌پذیرند و به دنبال کارهای تحولی و بزرگ و برهم زدن پساختارهای پوسیده و کارآمد که مثل بختک بر سر مردم آمده هستند در حالی که دیگر این تفکر تحولی تبدیل به کارهای محدود و نقطه‌ای شده است در حالی که باید سکه رایج در نظام جمهوری اسلامی باشد.
ضرغامی با بیان اینکه وزارتخانه جدیدالتاسیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک وزارتخانه بسیار مهم است  و هرکدام از این بخش‌ها ظرفیت یک وزارتخانه مستقل دارند ولی به جهت هم‌پوشانی باهم قانونگذار آنها را در قالب یک وزارتخانه آورده تا از ظرفیت‌هایشان استفاده شود، گفت: بسیاری از حوزه های مهم و اساسی کشور مرتبط با این وزارتخانه است و شاید دلیل پذیرفتن این مسئولیت غیر از تجربه مدیریتی و فرهنگی آن است که بخش زیادی از این مجموعه‌ها در وزارت ارشاد بود.
وی افزود: میراث فرهنگی و معاونت زیارتی و سیاحتی در وزارت ارشاد بود و من هم در معاونت امور استان ها و امروز مجلس با این حوزه ها آشنایی دارم ولی بسیاری از نهادهای مختلف کشور باید همکاری داشته باشند تا نگاهی ملی و فرابخشی برای دیدگاه بلند دولت ایجاد شود.
ضرغامی اظهار داشت: وزارت میراث‌فرهنگی به دلیل فقدان یک دیدگاه نظری و ایدئولوژیک که باید همه نیروهای فکری و مدیریتی جامعه را همراه و همگرا کند؛ متاسفانه دچار عقب ماندگی شده و مهجور و مغفول مانده است. در حالی که با مقداری تلاش می‌تواند در کنار بسیاری دستاوردهای اقتصادی که به دنبال خواهد داشت به عنوان جدی ترین بستر صدور ارزش‌های اسلامی و انقلابی برای کشور باشد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: نگاه من به اضلاع میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مساوی، متعادل و ترازمند است و هیچکدام بر دیگری ارجحیت ندارد. این سه قسمت مکمل‌ اند، وابسته به هم اند و هم‌افزایی با هم دارند. برنامه‌ام را در ۳۰صفحه تقدیم نمایندگان کرده‌ام که در آن هم وضعیت موجود را بیان و هم نقاط قوت و ضعف و تهدید و قدرت را در آن بعد از جلسات مکرر با جدی‌ترین کارشناسان، اساتید دانشگاه، نخبگان و افراد با تجربه در حوزه وزارت‌خانه و جبهه انقلاب، بیان کرده‌ام.
ضرغامی افزود: چون نمایندگان نکات بسیار خوبی را به لحاظ ملی، استانی، بخشی مطرح کردند ۶۴ محور مهم را استدلال و ۲۸ پیشنهاد جدید و ارزشمند را استخراج کرد، که امروز در اختیار کمیسیون ها قرار می گیرد.
وی ادامه داد: مردم بدانند که بسیاری از درس های جدی کارشناسی در حوزه های تخصصی انجام شده و در صحن علنی با توجه به وقت محدود به ارجاعات، تعلیقات و هماهنگی ها می پردازند بنابراین بحث هایی که نمایندگان مطرح می کنند ممکن است برای مردم اجمال و سربسته باشد.
وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مورد میراث فرهنگی گفت: این حوزه تمدن و هویت ماست آن هم در دوره ای که بی هویتی توسط رسانه های پر نفوذ نوین تبلیغ و ترویج می شود؛ جوان و نوجوان ما باید با این پیشینه تمدنی آشنا شوند.
ضرغامی یادآور شد: میراث فرهنگی چه ملموس و چه ناملموس هردو فوق العاده ارزشمند هستند و در حوزه ملموس ۳۲ هزار اثر تاریخی و فرهنگی و در حوزه ملموس هزار و ۹۰۰ ثبت شده داریم؛ میراث فرهنگی ناملموس به رفتارها، آداب، گویش ها و فرهنگ برمی گردد و ایرانی ها صاحب بهترین فرهنگ ناملموس در سطح جهان هستند و علت آنکه آن طور که شایسته است نتوانستیم در این حوزه توفیقی کسب کنیم این است که وظایفمان را به درستی انجام ندادیم.
