کد خبر : 277667
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
-

نظر بایدن درباره مهلت خروج از افغانستان احتمالا امروز اعلام شود

نظر بایدن درباره مهلت خروج از افغانستان احتمالا امروز اعلام شود

با تجمع هزاران افغان و خارجی درمانده و مستاصل در فرودگاه کابل به امید فرار از حاکمیت جدید طالبان در افغانستان، انتظار می‌رود جو بایدن امروز سه‌شنبه درباره تمدید مهلت ۳۱ اوت برای خارج ساختن آمریکایی‌ها و متحدانش به نقطه امن تصمیم‌گیری کند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه هشدار داد که این تخلیه قرار است “دشوار و دردناک” باشد و در خیلی موارد اشتباه رخ دهد. به گفته او، نیروهای آمریکایی احتمالا بعد از ضرب‌الاجل ۳۱ اوت (نهم شهریور) برای نظارت بر روند تخلیه آنجا می‌مانند.

روز دوشنبه یک مقام دولتی آمریکا به این خبرگزاری گفت که بایدن ظرف ۲۴ ساعت تصمیم میگیرد که آیا این جدول زمانی را تمدید کرده و به پنتاگون برای آماده شدن زمان بدهد یا خیر.

فراتر از نیاز به خارج کردن هزاران آمریکایی، شهروندان کشورهای متحد و افغانهایی که برای نیروهای آمریکایی کار میکردند، مقامهای وزارت دفاع آمریکا تاکید دارند خارج کردن ۶۰۰۰ نیروی مستقر برای تامین امنیت فرودگاه کابل چندین روز زمان میبرد.

برخی از مشاوران بایدن به دلایل امنیتی علیه تمدید این ضرب‌الاجل استدلال میکنند. بایدن ممکن است امروز نظر خودش را در جریان نشست مجازی گروه هفت مطرح کند.

دو مقام آمریکایی گفتند که انتظار میرود ایالات متحده به تخلیه بعد از ۳۱ اوت ادامه دهد. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که تعهد این کشور به افغانهای در معرض خطر در این تاریخ پایان نمیپذیرد.

در همین حال آدام شف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا عصر دوشنبه بعد از جلسه با مقامهای اطلاعاتی درباره افغانستان به خبرنگاران گفت، فکر نمیکند روند تخلیه ظرف روزهای آینده تکمیل شود. به گفته او، این کار ممکن است اما با توجه به تعداد آمریکایی‌هایی که هنوز تخلیه نشده‌اند، این کار بعید به نظر میرسد.

از سوی دیگر یک مقام طالبان گفته است نیروهای خارجی قصد تمدید خروج را ندارند و اگر چنین درخواستی داشته باشند، به آنها اجازه داده نخواهد شد. واشنگتن میگوید مذاکرات در حال انجام است. هرج و مرج در فرودگاه کابل کار انتقال محموله‌های امدادی را هم مختل کرده است. سازمان جهانی بهداشت میگوید ده‌ها تن اقلام درمانی همینطور مانده است چون فرودگاه کابل به روی پروازهای تجاری بسته شده است.

نظر بایدن درباره مهلت خروج از افغانستان احتمالا امروز اعلام شود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده − 3 =