وی افزود: آیات قرآنی به ما مسیر میراث فرهنگی را نشان می دهد و در سوره مبارکه حجر که در مورد قوم لوط است وقتی عذاب الهی آمد و این قوم را نابود کرد ما خرابه های قوم لوط را بر سر راه قرار دادیم تا کاروانیان ببینند و مایه عبرت شود بنابراین میراث فرهنگی باید سر راه و در دسترس باشد اما نیست همچنین باید به درستی معرفی شوند اما این بخش مهم کار رسانه ای جدی آن هم توسط رسانه های نوین می خواهد و باید پیام آن ها را منتقل کنیم.
وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: این میراث چندین هزار ساله ما در قبل و بعد از اسلام دارای پیام هستند و اگر کاخ شاهان را مشاهده کنیم هم عبرت دارد و هم به تعبیر رهبر معظم انقلاب وقتی به تخت جمشید می رویم اقتدار ایرانیان را مشاهده می کنیم اما در کشور ما در طول این سال ها این عامل مهم همبستگی و اتحاد ملی تبدیل به جریان دو قطبی شده در حالی که شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران به خوبی هم افزایی این بخش را مطرح می کنند و رهبر معظم انقلاب هم بهترین و دقیق ترین تعبیرها را دارند.
ضرغامی در ادامه به برنامه های خود برای ایجاد جاذبه های تکمیلی و گردشگری خانواده محور اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی را تقویت خواهیم کرد و به آن مسئولیت می دهیم تا با نظارت مناسب این بخش را ساماندهی کند.
وی به توضیح برنامه های خود در حوزه صنایع دستی پرداخت و اظهار کرد: از ۴۶۰ صنعت دستی هنری در سطح جهان ۳۷۰ صنایع دستی هنری را در ایران داریم و علی رغم این ارزش بالا، به دلیل مشکلات بازاریابی ، معرفی و فروش این بخش مغفول مانده است. همچنین در رقابت با کشورهای دیگر به لحاظ قیمت تمام شده و دلالی های صورت گرفته و همچنین فقدان برندسازی مشکل جدی در این حوزه داریم.
وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: عدم کاربردی بودن بخشی از صنایع دستی سبب شده تا بخشی از آنها جنبه تزئینی پیدا کند و با توجه به مشکلات از سبد خرید مردم حذف شود. ما همچنین در حوزه مشاغل خانگی که در این بخش تاثیر بسیاری دارد، مشکلاتی داریم که بخشی از آن مربوط به قانون است، لذا با توجه به قانون فعلی و مکمل این بخش، اصلاحاتی صورت خواهیم داد.
وی ادامه داد: با تامین منابع اولیه ارزان و در دسترس و تسهیل عرضه و تقویت تقاضا، مشکلات این حوزه را برای تقویت و توسعه صنایع دستی در برنامه خود پیش بینی کردیم. صنعت گردشگری، صنعت پیشران با خدمات متنوع و گسترده است و درآمد بسیاری از کشورها از این حوزه تامین می شود. براساس آمار ۱۰٫۴ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی مربوط به حوزه گردشگری است و ۱۰ درصد کل اشتغال جهانی در این بخش است. در واقع از هر ۵ شغل ایجاد شده یکی مربوط به حوزه گردشگری است و میانگین رشد ناخالص جهانی ۳ درصد است و در حوزه گردشگری ۴٫۶ درصد، که متاسفانه این آمار در ایران بسیار متفاوت و با فاصله از آمار جهانی است.
ضرغامی یادآور شد: صادرات نامرئی صفت خوبی برای این حوزه است و ارتباطی با تحریم ندارد، لذا با تقویت این بخش می توان اشتغالزایی و ارزآوری را سرعت بخشید. با بررسی مزیت رقابتی بین کشورهای همسایه به این نتیجه می رسیم که با وجود افزایش بهای دلار در کشور ما گردشگری توسعه نیافته، هر چند در کشورهایی چون امارات، بحرین، قطر، عربستان، رژیم صهیونیستی و اردن درآمدهای بالایی از گردشگری کسب می کنند، اما ما به کشورهایی چون لبنان، کویت و یمن قابل مقایسه هستیم.
این وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه حوزه گردشگری بیش از سایر بخش ها می تواند به افزایش سرمایه گذاری در کشور کمک کند، بیان کرد: حوزه های مختلف گردشگری از جمله گردشگری فرهنگی، طبیعت گردی، روستایی، سلامت، کشاورزی، کسب و کار، خوراک، آموزش، ورزشی، کوهستانی، حلال و مذهبی، ماجراجویانه، شهری و دریایی، امکان تقویت و توسعه در کشور ما را دارد.
وی با اشاره به جلسه ای که اخیراً با نمایندگان استان هرمزگان داشت، گفت: این استان ۱۱۰۰ کیلومتر ساحل دارد، اما گردشگری دریایی ما در این بخش صفر است و بیکاری در این استان به ۳۰ درصد رسیده است. این در حالی است که بخش خصوصی امکانات فراوانی برای توسعه گردشگری در حوزه ساحل برون و درون مرزی دارد.
ضرغامی با بیان اینکه گردشگری حلال و مذهبی یکی از مزیت های نسبی کشور ماست، افزود: هرچند برخی می پندارند که به خاطر محدودیت ها ما مشکلات جذب توریست داریم، اما بسیاری از مردم دنبال گردشگری حلال و مذهبی هستند و این بخش می تواند برای ما درآمدزا باشد.
وزیر پیشنهادی میراث  فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه این حوزه جدی ترین حوزه برای همبستگی ملی، وحدت و انسجام ملی است،‌ تصریح کرد: ما می توانیم با اقصی نقاط کشور ارتباط برقرار کنیم و بخش زیادی از این مزیت در مناطق محروم وجود دارد، اما نگاه به این حوزه باید غیرسیاسی باشد، لذا با نگاه فرهنگی، اقتصادی و ملی با کمک آحاد مردم می توانیم وزارتخانه ای همگرا، تشکیل دهیم. هر نوع نگاه سیاسی و قبیله ای به این بخش آفتی برای گردشگری است.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت
موافقت کمیسیون‌های صنایع و انرژی با برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت
در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه (سوم شهریور) و در جریان بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم گزارش کمیسیون‌های انرژی و صنایع در مورد بررسی برنامه‌ها و اصالت مدرک تحصیلی اوجی وزیر پیشنهادی نفت قرائت شد.
بر این اساس، کمیسیون صنایع و انرژی اصالت مدرک تحصیلی اوجی را تایید و وی را شایسته حضور در وزارت نفت اعلام کردند.

موافقان وزیر پیشنهادی نفت
حسین زاده: «اوجی» از بدنه نفت بوده و هست
حسین حسین زاده عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس صبح امروز (چهارشنبه ۳ شهریورماه) در صحن علنی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: وزرات نفت نه تنها یکی از بزرگترین بنگاه های اقتصاد کشور بلکه قرارگاه جنگی کشور است.
وی افزود: وزارت نفت، وزارت اقتصاد، اشتغال و حتی وزارت فرهنگ ما هم هست و اکنون ۱۱۳ سال از عمر آن و وابستگی ما به نفت می گذرد  و باید فرمانده این قرارگاه فردی توانمند، متخصص، جهادی و انقلابی باشد.
نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس با تاکید بر اینکه من فرزند نفت هستم و آقای اوجی (وزیر پیشنهادی نفت) را دو دهه است که می شناسم، تصریح کرد: روند رشد مهندس اوجی در نفت از پایین به بالا بوده است و شخصی از بدنه نفت بوده و هست.
بابایی کارنامی: «اوجی» توانمندی فروش نفت را دارد
علی بابایی‌کارنامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۳ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت، گفت: وزیر پیشنهادی نفت برنامه‌ها و استراتژی‌های مهم و اساسی برای حل معضلات بخش نفت و انرژی دارد.
وی بیان کرد: یکی از چالش‌های اصلی وزارت نفت مربوط به وضعیت کارکنان این وزارتخانه است و ما شاهد بی‌عدالتی در ساختار سازمانی این وزارتخانه هستیم که جزو برنامه‌های جواد اوجی، ساماندهی وضعیت نیروی انسانی وزارت نفت است.
نماینده مردم ساری در مجلس با تأکید بر اینکه جلوگیری از خام‌فروشی مسئله‌ای حائز اهمیت است، تصریح کرد: همچنین خنثی‌سازی تحریم و فروش نفت مسئله‌ای بسیار مهم است چرا که تمام بودجه سنواتی ما متکی به نفت است و حتماً باید به عنوان وزیر نفت انتخاب شود که توانمندی و هوشمندی زیادی در عرصه تجارت خارجی جهت فروش نفت داشته باشد و به زیرساخت‌های وزارت نفت توجه کند که وزیر پیشنهادی نفت این ویژگی را دارد.
بابایی کارنامی اظهار داشت: همچنین توجه به میادین مشترک نفت و گاز یکی از اولویت‌های مهم است که باید مورد توجه وزارت نفت قرار گیرد، البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که اگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نبود، معلوم نبود که فازهای پارس جنوبی چه سرنوشتی پیدا می‌کردند و باید از نیروهای سپاه پاسداران در همین جا تقدیر و تشکر کنم.
وی با بیان اینکه توسعه صنایع پایین‌دستی نفت هم موضوعی مهم است، گفت: صادرات گاز و توجه به دیپلماسی انرژی هم باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و متأسفانه در دولت قبلی شاهد بودیم که روابط کشورمان با کشورهای اوپک خوب نبود و ما منفعل بودیم و اوجی می‌تواند با توانمندی‌های خود، وضعیت کشور در این زمینه و ارتباط با کشورهای عضو اوپک را بهبود بخشد.
نماینده مردم ساری در مجلس تأکید کرد: اوجی از بدنه وزارت نفت و دارای تخصص و تجارب کاری مرتبط است. همچنین باید به این مسئله توجه شود که وزرای معرفی شده به مجلس از فیلترهای مختلف و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی عبور کرده‌اند و ما به سند متقن و محکمی نرسیدیم که اوجی فردی لایق برای تصدی وزارتخانه نفت نیست و باید بگوییم که وی فردی سالم است و برنامه‌هایی هم برای مبارزه با فساد دارد.

حبیب زاده: «اوجی» توان صادرات نفت را دارد
انور حبیب‌زاده در جلسه علنی امروز(چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: جواد اوجی فردی توانمند بوده و از شجاعت و بصیرت و آگاهی فوق العاده‌ای برخوردار است.
وی افزود: وزیر پیشنهادی نفت از بدنه صنعت نفت است و با مشکلات وزارت نفت آشنا است و توانایی رفع این مشکلات را دارد.
نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر پیشنهادی نفت تجارب خوبی در بخش نفت و انرژی دارد و این تجارب می‌تواند در عملکرد مثبت و رو به جلوی این وزارتخانه در سال‌های آینده تأثیرگذار باشد.
حبیب‌زاده گفت: بیش از ۹۷ درصد انرژی مورد نیاز داخلی کشور از نفت و گاز تأمین می‌شود و درآمد حاصل از فروش نفت هم تأثیر زیادی در اقتصاد کشور دارد.
وی افزود: بر این اساس ما باید فردی را برای تصدی وزارت نفت انتخاب کنیم که توانایی صادرات نفت را داشته باشد و همچنین به خوبی از مشکلات و دغدغه‌های موجود در این وزارتخانه اطلاع داشته باشد که اوجی این ویژگی را دارد.
مخالفان وزیر پیشنهادی نفت
عسگری: رسالت مجلس توجیه و تضعیف عملکرددولت نیست بلکه تعامل برای تکامل است
مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس امروز (چهارشنبه ۳ شهریورماه) در صحن علنی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت، اظهار داشت: انتخاب وزرا با رئیس جمهور و اعتماد به آنها با مجلس است؛ محصولات آنچه که ما امروز می‌کاریم یا می‌گماریم مردم در ۴ سال آینده برداشت خواهند کرد بنابراین این نشان از اهمیت سنگینی است که امروز بر دوش ما است.
وی افزود: رسالت امروز مجلس مردمی نه توجیه تصمیمات دولت و نه تضعیف عملکرد آن است بلکه تعامل برای تکامل است.

نادران: اوجی درباره اموالش خلاف واقع سخن گفته است
الیاس نادران نماینده مردم تهران در مخالفت با این گزینه پیشنهادی، طی سخنانی اظهار داشت: آنچه که برای ما در این سال‌های اخیر بیش از همه اهمیت پیدا کرده است، این است که مردم به یک جریان انقلابی پاکدستی اعتماد کردند و از مجلس، دولت و شوراها انتظار دارند که جریانات اداره کشور بر این مدار حرکت کنند.
وی افزود: به همین دلیل دوستان اگر ملاحظه فرموده باشند بنده در مخالفت و موافقت‌ها بیش از آنکه به کارآمدی افراد نگاه کنم -که طبیعتاً اینها در کمیته‌های تخصصی دولت بررسی شده است- به سلامت افراد و پاکدستی آنها حساسیت نشان داده‌ام.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مجالس گذشته بحث جدی بین ما و دوستان ما وجود داشت که این حیف و میل، حیفش بدتر است یا میلش؟ تا میل نباشد حیف نیز اتفاق نخواهد افتاد.
نادران تصریح کرد: امروز در کشور «نفوذ» از پنجره فساد به کشور وارد شده است؛ اگر امروز فخری زاده‌های ما را می‌زنند به دلیل فساد در نقطه‌هایی است که باید روی آن رصد کرد هیچ تعارفی هم نکنیم.
وی در همین راستا بیان کرد: من دو جلسه با آقای خطیب داشتم که به ایشان عرض کردم آنچه که دوستان ما درباره ۸۸ و قم می‌گویند به کنار؛ با آنچه درباره فساد در وزارت شکل گرفته چه خواهیم کرد؟ هیچ تعارفی هم با هم نداریم ما مدیران پاکدست می‌خواهیم.
این نماینده مجلس یازدهم در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه نهادهای اطلاعاتی و امنیتی باید سلامت ترین افراد باشند، عنوان کرد: به دیگر عزیزان و وزرا هم همین را گفتم، بنده با جناب آقای اوجی جلسه گذاشتم و به ایشان هم عرض کردم که قصد من راستی آزمایی است نه اقرار به چیزی.
نادران ادامه داد: بنده چند نکته را به ایشان (وزیر پیشنهادی نفت) گفتم برای اینکه بدانند من چه می‌دانم اما متاسفانه ایشان نگرفتند. به ایشان گفتم لیست اموال شما در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است، دیدید؟ که گفت خیر ندیدم! به او گفتم چه دارید؟ گفت شما چه می‌دانید؟ گفتم من می‌پرسم شما چرا می‌گویید؟ گفت سه آپارتمان در هروی که یکی آپارتمان همسرم است از ارث پدر ایشان بوده و یکی هم برای پسرم است. گفتم من از مراجع ذیصلاح استعلام گرفتم و ۹ مورد از اموال ایشان را در دو برگه کاغذ استعلام گرفتم. کسی که به این صراحت خلاف واقع می گوید در جاهای دیگر هم همین گونه خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: بنده درباره قضیه یک قضیه از ایشان پرسیدم که اگر فرصت شد بعداً درباره آن حرف می‌زنم؛ ایشان به من گفت آقای رستم قاسمی و شخص دیگری کاری کردند و فرد شاکی برای اینکه بخواهد علیه رستم قاسمی به خط شود علیه من حرف زده است؛ من گفتم اگر قرار باشد ایشان کاری انجام دهد علیه رستم قاسمی حرف می زد نه شما! با شما چه پدرکشتگی داشت؟
نادران بیان کرد: دوستان ما اشاره می‌کنند که گزارش‌های نهاد امنیتی چنین و چنان است. بنده عرض کردم که قضیه دیمیتریس کامبیس و دکل های گمشده و کشتی‌هایی که خوردند و اموال مملکت رو شد را پاسخ دادند؟ روزی که از فرودگاه امام رفت نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نبودند؟

چنارانی: مناطق محروم سودی از نفت و گاز ندارند
هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: وزارت نفت به عنوان جیبی است که پدر یک خانواده برای او در نظر می‌گیرد؛‌ امروز یکی از مهم‌ترین وزارت خانه‌ها، وزارت نفت است.
چنارانی خاطرنشان کرد: ما در مجلس قبلی منتظر این بودیم که از سمت دولت لایحه‌ای برایمان بیاید. نه اینکه نمایندگان دغدغه مردم را بررسی کنند و طرح ارائه دهند. ما امروز نمی‌توانیم منتتظر لایحه شما بمانیم.
وی افزود: دنیا به دنبال انرژی‌های تجدیدپذیر می‌روند و سرمایه‌گذاری‌های سنگینی انجام می‌دهند. در دهه‌های آینده استخراج انرژی فسیلی موضوعیت خود را از دست می‌دهد. باید از حجم ذخایر زیرزمینی به بهترین نحو استفاده شود.
نماینده مردم نیشابور در مجلس گفت: ادغام وزارتخانه های نفت و نیرو به ابرچالش تبدیل شده و هر چند که همه دولت ها به این موضوع پرداخته اند، اما این موضوع فراموش شده است. هیچ دولتی زیر بار سنگین ادغام این وزارتخانه نمی رود.
وی با بیان اینکه در راستای همگرایی با وزارت نیرو و سازمان محیط زیست، وزیر پیشنهادی چه برنامه ای دارد؟ افزود: برای مناطقی که تمام منابع نفت و گاز ذیل شرکت های بزرگی در آن مناطق به دست می آید، اما هیچ سودی از آن نمی برند، چه برنامه ای دارید؟
وی تصریح کرد: برای ظلم ها و بی عدالتی‌هایی که شرکت های نفت و گاز غرب، نفت و گاز مرکزی، شرکت ملی نفت و… در حق مناطق دارای نفت و گاز انجام می دهند، چه برنامه ای دارید؟ با چه برنامه ای به دنبال محرومیت زدایی و فقرزدایی هستید؟
چنارانی با طرح این پرسش که با توجه به بحران انرژی به ویژه در زمینه آب، تکلیف صنایع آب بر نفتی مانند پالایشگاه های اصفهان، تهران و شازند، چه برنامه ای دارید؟  ادامه داد: مجلس در راستای برنامه های فسادستیزی و عدالت محوری طرح هایی با هدف رفع محرومیت در مناطق روستایی، تدوین کرد، اما متاسفانه در سال های اخیر صادرات قیر افزایش چشمگیری داشته، باید دید برنامه اوجی برای مبارزه با قاچاق این فرآورده نفتی چیست؟
نماینده نیشابور در مجلس با بیان اینکه در حوزه انتخابیه من برخی روستاها با وجود هزار نفر جمعیت، اما راه روستایی آسفالت شده چندانی ندارند و سیلاب های بهاره و تابستانه راه آنها را از بین می برد، ادامه داد: بیشترین تذکر نمایندگان درباره راه روستایی است.
وی با بیان اینکه نمایندگان قیر را برای خودشان نمی خواهند و با پیمانکاران قرارداد نمی بندند و لابی نمی کنند، تصریح کرد: فریاد من فریاد مردم روستاهای نیشابور، شمال، جنوب و غرب کشور است، حتی برخی نقاط جنوبی تهران نیز از نظر جاده آسفالت با مشکلات بسیاری روبرو است.
چنارانی خطاب به وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه اگر دیوان محاسبات نمی پذیرد قیر را به صورت تن تحویل دهند، شما چه برنامه ای در راستای تامین این فرآورده دارید؟ گفت: در بودجه ۱۴۰۰ میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان برای این موضوع پیش بینی شده ، چه برنامه ای برای خرید قیر از ۷ شرکت بزرگ مافیایی تولیدکننده قیر دارید؟ و چگونه قانون مجلس را اجرایی می کنید؟
نماینده نیشابور در مجلس با طرح این پرسش که چه افرادی با شما در وزارت نفت همکاری خواهند کرد، به قراردادهای ایران با کشورهای همسایه اشاره و گفت: ما از این قراردادها آسیب بسیاری دیده ایم. آقای اوجی چه برنامه ای برای دیپلماسی بین المللی، توتال، فاز ۱۱ پارس جنوبیو سرماهای سوزناک زمستان و کمبود گاز دارید؟
وی با بیان اینکه ما انتظار ارائه دیپلماسی مهندسی داریم، گفت: چه راهکاری برای سهم صندوق توسعه ملی از سفره های زیرزمینی دارید تا بتوان برای آیندگان برنامه ریزی کرد؟ برنامه شما برای توسعه پایدار صنعت نفت چیست؟ آیا بهتر نیست با اولویت قرار دادن اصل پیشگیری به جای اصلاح در تمام حوزه ها عمل کرد؟
چنارانی با بیان اینه وزیر پیشنهادی برنامه ای برای حوزه زیست محیطی ندارد، گفت: شما چه راهکاری برای مدیریت مصرف گاز، تجارت گاز، سوآپ نفت، تکمیل زنجیره پتروشیمی، بی نیازی از واردات داروهای مرتبط با حوزه نفت، احداث و ایجاد واحدهای پتروپالایشی و به روز رسانی سامانه هوشمند کارت سوخت دارید؟
نماینده مردم نیشابور در مجلس با اشاره به ضرورت ادغام وزارت نیرو و نفت بیان کرد: ایران سرزمین آفتاب و باد است و باید به سمت استفاده از انرژی های نو و جایگزین کردن نیروگاه های آبی و بادی به جای نیروگاه های حرارتی برویم.

نقدعلی: «اوجی» لیست اموال خود را شفاف اعلام کند
حجت الاسلام نقدعلی نماینده خمینی شهر در مخالفت با رأی اعتماد به اوجی وزیر پیشنهادی نفت، گفت: شرط پیروزی این است که ما ذیل اهل ایمان قرار گیریم. اکثر گزینه های پیشنهادی از سوی دولت گزینه های قابل قبولی هستند. اگر ذیل اهل ایمان باشیم، در امان هستیم و امدادهای الهی به کمک ما می‌شتابند.
نقدعلی تصریح کرد: بعد از دولت واگرا که تمام چشم خود را به کدخدا دوخته بود، دولت مردمی و انقلابی سر کار آمد که می‌خواهد بر خدا توکل کند. توکل بر خدا جز با خدمت به محرومین حاصل نمی شود.
نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: برای تأمین بودجه نیازمند درآمدهای نفتی هستیم زیرا درآمدهای مالیاتی به دلیل مشکلات اقتصادی کاهش یافته است. لذا راهی جز فروش نفت و فرآورده‌های نفتی نداریم.
وی تصریح کرد: باید به شخصیتی برای وزارت نفت رأی دهیم که در شرایط تحریمی بتواند نفت بفروشد.
نقدعلی ادامه داد: کسانی که اقتصاد را به برجام گره زده اند کار را به جایی رساندند که کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروختیم. در حال حاضر به برکت تصویب قانون هسته ای مجلس، فروش نفت به یک میلیون بشکه افزایش یافته است.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با پرویز فتاح که اکنون مسئول هلدینگ بنیاد مستضعفان است، صحبت کردم. وی معتقد بود که اوجی در زمان تحریم گاز، تحریم‌ها را دور زده و گاز فروخته است اما مسئله نفت متفاوت است.
وی با بیان اینکه در فروش گاز و فرآورده های گازی مشکل کمتری داریم، اظهار داشت: در زمان زنگنه کل بدنه وزارت نفت رعب و وحشت خاصی از تحریم‌ها داشتند لذا برای فروش نفت نیاز به جرئت و جسارت ویژه‌ای است.
نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس، رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه را برای وزارت نفت مناسب می‌دانستند. در روز رأی اعتماد هم وی نام وزارت نفت را می‌برد.
به گزارش مهر در ادامه اظهارات نقدعلی، توانگر نماینده تهران یادداشتی را به وی داد. نقدعلی بعد از خواندن یادداشت گفت: اوجی لیست اموال خود را به صورت شفاف اعلام کند.
وی افزود: ما وزیر با ثروت یک میلیاردی را تجربه کردیم که ۱۲۰ شرکت داشت و خودش می‌برید و می دوخت. بنده در دولت گذشته تحقیق و تفحص از سهم ۱۴.۵ درصدی وزارت نفت از درآمدهای نفتی را کلید زدم.

وزیر پیشنهادی نفت: در وزارت نفت با پاکدستی خدمت کردم
جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت، صبح امروز (چهارشنبه ۳ شهریور) در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه های خود برای وزارت نفت، گفت: در پیشگاه خداوند متعال و شما نمایندگان اعلام می‌کنم غیر از آنچه من به عنوان دارایی خدمت آقای رئیسی اعلام کردم؛ هرگونه دارایی دیگر که در فضای مجازی به بنده نسبت دادند به خودشان داده شود.
وی ادامه داد: ۲۴ و ۲۵ سالی که در وزارت نفت بودم و سال‌هایی که در خدمت آقای مخبر بودم با پاکدستی خدمت کردم و فردی فساد ستیز هستم. قصد قربت کردم فساد را از این وزارتخانه از بین ببرم.
وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: اصلاح شرایط و بازگردادندن لوکوموتیو صنعت نفت و بازگشت آن به ریل مناسب نیازمند اقدام جهادی است.

بررسی صلاحیت وزیر نیرو
سه کمیسیون صلاحیت «محرابیان» برای تصدی وزارت نیرو را تایید کردند
مصطفی نخعی در جلسه علنی امروز مجلس گزارش کمیسیون انرژی درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو را قرائت کرد.
وی بیان کرد: کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی برنامه های وزیر پیشنهادی نیرو را به صورت دقیق مورد بحث و بررسی قرار داد و مدرک و برنامه های وی را تأیید کرد.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد: برنامه های وزیر پیشنهادی نیرو با اسناد بالادستی مطابقت دارد و وی در برنامه های خود توجه ویژه ای به آب روستایی و آب شرب سالم شهری کرده و اعضای این کمیسیون صلاحیت وی را برای وزارتخانه مذکور تأیید کردند.
در ادامه جلسه، حجت الاسلام احد آزادیخواه گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره صلاحیت «محرابیان» را قرائت کرد.
وی گفت: مدارک تحصیلی وزیر پیشنهادی نیرو مورد استعلام قرار گرفت و راستی آزمایی و تأیید شد. همچنین برنامه های وی با قوانین بالادستی مطابقت کامل دارد.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تصریح کرد: وزیر پیشنهادی نیرو برنامه های راهبردی در حوزه آب و فاضلاب و انرژی دارد که شامل مدیریت تنش آبی و اصلاح روش های توزیع آب کشاورزی است و صلاحیت وی مورد تأیید اعضای این کمیسیون قرار گرفت.
در ادامه جلسه، کمال حسین پور گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو را قرائت کرد.
وی بیان کرد: محرابیان در جلسه کمیسیون عمران مجلس برنامه های خود را به نمایندگان ارائه کرد که ما هم برنامه ها و مدارک وی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و استعلام گرفتیم که همگی به تأیید رسید.
کمال پور اظهارداشت: وزیر پیشنهادی نیرو به دنبال مدیریت تنش آبی است و برنامه جدی در این زمینه دارد. همچنین سامان بخشیدن به سامانه توزیع آب از جمله دیگر برنامه های اساسی محرابیان است.
در نهایت کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، وی را شایسته تصدی وزارت نیرو تشخیص داد.

تکلیف کابینه امروز روشن می‌شود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 − 9 =